موضوع : ۰۰۲۰۰۲ – تفسیر آیه ۲ سوره بقره: ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِین

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

 ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ (۲)

[آن کتاب با عظمتی است که شک درآن راه ندارد ومایه هدایت متقین است]


ابو بصیر، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند : کتاب، علی علیه السلام است که هیچ شکی در او نیست و «هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ» در وصف شیعیان ماست

📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۴۴، ح ۱ / البرهان فی تفسیر القرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۲


الم* ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: کِتَابُ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : منظور، همان قرآنیست که امیرالمؤمنین  (علیه السلام) جمع‌آوری کرده است.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


 ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: الْکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَا شَکَّ فِیهِ أَنَّهُ إِمَامُ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ.

حضرت امام باقر  العلوم  (علیه السلام) فرمودند :  منظور از کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است. هیچ شکّی در این حقیقت وجود ندارد که او پیشوای هدایتگری برای پرهیزکاران است.

📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳


 الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند  کتاب، همان امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

 📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳

الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ الْمُتَّقِینَ شِیعَتُهُ.

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند :  کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است و متّقین، شیعیان او هستند.

 📚 المناقب، ج۲، ص۳۱۳


المُتَّقُونَ شِیعَتُنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین، شیعیان ما هستند.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


هُدیً لِلْمُتَّقِینَ قَالَ بَیَانٌ لِشِیعَتِنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام روشنگر و هدایتگری [فقط] برای شیعیان ماست.

 📚 مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۹۶


 فَالْآیَتَانِ لِشِیعَتِنَا هُمُ الْمُتَّقُون.

حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:  این دو آیه مربوط به شیعیان ماست که آنان متّقین هستند.

 📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵


 الْمُتَّقُونَ شِیعَهًُْ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین در این آیه شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند.

 📚 کمال الدین، ج۱، ص۱۷


أَبُو بَكْرٍ الشِّيرَازِيُّ فِي كِتَابِهِ وَ أَبُو صَالِحٍ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ مُقَاتِلٍ عَنِ الضَّحَّاكِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ – لِلْمُتَّقِینَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) الَّذِی لَمْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَهًَْ عَیْنٍ وَ أَخْلَصَ لِلَّهِ الْعِبَادَهًَْ یُبْعَثُ إِلَی الْجَنَّهًِْ بِغَیْرِ حِسَابٍ هُوَ وَ شِیعَتُهُ.

از طریق مخالفین شیعه : ابن عباس گفت منظور از لاَ رَیْبَ فیهِ  علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است؛ همان کسی‌که به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی به خداوند شرک‌نورزید و او را خالصانه عبادت کرد؛ در روز قیامت شیعیانش به همراه او، بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند.

📚 المناقب، ج۳، ص۸۲ – تفسیر اهل بیت


 
اگر حدیثی دیگری میدانید که از قلم افتاده ، لطفاً  از طریق  ارتباط با ما ، حدیث را ارسال فرمایید
۰
نظر خود را مرقوم فرماییدx
 
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

احادیث نهی از ریاست طلبی و رئیس بودن

عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكَ وَ اَلرِّئَاسَةَ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَمَّا اَلرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِي يَدِي إِلاَّ مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَقَالَ لِي لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِيَّاكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلاً دُونَ اَلْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَالَ  📚 الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۲۹۸ ابو حمزه ثمالى گويد: حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند : پرهيز کن از رياست و پرهيز کن  از اينكه دنبال مردم روى، عرضكردم: قربانت گردم رياست را فهميدم و اما اينكه دنبال مردم (علمای ثقه) روم، كه من دو سوم آنچه دارم

ادامه مطلب »

احادیثی که با آیات محکم قرآن مخالف باشند ، رد میشوند

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ عَلَى كُلِّ حَقٍّ حَقِيقَةً وَ عَلَى كُلِّ صَوَابٍ نُوراً فَمَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ فَدَعُوه‏ 📚 المحاسن (برقی – حدود سال ۲۰۰ ه ق  معاصر با  حضرت امام جواد و حضرت هادی علیهماالسلام)  ,  جلد۱  ,

ادامه مطلب »

جدول کتابهای حدیثی شیعه و مقایسه آنها از نظر سابقه و تعداد حدیث

جدول کتب حدیثی مشهور علمای شیعه نام کتاب مؤلف معاصر با  متوفای تعداد احادیث کتاب سلیم  سلیم بن قیس هلالی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ۷۸ ق ۴۸ حدیث بزرگ المحاسن احمد بن محمد برقی (قمی ایرانی) حضرت امام جواد و هادی علیهما السلام  ۲۷۴ق حدود ۲۶۰۴ تفسیر قمی علی ابن ابراهیم قمی (قمی ایرانی) حضرت امام هادی علیه السلام  

ادامه مطلب »

حدیثی درباره عقل

هشام بن حكم گويد:أبو الحسن موسى بن جعفر(عليه السّلام) به من فرمود: اى هشام به راستى خداى تبارك و تعالى و اهل عقل و فهم را در كتاب خود مژده داده و فرموده(۲۰ سوره ۳۹):«مژده ده بدان بنده‌هايم كه به سخن گوش كنند و بهتر آن را پيروى نمايند،آنان هم آنهايند كه خدايشان رهبرى كرده و هم صاحبدلانند». اى هشام به راستى خداى تبارك و

ادامه مطلب »

آیا درست است لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِكَثْرَةِ اَلتَّعَلُّمِ علم بدست نمی آید به زیادی خواندن و نوشتن

  عَنْ عُنْوَانَ اَلْبَصْرِيّ :…مَا سَأَلْتُهُ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ لَيْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يُبْدِيَهُ فَإِنْ أَرَدْتَ اَلْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلاً مِنْ نَفْسِكَ حَقِيقَةَ اَلْعُبُودِيَّةِ وَ اُطْلُبِ اَلْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اِسْتَفْهِمِ اَللَّهَ يُفَهِّمْكَ … 📚  مشکاة الأنوار في غرر الأخبار  – علی بن حسن طبرسی – قرن ششم

ادامه مطلب »