موضوع : آیا درست است لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِكَثْرَةِ اَلتَّعَلُّمِ علم بدست نمی آید به زیادی خواندن و نوشتن

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

 

عَنْ عُنْوَانَ اَلْبَصْرِيّ :…مَا سَأَلْتُهُ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ لَيْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يُبْدِيَهُ فَإِنْ أَرَدْتَ اَلْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلاً مِنْ نَفْسِكَ حَقِيقَةَ اَلْعُبُودِيَّةِ وَ اُطْلُبِ اَلْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اِسْتَفْهِمِ اَللَّهَ يُفَهِّمْكَ …

📚  مشکاة الأنوار في غرر الأخبار  – علی بن حسن طبرسی – قرن ششم و هفتم  ,  جلد۱  ,  صفحه۳۲۵  

حضرت امام صادق فرمودند … :يا أبا عبد اللّٰه (عنوان بصری)  ،  علم و دانش به يادگيرى نيست ، بلكه نورى است كه خداى متعال به هر دلی که مى‌خواهد او را هدايت كند قرار میدهد ،اگر طالب علم هستى ابتدا بندگى حقيقى را در خود به وجود آور،و علم را براى عمل كردن بياموز،و از خداوند فهم بخواه تا تو را فهيم گرداند…

دو حدیث دیگر هم  به لفظ  | لَيْسَ الْعِلْمُ بِكَثْرَةِ التَّعَلُّمِ وَ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقْذِفُهُ اَللَّهُ |  در کتب شیعه موجود است و مربوط به  شهیدثانی ۹۵۰ ه ق و فیض کاشانی ۱۰۹۱ ه ق ، که هر دو  سند ندارند و به همین مضمون هستند و یکی را از رسول خدا صلی الله علیه و آله و دیگری را از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده اند.


و حدیث ضد حدیث بلا


أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ … يَا هِشَامُنَصْبُ اَلْحَقِّ لِطَاعَةِاَللَّهِ وَ لاَ نَجَاةَ إِلاَّ بِالطَّاعَةِ وَ اَلطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ وَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ اَلتَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ يُعْتَقَدُ وَ لاَ عِلْمَ إِلاَّ مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِيٍّ وَ مَعْرِفَةُ اَلْعِلْمِ بِالْعَقْلِ …

📚  الکافي  مرحوم کلینی – معاصر نواب اربعه امام زمان علیه السلام  ,  جلد۱  ,  صفحه۱۳ 

ای هشام ، حق را بر پا داشته‌اند براى فرمان بردن از خداوند ، نجاتى وجود ندارد مگر به اطاعت از خدا و اطاعت بوسيله علم است و علم با آموزش بدست مى‌آيد و آموزش بوسيله عقل محكم و استوار مى‌شود و علم نيست مگر از عالم ربانى و معرفت عالم بوسيله عقل است


{شرح : ابتدا اعتبار دو حدیث را بررسی میکنیم : حدیث   لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ سند ندارد و از شخصی بنام  “عنوان بصری” روایت شده و نهاتاً تا قرن ششم ثابقه دارد و حدیث اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ که ضد آن است سند دارد و ثابقه اش به کتاب الکافی مرحوم کلینی (اعلی الله درجته) قرن سوم  میرسد  و خود کتاب کافی از معتبر ترین کتب شیعه است  پس از نظر سندی و اعتبار منبع  تا اینجا حدیث اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ  قابل قبول و  صحیح است .   از نظر مفهومی هم حدیث اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ  به روال و سنت و حکمت الهی و سنت انبیاء و اوصیاء و ائمه اطهار علیهم السلام  مطابق است و به  احادیث کسب علم ، که بسیار متواتر هستند را میتوان اشاره کرد .

این دو حدیث را میشود با هم تلفیق کرد یعنی : فقط با کثرت خواندن و نوشتن و تعلم در علوم دینی ، علم  حاصل نمیشود بلکه اگر خالص شوید و اطاعت امر خداوند را نیت کنید ، خداوند  نوری در قلب شما قرار خواهد داد و آنوقت است که  تعلم  و خواندن و نوشتن شما  به ثمر می نشیند .

و البته اگر خداوند بخواهد به شخصی علم اولین تا آخرین عنایت کند ، توانا است و ما شکی نداریم  ولی این جزء معجزه محسوب میشود  و خارق عادت است و ائمه علیهم السلام راهی را که خارق عادت و معجره است راه تحصیل شریعت قرار نداده اند   و در حدیث اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ  ذکر شده که باید اطاعت خداوند را بکنیم و فرمودند نجات در اطاعت است و بعد فرمودند اطاعت به وسیله علم است و بعد فرمودند علم هم از طریق آمورزش و تعلم  بدست می آید  که روال حکمت خداوند بر طبق احاَدیث متواتر صحیح همین بوده و هست  و احادیث اهمیت جلسات علمی دینی خود گویای این موضوع است  …  حالا اگر حدیث لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ   را  به گونه دیگری تعبیر کنیم که این علم در اینجا همان معرفت نوری باشد و جدا  از کسب علوم ظاهری باشد میشود  قبول کرد  که باید مثلاً ۱۵ سال دروس دینی را خواند و احادیث را خواند  این جای خودش  ولی اگر خداوند علم نوری را عنایت نکند  این همه درس خواندن فایده ندارد و فقط علم ظاهر کسب میشود .

بنابر این  اشخاصی که میخواهند  با این حدیث ثابت کنند که عالم آنها در سن جوانی به تمام علوم آگاهی پیدا کرده و با تأکید زیاد و تکرار این حدیث لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ  میخواهند برای مریدانشان  خود را اثباط کنند   بدانند اولاً  معنی حدیث را بد متوجه شده اند  و ثانیاً   این حدیث لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ  در منابع اصلی شیعه نبوده و سند ندارد  و معارض و ضد آن هم حدیثی دیگر است که آن حدیث هم سند دارد و هم از منابع اصلی شیعه ذکر شده و هم با سنت و کتاب خداوند جور می آید … }

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابولفضل عارفخانی
ابولفضل عارفخانی

عالی بود برام رفع شبهه کرد ب کار خوبتون ادامه بدید

بی نام ذورقی
بی نام ذورقی

انسان آن موقع رفع شبهه میشه که آن نور به قلبش بتابد و توسط هدایت آن نور اعمال ظاهری و معنوی را به حد کمال رساند ، هرچند راه بسیار سخت و پر از بلاست ، در هر نَفَسی شکری واجب ،

۲۵ ربیع الثانی – معاویه پسر یزید ملعون خود را از خلافت برکنار کرد

خلع معاویه بن یزید خود را از خلافت هنگامی که یزید بن معاویه در ۱۴ ربیع الاول سال ۶۴ ه’ به درکات جحیم شتافت، فرزندش معاویه به جای وی نشست. او پس از چهل روز در ۲۵ ربیع الثانی بر فراز منبر رفت و خطبه خواند و اعمال پدران خود را یاد کرد، و بر جد و پدر خود لعنت

ادامه مطلب »

۲۲ ربیع الثانی وفات موسی مبرقع

وفات موسی مبرقع جناب موسی مبرقع علیه السّلام پسر حضرت جواد علیه السّلام در سال ۲۹۶ ه’ در شهر قم (بحار الانوار: ج ۵۰، ص ۱۶۲ ۱۶۱. تاریخ سامراء: ج ۳، ص ۳۰۲) وفات یافت. به نقلی وفات آن جناب در ۸ ربیع الثانی بوده است. (مستدرک سفینه البحار: ج ۵، ص ۲۳۰) بنابر قول دیگری در ۱۴ ربیع الثانی

ادامه مطلب »

۱۰ ربیع الثانی سالروز وفات شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است

در این روز در سال ۲۰۱ ه’ بنابر مشهور سالروز رحلت شهادت گونه حضرت خاتون خلق جهان، عابده زاهده کامله مستوره حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها دختر حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السّلام است. آن حضرت ۱۷ روز پس از ورود به شهر قم، با دلی شکسته و غصّه دار از داغ پدر و فراق برادر، رحلت فرمودند.

ادامه مطلب »