موضوع : قرائت عقد ازدواج

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

دستور خواندن عقد دائم

مسأله ۲۴۳۲   رساله  آقای  حاج شیخ حسین وحید خراسانی

اگر صيغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند و اوّل زن بگويد: «زَوّجْتُكَ نَفْسِي عَلي الصّداقِ الْمَعْلُومِ» يعني خودرا زن تو نمودم به مهري كه معيّن شده ، و پس از آن بدون آن كه پي در پي بودن ايجاب و قبول عرفاً بهم بخورد مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ عَلي الصّداقِ المَعْلُوْمِ» يعني قبول كردم ازدواج را به مهري كه معيّن شده يا بگويد: «قَبِلْتُ التّزْوِيْجَ» و قصد كند قبول همان ازدواج بر مهر معلوم را ، عقد صحيح است.
واگر ديگري را وكيل كنند كه از طرف آنها صيغه عقدرا بخواند ، چنانچه مثلا اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد و وكيل زن بگويد: «زَوّجْتُ مُوَكّلَتِي فاطِمَةَ مُوَكّلَكَ أَحْمَدَ عَلي الصّداقِ الْمَعْلُومِ» و پس از آن بدون آن كه موالات عرفاً به هم بخورد وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ لِمُوَكّلِي أَحْمَدَ عَلَي الصّداقِ المَعْلُومِ» صحيح مي باشد ، و بهتر آن است كه وكيل زن بگويد: «زَوّجْتُ مُوَكّلَكَ أَحْمَدَ مُوَكّلَتِي فاطِمَةَ عَلَي الصّداقِ المَعْلُومِ».
و بنابر احتياط مستحب لفظي كه مرد مي گويد با لفظي كه زن مي گويد مطابق باشد ، مثلا اگر زن «زَوّجْتُ» مي گويد مرد هم «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ» بگويد ، هرچند «قَبِلْتُ النّكاحَ» هم مانعي ندارد.


دستور خواندن عقد غير دائم

مسأله ۲۴۳۳  رساله  آقای  حاج شیخ حسین وحید خراسانی

اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند ، بعد از آن كه مدّت و مهر را معيّن كردند ، چنانچه زن بگويد: «زَوّجْتُكَ نَفْسِي فِي الْمُدّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» و بعد بدون اين كه موالات عرفاً به هم بخورد مرد بگويد: «قَبِلْتُ هكَذا» صحيح است.
و اگر ديگري را وكيل كنند و اوّل وكيل زن به وكيل مرد بگويد: «زَوّجْتُ مُوَكّلَتِي مُوَكّلَكَ فِي المُدّةِ المَعْلُومَةِ عَلَي المَهْرِ المَعْلُومِ» پس بدون اين كه موالات عرفاً به هم بخورد وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكّلِي هَكَذا» صحيح مي باشد.

 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

۲۵ ربیع الثانی – معاویه پسر یزید ملعون خود را از خلافت برکنار کرد

خلع معاویه بن یزید خود را از خلافت هنگامی که یزید بن معاویه در ۱۴ ربیع الاول سال ۶۴ ه’ به درکات جحیم شتافت، فرزندش معاویه به جای وی نشست. او پس از چهل روز در ۲۵ ربیع الثانی بر فراز منبر رفت و خطبه خواند و اعمال پدران خود را یاد کرد، و بر جد و پدر خود لعنت

ادامه مطلب »

۲۲ ربیع الثانی وفات موسی مبرقع

وفات موسی مبرقع جناب موسی مبرقع علیه السّلام پسر حضرت جواد علیه السّلام در سال ۲۹۶ ه’ در شهر قم (بحار الانوار: ج ۵۰، ص ۱۶۲ ۱۶۱. تاریخ سامراء: ج ۳، ص ۳۰۲) وفات یافت. به نقلی وفات آن جناب در ۸ ربیع الثانی بوده است. (مستدرک سفینه البحار: ج ۵، ص ۲۳۰) بنابر قول دیگری در ۱۴ ربیع الثانی

ادامه مطلب »

۱۰ ربیع الثانی سالروز وفات شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است

در این روز در سال ۲۰۱ ه’ بنابر مشهور سالروز رحلت شهادت گونه حضرت خاتون خلق جهان، عابده زاهده کامله مستوره حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها دختر حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السّلام است. آن حضرت ۱۷ روز پس از ورود به شهر قم، با دلی شکسته و غصّه دار از داغ پدر و فراق برادر، رحلت فرمودند.

ادامه مطلب »