از گروهی که پیراهن سفید ، برای عزاداری اهل بیت علیهم السلام استفاده می کنند ، باید پرسید ، شما به چه حدیثی عمل می کنید و این سنت از کجا به شما رسیده و اگر این لباس عزای شما نیست !! لباس عزای شما چه رنگ است !!! و نمی شود بگویند که لباس عزا نداریم زیرا در احادیثِ بسیاری به آن اشاره شده
ابتدا به احادیث آل محمد علیهم السلام توجه فرمایید :
بعد از شهادت حضرت سید الشهداء عليه السلام فرشته اي از فرشتگان بهشتي بر درياها فرود آمد و بالهاي خويش را بر فراز آن گسترد، سپس صيحه اي كشيد و گفت: اي اهل درياها لباس عزا بر تن كنيد كه فرزند رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را سر بريدند سپس از تربت آن حضرت در بال هايش نهاد و به آسمانها پرواز كرد و فرشتهاى نبود در آسمانها مگر آن را بوئيد و در وى اثر گذارد و كشندگان آن حضرت و تابعين آنها را لعنت نمود.
أَنَّ اَلْمَلَكَ اَلَّذِي جَاءَ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَخْبَرَهُ بِقَتْلِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ مَلَكَ اَلْبِحَارِ وَ ذَلِكَ أَنَّ مَلَكاً مِنْ مَلاَئِكَةِ اَلْفِرْدَوْسِ نَزَلَ عَلَى اَلْبَحْرِ فَنَشَرَ أَجْنِحَتَهُ عَلَيْهَا ثُمَّ صَاحَ صَيْحَةً وَ قَالَ يَا أَهْلَ اَلْبِحَارِ اِلْبَسُوا أَثْوَابَ اَلْحُزْنِ فَإِنَّ فَرْخَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَذْبُوحٌ ثُمَّ حَمَلَ مِنْ تُرْبَتِهِ فِي أَجْنِحَتِهِ إِلَى اَلسَّمَاوَاتِ فَلَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِيهَا إِلاَّ شَمَّهَا وَ صَارَ عِنْدَهُ لَهَا أَثَرٌ وَ لَعَنَ قَتَلَتَهُ وَ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ.
کامل الزيارات صفحه ۶۷ باب ۲۱ حدیث ۳ – بحارالانوار جلد ۴۵ صفحه ۲۲۱
رسول خدا صلي الله عليه و آله در آستانه ي شهادت خود لباس سياه پوشيدند، چنانكه حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: روزي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله رحلت فرمود، در حالي كه پيراهن سياهي بر تن داشتند، نماز صبح را به جماعت در مسجد خواندند و سپس به ايراد خطبه پرداختند…
َ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَوْماً بَعْدَ أَنْ يصلي [صَلَّى] الْفَجْرَ فِي الْمَسْجِدِ وَ عَلَيْهِ قَمِيصَةٌ سَوْدَاءُ فَأَمَرَ فِيهِ وَ نَهَى وَ وَعَظَ فِيهِ وَ ذَكَّرَ ثُمَّ قَالَ يَا فَاطِمَةُ اعْلَمِي فَإِنِّي لَا أَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ سَمِعَ النَّاسُ صَوْتَهُ…
بصائر الدرجات صفحه ۳۰۴ جزء ۶ باب ۱۶ حدیث ۱۰ و بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام جلد۲۲ صفحه۴۶۴
سليمان بن راشد از پدرش نقل مي كند كه امام سجاد عليه السلام را ديدم كه جبه اي سياه رنگ و طیلسانی کبود رنگ پوشيده بودند .
(جبه : جامه ای از پنبه و یا از پشم خشن که مرد و زن هر دو پوشند)
رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام وَ عَلَيْهِ دُرَّاعَةٌ سَوْدَاءُ وَ طَيْلَسَانٌ أَزْرَق
الکافی مرحوم کلینی جلد ۴۴۹ صفحه ۶ و وسائل الشیعه جلد ۳۴ صفحه ۵ باب ۱۸ احکام ملابس حدیث ۲ و مستدرک الوسائل علامه نوری جلد ۲۱۰ صفحه ۳
حضرت سكينه دختر حضرت سید الشهداء عليه السلام خطاب به يزيد فرمود: ديشب خواب ديدم كه… سپس خادم بهشتي دستم را گرفت و داخل قصر نمود و آنجا با پنج بانوي بزرگ و نوراني روبرو شدم كه در ميان آنها زني بزرگوار و نوراني تر از همه به چشم مي خورد، كه موي پريشان كرده، لباس سپاه پوشيده بود و در دستش پيراهني خون آلود بود… او فاطمه ي زهرا عليهاالسلام بود.
بحارالانوار جلد ۴۵ صفحه ۱۹۵ و مستدرک الوسائل علامه نوری جلد ۳ صفحه ۳۲۷
فرزند امام زین العابدین علیه السلام چنین روایت کرده: زمانی که جد مظلوم و شهیدم حضرت حسین علیه السلام به شهادت رسید ، زنان بنی هاشم در عزای او لباس سیاه پوشیدند و هرگز لباس های خود را در گرما و سرما عوض نکردند و امام زین العابدین علیه السلام در مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد
محاسن برقي صفحه ۴۲۰ حدیث ۱۹۵، بحارالانوار: جلد ۱۸۸صفحه۴۵ ، وسائل الشیعه جلد ۲۳۸ صفحه ۳
حسن بن ظریف بن ناصح از پدرش از حسین بن یزید از عمر بن علی بن الحسین نقل می کند: وقتی حسین بن علی علیه السلام کشته شد ، زنان بنی هاشم جامه ها و عباهای سیاه به تن کردند و از سرما و گرما شکایتی ننمودند و در این حال علی بن حسین علیه السلام برای مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد.
شیخ حر عاملی – وسائل الشیعه جلد ۲ صفحه۳۵۷
در روایت دیگری در ارتباط با دلجویی یزید ملعون از خاندان حضرت سید الشهداء علیه السلام پس از واقعه عاشورا آمده است که یزید لعنة الله علیه از اهل حرم رسول خدا (صلی الله علیه و آله )سوال کرد که کدام یک از دو راه را انتخاب می کنید ؟آیا مایلید در شام بمانید و از مقام و موقعیت مناسب برخوردار باشید یا به مدینه بازگردید و از هدایای ارزشمند بهره مند گردید ؟ آنان در پاسخ گفتند : مایلیم ابتدا برای حسین علیه السلام عزاداری کنیم . یزید گفت : آنچه می خواهید انجام دهید پس خانه ای در اختیار آنان قرار داده شد و هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر این که برای عزای حسین (علیه السلام) لباس سیاه به تن کرد. بر اساس آنچه گفته شد آنان به مدت هفت روز به عزاداری پرداختند ، روز هشتم یزید آنان را طلبید و پیشنهاد پست و مقام داد ، اما آن ها از پذیرفتنش اجتناب کرده و تصمیم به بازگشت به مدینه گرفتند .یزید ، محمل های سفر را برایشان آماده و آراسته کرد و…
بحارالانوار ج ۵صفحه ۱۹۵
پس از خطبه ي تاريخي امام سجاد عليه السلام در مسجد جامع دمشق، منهال برخاست و گفت: چگونه هستي اي فرزند رسول خدا؟ امام سجاد عليه السلام فرمود: چگونه مي شود حال كسي كه پدرش به قتل رسيده باشد و اهل و عيالش اسير شده باشند؟… همانا من و اهل بيتم لباس عزا پوشيده ايم و پوشيدن لباس نو بر ما روا نيست.
ناسخ التواريخ زندگاني امام سجاد عليهالسلام ص ۲۹۳
حضرت مولانا الزکی امام حسن عسكري عليه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله در اوصاف روز نهم ربيع فرمودند: يوم نزع السواد روز بيرون آوردن جامه هاي سياه است
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ فِي فَضْلِ يَوْمِ اَلتَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ اَلْأَوَّلِ وَ أَسَامِيهِ إِلَى أَنْ قَالَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ يَوْمُ نَزْعِ اَلسَّوَادِ
مستدرک الوسائل علامه نوری جلد ۳ صفحه ۳۲۶ – بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۳۱ , صفحه۱۲۰
از این حدیث استفاده میشود چون اول ربیع تا ۸ ربیع ایام غصب خلافت و شهادت حضرت محسن علیه السلام بنابر این حضرت فرمودند روز در آوردن لباس سیاه
مرحوم شیخ یوسف بحرانی (۱۱۰۷ – ۱۱۸۶ق)، مشهور به صاحب حدائق و محدث بحرانی، از علمای بزرگ در قرن دوازدهم است. وی حدود ۵۰ اثر در حدیث، کلام و فقه و… تألیف نموده و شاگردان او افرادی مثل علامه بحرالعلوم و میرزا مهدی شهرستانی و میرزای قمی و سید علی طباطبایی مشهور به صاحب ریاض هستند . ایشان در باره پوشیدن لباس سیاه در عزای سید الشهداء علیه السلام در کتاب الحدائق الناضره جلد ۷ صفحه ۱۱۶ می فرماید : مکروه است نماز خواندن در لباس سیاه به جز عمامه ، نعلین و رداء . رداء بر اساس نقل جوهری پیراهن بلندی است از پشم که عبا هم جزو آن محسوب می گردد . اما به اعتقاد من بعید نیست که پوشیدن لباس سیاه برای عزای حضرت امام حسین (علیه السلام) از روایت هایی که آن را مکروه کرده اند ، استثناء شده باشد زیرا روایت های فراوانی داریم که دستور می دهند تا علامت های حزن و عزای اهل بیت(علیهم السلام ) را آشکارا بر پا کنیم .
احادیث زیادی در مسئله کراهت پوشیدن لباس سیاه (مشکی ) وجود دارد اما در بعض از مواضع ، ائمه علیهم السلام اجازه فرموده اند که از سیاه استفاده شود مثل کفش و عبا و عمامه و در عزاداری هم سنت فرموده اند و با توجه به احادیث بالا می توان نتیجه گرفت برای پوشیدن پیراهن سیاه و مشکی در عزاداری ائمه علیهم السلام جوازی صادر شده و کراهت آن در مواقع دیگر است و برای عزاداری افراد عادی (غیر معصومین) پوشیدن لباس سیاه جایز نیست طبق حدیث شریف از حضرت امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه شريفه: وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فرمودند : مقصود از معروف اين است كه لباسهاى خود را (در عزای اموات خود)پاره نكنند ، و به صورت خود در هنگام مصيبت لطمه نزنند و خراش ندهند و فرياد وا ويلا بلند نكنند ، و پيرامون قبرى شيون نكنند و لباس سياه نپوشند و موهاى خود را پريشان ننمايند .مشكاة الأنوار مرحوم طبرسی اعلی الله درجة صفحه ۱۹۲/ و امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، به مؤمنان سفارش کرده اند که هرگز در مصیبتهای خود به بدنشان آسیب نرسانند. ایشان می فرمایند: صبر مانند شتر رام و راهوارى است كه صاحب خود را بر زمين نمى زند و صبر در مقابل مصيبتها، خود نوعى مصيبت بر دشمنان و ایراد گیرندگان است، و ترديدى وجود ندارد كه صابر پاداش آن را مى بيند … مانند پاره كردن لباس و رساندن آسيب به بدن… إرشاد القلوب جلد ۱، صفحه ۳۳۵ / اما بدانید این فقط برای اموات خودمان و در مورد مصبیت های مردم عادی است و برای ائمه علیهم السلام فرق میکند مثلاً حضرت امام صادق (علیه السلام) در نقل ماجرای کربلا بیان می کنند که اهل بیت عصمت (علیه السلام)، در عزای امام حسین (علیه السلام)، گریبان چک دادند و بر صورتهای خود لطمه وارد کردند و ایشان در ادامه فرمودند: … وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ. برای مثل او باید گونه ها را خراشید و گریبان ها را چاک داد ./ و در زیارت ناحیه مقدسه که حضرت امام زمان علیه السلام و عحل الله فرجه فرموده اند : فَلَمّا رَأَیْنَ النِّـسآءُ جَوادَکَ مَخْزِیّاً، وَ نَظَرْنَ سَرْجَکَ عَلَیْهِ مَلْوِیّاً، بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ، ناشِراتِ الشُّعُورِ عَلَى الْخُدُودِ، لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات، وَ بِالْعَویلِ داعِیات، وَ بَعْدَالْعِزِّ مُذَلَّلات، وَ إِلى مَصْرَعِکَ مُبادِرات پس چون بانوان حرم اسب تو را خونین و رنجور دیدند، و زینش را واژگون یافتند ، از پسِ خیمه ها بیرون دویدند ، در حالی که گیسوان بر گونهها پراکنده نمودند، بر صورتها لطمه مى زدند و نقاب از چهرهها افکنده بودند، و به صداى بلند شیون میزدند… و در جای دیگر از زیارت ناحیه مقدسه میفرماید وَ لَطَمَتْ عَلَیْکَ الْحُورُ الْعینُ و حورالعین به جهت تو لطمه به خود زدند // ببینید لطمه زدن و خراشاندن صورت و سیاه پوشیدن و چاک دادن لباس فقط برای عزای غیر معصومین نهی شده و مؤمن باید درک کند کجا چه عملی از او خواسته شده و بین ائمه علیهم السلام و مردم فرق است …
افرادی که برای عزاداری برای ائمه علیهم السلام از لباس سفید استفاده میکنند بدانند سنت زرتشتیان هم همین است و نباید مثل یهود و گبر باشیم و پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام در احادیث زیادی تأکید کرده اند شبیه گبر و یهود نباشیم . مثلاً به گزارش خبر گزاری مهر توجه کنید mehrnews.com/xJhTM ” پوشاکی که با شروع سن تکلیف طی مراسمی خاص بر تن می کنند و به عنوان یک زرتشتی تا پایان عمر می پوشند. زرتشتیان در آخرین مرحله عبور فرد از گذرگاه زندگی یا موقع از دست دادن عزیزی، لباسی با رنگ سفید و روشن برتن می کنند و با اجتناب از به تن کردن پوشاک رنگ سیاه در این آیین به مردگانشان نیز پوشش و لباسی متفاوت با درگذشتگان سایر ادیان می پوشانند”.
از این گروه که سفید را برای عزاداری اهل بیت انتخاب نموده اند باید پرسید ، شما به حدیثی عمل می کنید و این سنت از کجا به شما رسیده و لباس عزای شما چه رنگ است آیا سفید است !!! و نمی شود بگویند که لباس عزا نداریم زیرا در احادیثِ بسیاری به آن اشاره شده …