قتل ع …
در آخر شب نهم ربیع الاول سال ۲۳ ه’ عمر از دنیا…. رفته است
مدینه المعاجز: ج ۲، ص ۹۷
این روز روز شادی اهل بیت علیهم السّلام و انبیاء و ملائکه و ساکنان اعلی علیین و دوستان امیر المؤمنین علیه السّلام و اولاد طاهرین ایشان است چرا که در این روز نفرین حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها به اجابت رسید.
(زاد المعاد: ص ۳۳۴. وقایع الایام: ج ربیع الاول و ربیع الثانی، ص ۵۹. مستدرک سفینه البحار: ج ۴، ص ۶۷
چند حدیث از بسیار احادیث در بحث برائت بعرض میرسانم :
١ـ حضرت امام عليبنموسيالرضا عليهالسلام: كَمالُ الدّينِ ولايَتُنا وَالبَراءَةُ مِن عَدُوِّنا
كمال دين ، در ولايت ما و بيزاري از دشمنان ماست. (بحار، ج ٢٧، ص ٥٨)
٢ـ حضرت امام جعفرصادق عليهالسلام : كَذَبَ مَنِ ادَّعَي مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ يَتَبَرَّأ مِنْ عَدُوِّنَا.
دروغ ميگويد کسي که ادعاي محبّت ما را ميکند ولي از دشمنان ما تبرّي و بيزاري نميجويد. (بحار، ج ٢٧،ص ٥٩)
٣ـ حضرت امام زينالعابدين عليهالسلام :مَن اَحبَّ اَعداءَنا فَقَد عادانا وَ نَحنُ مِنهُ بَراءٌ واللهُ عزَّ وجلَّ مِنهُ بَريءٌ.
کسي که دشمنان ما را دوست بدارد با ما دشمني کرده و ما از او بيزاريم و خداوند متعال نيز از او بيزار است. (بحار، ج ٢٧، ص ٦٠)
۴-حضرت امام محمدباقر عليهالسلام:مَنْ اَرادَ أنْ يَعْلَمَ حُبَّنا فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَاِنْ شاَرَكَ فِيحُبِّنا حُبَّ عَدُوِّنا فَلَيْسَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُ.
اگر کسي بخواهد ميزان دوستي خود را نسبت به ما بداند به دل خود مراجعه کند اگر ما را دوست ميدارد و دشمنان ما را هم دوست ميدارد او از ما نيست و ما هم از او نيستيم. (بحار، ج ٢٧، ص ٥١)
۵- حضرت امام كاظم علیه السلام فرمودند طُوبي لِشيعَتِنا المُتَمَسِّکينَ بِحَبلِنا فِي غَيبَةِ قائِمِنا، الثّابِتينَ عَلي مُوالاتِنا وَ البَراءَةِ مِن أَعدائِنا اُولئِکَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم.
خوشا به حال شيعيان ما در زمان غيبت قائم ما ě که به ريسمان ما تمسّک جستهاند و بر موالات ما و بيزاري از دشمنان ما ثابتقدم ماندهاند. آنان از ما هستند و ما از ايشانيم.
كمال الدين شیخ صدوق جلد۲ صفحه۳۶۱ – الوافي جلد۲صفحه۴۴۲ – اثبات الهداة جلد۵صفحه۹۲ – كشف الغمة جلد۲صفحه۵۲۳
۶- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : يا علي! قسم به آن کسي که مرا به نبوت مبعوث کرد و مرا بر تمام مردم برگزيد اگر بنده اي از بندگان خدا هزار سال عبادت حق تعالي را کرد از او پذيرفته نميشود مگر اين که همراه با ولايت تو و ولايت امامان از فرزندان تو باشد. و ولايت تو هم پذيرفته نميشود مگر اين که همراه با برائت و بيزاري از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندان تو باشد. و جبرائيل مرا به اين امر خبر داده است:سوره کهف آیه ۲۹ : وَقُلِ الحَقُّ مِن رَبِّكُم ۖ بگو این سخن حق از طرف پروردگارتان است فَمَن شاءَ فَليُؤمِن وَ مَن شاءَ فَليَكفُر هركس بخواهد ایمان بیاورد و هر كه بخواهد انكاركند إِنّا أَعتَدنا لِلظّالِمينَ نارًا أَحاطَ بِهِم سُرادِقُها كه ما براى ستمگران آتشى آماده كردهايم كه سراپردههايش آنان را در بر مىگيرد، وَإِن يَستَغيثوا يُغاثوا بِماءٍ كَالمُهلِ يَشوِي الوُجوه و اگر فريادرسى جويند، به آبى چون مس گداخته كه چهرهها را بريان مىكند يارى مىشوند بِئسَ الشَّرابُ وَساءَت مُرتَفَقًا ﴿٢٩﴾ وه! چه بد شرابى و چه زشت جايگاهى است.»
📚 اثبات الهداة ج۲ ص۲۳۵ – 📚 مستدرك الوسائل ج۱ ص۱۷۱ – 📚 مائة منقبة , جلد۱ , صفحه۲۸ – 📚 کنز الفوائد , جلد۲ , صفحه۱۲ – 📚 بحار الأنوار ج۳۸ ص۱۳۴
در ادامه احادیثی در باره روز نهم ربیع الاول :
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم- روایت شده که به امام حسن و امام حسین-علیهما السّلام- فرمودند : گوارا باد بر شما برکت این روز[نهم ربیع الأوّل= عید بقر]،…. خداوند به من وحی فرمود که: ای محمّد همانا من امروز را برای تو و اهل بیتت و هر آن کس از مؤمنین و شیعیان که ایشان را پیروی نماید، روز عید قرار دادم، و خویش را به عزّت و جلال و بلندی مرتبتم سوگند دادم که… هر سال در چنین روزی هزاران نفر از شیعیان و محبّین و دوستان شما را از آتش رها کنم، و سعی ایشان را پاداش دهم و گناهشان را ببخشایم و اعمالشان را بپذیرم.
در حدیث دیگر امام هادی -علیه السّلام- فرمودند: حرمت کدام روز برای اهل بیت بیشتر از نهم ربیع الأوّل است!؟
زادالمعاد علامه مجلسی، باب ۸، صفحه ۳۲۵
روزی عظیم الشأن است و روز سرور شیعه و عید بزرگ آنهاست. حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله این روز را عید قرار داده و امر کرده است که مردم نیز عید قرار دهند و اعمال آن را به جا آورند.
(فیض العلام: ص ۲۱۱)
کسی که در این روز انفاق کند، خداوند او را می آمرزد. در این روز اطعام برادران دینی و خوشبو کردن آنان و توسعه بر اهل و عیال و پوشیدن لباس جدید و شکرگزاری به درگاه خداوند متعال و عبادت نمودن مستحب است.
(مصباح کفعمی: ج ۲، ص ۵۹۶. بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۱۸۹. زاد المعاد: ص ۳۴۴ ۳۳۴. بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۳۵۶۳۵۱ از زوائد الفوائد سید بن طاووس).
حذیفه می گوید در این روز خدمت امیرالمؤمنین علی علیه السلام رسیدم ، فرمود : ای حذیفه آیا در خاطر داری آن روزی را که آمدی به نزد سید من رسول خدا صلی الله علیه و آله و من و دو سبط او حسن و حسین علیهما السلام نزد او نشسته بودیم و با او غذا میخوردیم پس تو را دلالت کرد بر فضیلت این روز؟
گفتم: بلی ای برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله . حضرت فرمودند: به خدا سوگند که این روزی است که حقتعالی در آن دیدهی آل رسول را روشن گردانید و من برای این روز هفتاد و دو نام میدانم. حذیفه عرض کرد:یا امیرالمؤمنین میخواهم که این نامها را از شما بشنوم. حضرت فرمودند:
این روز، روز استراحت است که مؤمنان از شرّ آن منافق امان یافتند.۱. روز زایل شدن کرب و غم است. و روزغدیر ثانی است.۲. روز تخفیف گماهان شیعیان است.۳. روز اختیار نیکویی است برای مؤمنان.۴. روز برداشتن قلم از شیعیان است.۵. روز در هم شکستن بنای کفر و عداوت است.۶. روز عافیت است.۷. روز برکت است.۸. روز طلب خونهای مؤمنان است.۹. روز عید بزرگ است.۱۰. روز مستجاب شدن دعاست.۱۱. روز موقف اعظم است.۱۲. روز وفای به عهد است.۱۴. روز کندن جامه سیاه است.۱۵. روز ندامت ظالمان است.۱۶. روز شکسته شدن شوکت مخالفان است.۱۷. روز نفی هموم است.۱۸. روز فتح است.۱۹. روز عرض اعمال کافر است.۲۰. روز قدت خداست.۲۱. روز عفو از گناهان شیعیان است.۲۲. روز فرح ایشان است.۲۳. روز توبه است.۲۴. روز انابت به سوی حقتعالی است.۲۵. روز زکات بزرگ است.۲۶. روز فطر دوم است.۲۷. روز اندوه یاغیان است.۲۸. روز گِرِه خوردن آب دهان در گلوی مخالفن است.۲۹. روز خشنودی مؤمنان است.۳۰. روز عید اهل بیت است.۳۱. روز ظفر یافتن بنیاسرائیل است بر فرعون.۳۲. روز مقبول شدن اعمال شیعیان است.۳۳. روز پیش فرستادن تصدقات است.۳۴. روز زیادتی مثوبات است.۳۵. روز قتل منافق است.۳۶. روز وقت معلوم است.۳۷. روز سرور اهل بیت است.۳۸. روز شهود است.۳۹. روز قهر بر دشمن است.۴۰. روز خراب شدن بنیاد ضلالت است.۴۱. روزی است که ظالم انگشت ندامت به دندان میگزد.۴۲. روز تنبیه است.۴۳. روز شرم است.۴۴. روز خنک شدن دلهای مؤمنان است.۴۵. روز برطرف شدن پادشاهی منافقان است.۴۶. روز توفیق اهل ایمان است.۴۷. روز رهایی مؤمنان است از شر کافران.۴۸. روز مظاهره است.۴۹. روز مفاخره است.۵۰. روز قبول اعمال است.۵۱. روز تبجیل و تعظیم است.۵۲. روز نحله و عطاست.۵۳. روز شکر حقتعالی است.۵۴. روز یاری مظلومان است.۵۵. روز زیارت کردن مؤمنان است.۵۶. روز محبت کردن به ایشان است.۵۷. روز رسیدن به رحمتهای الهی است.۵۸. روز پاک گردانیدن اعمال است.۵۹. روز فاش کردن رازهاست.۶۰. روز برطرف کردن بدعتهاست.۶۱. روز ترک گناهان کبیره است.۶۲. روز ندا کردن به حق است.۶۳. روز عبادت است.۶۴. روز موعظه و نصیحت است.۶۵. روز انقیاد پیشوایان دین است.و …حذیفه گوید: سپس از خدمت امیرالمؤمنین علیهالسلام برخاستم و گفتم اگر درنیابم از افعال خیر و آنچه امید ثواب از آن دارم مگر محبت این روز و دانستن فضیلت این روز هر آینه منتهای آرزوی من خواهد بود.پس محمد و یحیی راویان این حدیث گفتند که : چون این حدیث را از احمد بن اسحاق شنیدیم، هر یک برخاستیم و سر او را بوسیدیم و گفتیم: حمد و شکر میکنیم خداوندی را که برانگیخت تو را از برای ما تا آن که فضیلت این روز را به ما برسانی. پس به خانههای خود برگشتیم و این روز را عید گرفتیم.
زوائدالفوائد، از ابن طاوس باب ربیعالاول – و بحار جلد ۳۱ صفحه ۱۲۰.
ماجرای قتل عمر
عمر بن خطاب به دست ابولؤلؤ که نامش فیروز و غلام مغیره بن شعبه بود، چند ضربه خنجر خورد که منجر به مرگ او شد.
(مسار الشیعه: ص ۲۳. توضیح المقاصد: ص ۳۳. العدد القویه: ص ۳۲۸. فیض العلام: ص ۱۲۹. بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۱۹۹)
بنابر مشهور
هنگامی که ابولؤلؤ ضربه ها را بر عمر زد و خواست فرار کند، عده ای مانع شدند، و ۱۲ نفر را مجروح کرد که شش نفر از آنها مردند.
(زاد المعاد: ص ۳۴ بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۲۰۰)
ماجرا از این قرار بود که قبل از تکبیر نماز ابولؤلؤ جلو آمد، و ضربه ای بر کتف و ضربه ای دیگر بر خاضره عمر زد. عمر افتاد، و عده ای جمع شدند و او را به خانه اش بردند. نزدیک بود خورشید طلوع کند که نماز را عبدالرحمن بن عوف با مردم خواند.
عمر در بستر مرگ
هنگامی که عمر را به خانه بردند مقداری نبیذ آوردند و او خورد ولی از قسمتهای ضربت خورده خارج شد و معلوم نشد از کجا خارج شده زیرا با خون هم رنگ بود. لذا عده ای گفتند: خلیفه شیر بخورد زیرا سفید است و معلوم می شود. شیر را خورد و از محل ضربه ها خارج شد. حاضرین برای دل گرمی گفتند: «مانعی ندارد، ضرری نمی زند»!اما ضربه های جناب ابولؤلؤ کارگر شد و به خلیفه سابق ملحق شد. در روز سوم در جنب ابوبکر دفن شد.
مدرک سنی : تاریخ الخلفاء: ص ۱۳۴ ۱۳۳
عمر مدت ده سال و شش ماه و چهار شب خلافت کرد. او اولین کسی بود که نام خود را امیر المؤمنین گذاشت، و ابوموسی اشعری اولین نفری بود که او را در منبر به این نام خطاب کرد.
(تتمه المنتهی: ص ۱۱)
اینک جا دارد چند سؤال مطرح شود
عمر در دوران جوانی به چه کاری مشغول بوده و در سفرهای تجارتی چه شغلی داشته است ؟
در جنگ حدیبیه و جاهای دیگر چه کسی به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اعتراض کرد؟
چه کسی نسبت هذیان به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله داد؟
چه کسی در خانه امیر المؤمنین علیه السّلام را آتش زد و گفت: «قصد دارم خانه را با اهلش بسوزانم، اگرچه فاطمه در آن باشد» ؟
چه کسی محسن بن علی علیه السّلام را کشت ؟
چه کسی به قنفذ دستور داد تا به دختر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله تازیانه بزند ؟
چه کسی ابوبکر را به غصب فدک ترغیب کرد و شهادت امیر المؤمنین علیه السّلام و امّ ایمن و حسنین علیهماالسّلام را رد کرد؟
چه کسی قباله فدک را از حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها گرفت و جسارت به صورت مبارک آن حضرت کرد ؟
اولین کسی که دست روی دست گذاشتن را در نماز احداث کرد که بود؟
اولین کسی که خلافت را به شوری حواله نمود چه کسی بود؟
اولین کسی که با همراهی ابوبکر سهم ذوی القربی را نداد چه کسی بود ؟
اولین کسی که روز عید غدیر با علی بن ابی طالب علیه السّلام بیعت کرد و گفت: «بخ بخ یابن ابی طالب، اصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه» چه کسی بود؟
اولین کسی که از کوزه نصاری وضو گرفت و آنها را پاک می دانست چه کسی بود؟
اولین کسی که شهادت مملوک را از درجه اعتبار ساقط کرد چه کسی بود؟
اولین کسی که طواف نساء حج و متعه نساء را حرام کرد چه کسی بود؟
اولین کسی که دستور داد نافله های ماه رمضان به جماعت خوانده شود چه کسی بود؟
اولین کسی که گفت عجمها از یکدیگر ارث نمی برند چه کسی بود؟
چرا هنگامی که شخصی از کوزه خلیفه خورد مست شد؟!!
چه کسی بود که وقتی پس از مرگش یک هشتم مال او را به چهار زن او قسمت کردند به هر زنی ۸۳۰۰۰ دینار رسید؟
چه کسی گفت: همه مردم از من باسوادترند حتّی پیرزنها؟!
از چه کسی هرگاه سؤال می کردند و در جواب فرو می ماند، می گفت: اشتغال به دلالی و خرید و فروش، مرا مانع از یاد گرفتن مسائل شد؟
اینکه در کتب تاریخ با عبارتهای مختلف ذکر شده که عمر بن خطاب حسب وصیت ابوبکر به خلافت مسلمین نصب شده جای چند سؤال دارد
۱ – آیا وصیت ابوبکر نافذ است و وصیت اشرف مخلوقات خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله در غدیر و غیر غدیر نافذ نیست ؟ از نظری دیگر اگر نگاه کنیم : آنها میگویند پیغمیر وصیت نکرد !!! امر را به خودمان واگذار کرد که در سقیفه انتخابات کنیم !!! بنابر این عمر و ابوبکر که وصیت کردند برای خلیفه بعد خود یعنی از پیغمبر صلی الله علیه و آله (نعوذ بالله) عاقلتر و داناتر و با تدبیرتر بودند ؟؟
۲ – آیا پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در هنگام رحلت نفرمود کاغذ و قلم بیاورید تا بگویم و نوشته شود مطلبی که بعد از من اختلاف نکنید؟ چرا نسبت هذیان به آن حضرت دادند و کاغذ و قلم نیاوردند و حال آنکه خداوند در قرآن می فرماید: «هرچه آن حضرت می فرمایند وحی است نه از نزد خود».
(سوره نجم: آیات ۳ – ۴ «و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی»).
چطور برای ابوبکر کاغذ و قلم آوردند و کسی اعتراض نکرد. جالب اینکه او بیهوش می شد و به هوش می آمد و بعد از بسم اللَّه عثمان از طرف خودش نوشت خلیفه بعد از ابوبکر عمر است و ابوبکر مخالفتی نکرد؟
دیگر واقعه امروز قتل عمر بن سعد ملعون
عمر بن سعد ملعون فرمانده ظالم لشکر یزید در این روز به دست مختار ثقفی رحمه اللَّه به درک واصل شد.
(زاد المعاد: ص ۳۴۴)