موضوع : نماز یکشنبه های ماه ذیقعده صحیح نیست و از طریق عُمَریه در کتب شیعه آمده

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

معالم دینت را از غیر شیعیان ما مگیر

وسائل الشیعة  ج۲۷ ص۱۵۰ : حضرت باب الحوائج امام موسی الکاظم علیه السلام در زندان خطاب به علی بن سوید سائِی با تأکید می‌فرمایند: ای علی، معالم دینت را از غیر شیعیان ما مگیر؛ اگر دینت را از خائنان بگیری دین نداری ، زیرا آنها به خدا و رسولش خیانت کرده و در امانت‌ها  دست‌ کاری نموده‌اند. آنان کتاب خدا را تحریف و تغییر دادند. پس بر آنان باد لعنت خدا، لعنت رسولش، لعنت فرشتگانش، لعنت پدران بزرگوار و نیکو کارم، لعنت من و لعنت شیعیانم تا روز قیامت بر آنان / تمام شد حدیث شریف

ما به مؤمنین توصیه اکید داریم که تنها به آن دسته از اعمالی متعبد گردند که مستنداً در کتب معتبر شیعه و از طریق معصومین علیهم السلام  وارد شده.

روایتِ نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده که در مفاتیح الجنان  ، آن‌گونه که از کتاب “إقبال الأعمال” سیدبن‌طاووس از “أنس بن مالک” نقل شده ، در بوته‌ی نقد است؛ چرا که نه‌ تنها در دیگر منابع شیعه ذکری از این نماز نیست، بلکه از طریق اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) نیز به ما نرسیده است. “أنس بن مالک” که نامش در زمره‌ی سه نفری آمده که به رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دروغ می‌بستند، نه تنها از دشمنان و منکران امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده، بلکه در منابع متعددی نیز نقل شده که مورد نفرین حضرت امام المتقین علیه السلام  قرار گرفته است. در کتاب “الإرشاد” شیخ مفید، علت این نفرین چنین ذکر شده است:  انس در روز غدیر خم حاضر بوده ، هنگامی که حضرت امام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بعد از غصب خلافت برای احقاق حق از حاضران خواست تا شهادت دهند که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روز غدیر ایشان را  بعنوان جانشین و ولی و خلیفه بعد از خود معین نموده ، “أنس بن مالک” با وجود حضور در واقعه و شنیدن این سخن، از شهادت دادن امتناع ورزید. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به او فرمودند: «ای أنس، چرا شهادت نمی‌دهی؟» أنس پاسخ داد: «ای علی، من پیر شده‌ام و آنچه می‌گویی را به یاد نمی‌آورم.» در این هنگام، امام (علیه‌السلام) او را نفرین کرده و فرمودند: «خداوندا، اگر او دروغ می‌گوید، او را به پیسی‌ای مبتلا کن که عمامه‌اش آن را نپوشاند.» گفته شده که بعد از این نفرین، لکه‌ای سفید بین چشمان انس ظاهر شد که تا پایان عمر با او بود. مرحوم مجلسی درباره نقل روایات و دعاهایی اینچنین  در کتب علمای شیعه می‌نویسد: «باید دانست که برخی از علمای ما در مستحبات، به اخبار و روایات عمریه مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتاب‌هایشان ذکر می‌نمایند. این موضوع خالی از اشکال نیست؛ زیرا در بسیاری از روایات، ما از رجوع کردن به آنان و عمل به اخبارشان نهی شده‌ایم، به‌ویژه زمانی که در اخبار آن‌ها یک شکل اختراعی و یا عبادتی که بدعت است وارد شده باشد و مثل آن در روایات معتبر معصومین علیهم السلام نباشد.  بحارالانوار، ج ٢، ص ٢٥٧

 

{وسائل الشیعة  ج۲۷ ص۱۵۰ }: عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ اَلسَّائِيِّ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ فِي اَلسِّجْنِ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ يَا عَلِيُّ مِمَّنْ تَأْخُذُ مَعَالِمَ دِينِكَ لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا ، فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ لَعْنَةُ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فِي كِتَابٍ طَوِيلٍ .

{ الخصال‌، ج۱، ص۱۹۰}: مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ‌ ثَلَاثَةٌ كَانُوا يَكْذِبُونَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَبُو هُرَيْرَةَ وَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَ امْرَأَةٌ. 

(شیخ مفید الارشاد، ص۳۵۱) : حدّثَنا مِسعرُ بنُ كِدامِ قال : حدّثَنا طلحةُ بنُ عُميرةَ قالَ : نَشَمدَ عليٌّ علیه السلام النّاسَ في قولِ النّبي علیه السلام « مَنْ كُنتُ مَوْلاهُ فَعَليٌّ مَوْلاهُ » فشهدَ اثنا عشرَ رجلاً منَ الأَنصارِ ، وأَنسُ بنُ مالكٍ في القوم لم يَشهدْ ، فقالَ له أميرُ المؤمنينَ علیه السلام : « يا أَنسُ » قالَ : لَبَّيْكً ، قالَ : « ما يَمنعُكَ أن تَشهدَ وقد سمعتَ ما سمعوا؟ » فقالَ : يا أَميرُ المؤمنين ، كَبرت ونسيتُ ، فقالَ أَميرُ المؤمنينَ علیه السلام : « أللّهمّ إنْ كان كاذباً فاضربه ببياضٍ ـ أو بِوَضَحٍ ـ لا توارِيه العِمامة » قالَ طلحةُ بنُ عميرةَ : فأشهد باللهِ لقد رأيتُها بيضاءَ بينَ عينيهِ. 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تقویم – نهم ربیع الاول – قتل ع

قتل ع … در آخر شب نهم ربیع الاول سال ۲۳ ه’ عمر  از دنیا…. رفته است  مدینه المعاجز: ج ۲، ص ۹۷  این روز روز شادی اهل بیت علیهم السّلام و انبیاء و ملائکه و ساکنان اعلی علیین و دوستان امیر المؤمنین علیه السّلام و اولاد طاهرین ایشان است چرا که در این روز نفرین حضرت صدیقه کبری فاطمه

ادامه مطلب »

تقویم – هشتم ربیع الاول – شهادت جانسوز حضرت اباالحجة ، امام الزکی الحسن العسکری علیهماالسلام

شهادت امام عسکری علیه السّلام امام حسن عسکری علیه السّلام در سال ۲۶۰ ه’ در سن ۲۸ سالگی به دست معتمد عباسی به شهادت رسید. (ارشاد: ج ۲، ص ۳۳۶. کشف الغمه: ج ۲، ص ۴۰۲. مستجاد: ص ۲۲۶. اقبال: ص ۵۹۸. فیض العلام: ص ۲۰۷. زاد المعاد: ص ۳۳۴. کافی: ج ۲، ص ۵۶۱. مصباح کفعمی: ج ۲، ص

ادامه مطلب »

تقویم – پنجم ربیع الاول – هجوم به خانه وحی و وفات حضرت سکنیه علیهاالسلام

اول – هجوم به خانه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام – شهادت مظلومانه حضرت محسن علیه السلام در این ایام هجوم به خانه وحی !!  بین پنجم  تا هفتم  ربیع بوده .  زبیر و عده ای دیگر در منزل امیر المؤمنین علیه السّلام جمع شده بودند . آن روز زبیر شمشیر کشید تا عمر را بکشد.  (توحید صدوق: ص ۷۳. احتجاج:

ادامه مطلب »

وقایع ماه ربیع الاول – روز اول – پنج واقعه

۱ – دفن بدن مطهر صلّی اللَّه علیه و آله احتجاج: ص ۷۴ خصال شیخ صدوق: ص ۳۷۲. اختصاص شیخ مفید: ص ۱۷۱ :  در نیمه شب اول ربیع الاول بدن مطهر خاتم الانبیاء و المرسلین صلّی اللَّه علیه و آله را امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام دفن فرمودند. مصیبت و فاجعه شهادت رسول خدا صلّی اللَّه

ادامه مطلب »

آخر ماه ربیع الثانی روز به درک رفتن خالد بن ولید ملعون

مرگ خالد بن ولید در روز آخر ربیع الثانی خالد بن ولید بن مغیره مخزومی به اسفل السافلین جهنّم شتافت. (وقایع الشهور: ص ۹۱) او ۲۰ سال بعد از بعثت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در اواخر زندگانی آن حضرت، به همراه عمروعاص به ظاهر اسلام را قبول کرد. ابوبکر او را حاکم شام کرد، و عمر او را

ادامه مطلب »