موضوع : آماده باش نظامی شیعه تا ظهور است و برای صبر در این آماده باش اجر می برد

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

ابو عبد اللّٰه جعفى مى‌گويد:امام باقر عليه السّلام فرمود:رباط‍‌[آمادگى نظامى يا آماده باش]در ميان شما چند روز است‌؟عرض كردم:چهل روز.فرمود:ولى رباط‍‌ ما تا پايان روزگار است.هر كس مركبى را براى يارى ما آماده نگاه دارد تا آن مركب نزد اوست به اندازۀ وزن آن و وزن وزن آن،نزد خدا پاداش دارد،و هر كه سلاحى را براى يارى ما نگاه دارد تا آن اسلحه پيش اوست هم وزن آن پاداش دارد.شما از يك بار،دو بار،سه بار و چهار بار ناشكيبايى نو رزيد ،زيرا مثل ما و شما مثل آن پيامبر بنى اسرائيل است كه خداوند عزّ و جلّ‌ به او وحى فرمود:كه قوم خويش را براى رزم فرا بخوان كه قطعا ياريتان خواهم رساند.آن پيامبر مردم خود را از ستيغ كوهها و ديگر جاها گرد آورد و آنها را به سوى دشمن گسيل داشت،و هنوز نه شمشيرى زده بودند و نه نيزه‌اى كه همگى از برابر دشمن گريختند و به هزيمت كشيده شدند.دوباره خداوند به آن پيامبر وحى فرمود كه قوم خود را براى رزم فرا بخوان،براستى من شما را يارى خواهم رساند. آن پيامبر براى بار دوم آنها را جمع كرد و به سوى دشمن برد،و اين بار نيز هنوز شمشيرى به كار نزده و نيزه‌اى نكشيده گريختند.سپس خداوند بدان پيامبر وحى فرمود كه قوم خود را براى جنگ با دشمن فرا بخوان كه من قطعا ياريتان خواهم رساند.آن پيامبر ايشان را دعوت كرد و آنها بدو گفتند:تو به ما وعدۀ پيروزى دادى ولى چيرگى نيافتيم.خداى عزّ و جلّ‌ بدان پيامبر وحى كرد كه اينها يا بايد به جنگ با دشمن تن دهند و يا آتش دوزخ را براى خود برگزينند.عرض كرد:پروردگارا!جنگ با دشمن نزد من محبوبتر است از رفتن به دوزخ،پس آنها را براى ستيز فراخواند و سيصد و سيزده نفر به شمارۀ اهل بدر دعوت او را پذيرفتند و آن پيامبر ايشان را به رويارويى دشمن آورد،و اين بار هنوز شمشيرى به كار نزده و نيزه‌اى نكشيده بودند كه خداى عزّ و جلّ‌ فتح را بهرۀ ايشان ساخت.


متن عربی : 

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى وَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَمْرِو بْنِ كَيْسَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَمِ اَلرِّبَاطُ عِنْدَكُمْ قُلْتُ أَرْبَعُونَ قَالَ لَكِنْ رِبَاطُنَا رِبَاطُ اَلدَّهْرِ وَ مَنِ اِرْتَبَطَ فِينَا دَابَّةً كَانَ لَهُ وَزْنُهَا وَ وَزْنُ وَزْنِهَا مَا كَانَتْ عِنْدَهُ وَ مَنِ اِرْتَبَطَ فِينَا سِلاَحاً كَانَ لَهُ وَزْنُهُ مَا كَانَ عِنْدَهُ لاَ تَجْزَعُوا مِنْ مَرَّةٍ وَ لاَ مِنْ مَرَّتَيْنِ وَ لاَ مِنْ ثَلاَثٍ وَ لاَ مِنْ أَرْبَعٍ فَإِنَّمَا مَثَلُنَا وَ مَثَلُكُمْ مَثَلُ نَبِيٍّ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَنِ اُدْعُ قَوْمَكَ لِلْقِتَالِ فَإِنِّي سَأَنْصُرُكَ فَجَمَعَهُمْ مِنْ رُءُوسِ اَلْجِبَالِ وَ مِنْ غَيْرِ ذَلِكَ ثُمَّ تَوَجَّهَ بِهِمْ فَمَا ضَرَبُوا بِسَيْفٍ وَ لاَ طَعَنُوا بِرُمْحٍ حَتَّى اِنْهَزَمُوا ثُمَّ أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنِ اُدْعُ قَوْمَكَ إِلَى اَلْقِتَالِ فَإِنِّي سَأَنْصُرُكَ فَجَمَعَهُمْ ثُمَّ تَوَجَّهَ بِهِمْ فَمَا ضَرَبُوا بِسَيْفٍ وَ لاَ طَعَنُوا بِرُمْحٍ حَتَّى اِنْهَزَمُوا ثُمَّ أَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ اُدْعُ قَوْمَكَ إِلَى اَلْقِتَالِ فَإِنِّي سَأَنْصُرُكَ فَدَعَاهُمْ فَقَالُوا وَعَدْتَنَا اَلنَّصْرَ فَمَا نُصِرْنَا فَأَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ إِمَّا أَنْ يَخْتَارُوا اَلْقِتَالَ أَوِ اَلنَّارَ فَقَالَ يَا رَبِّ اَلْقِتَالُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلنَّارِ فَدَعَاهُمْ فَأَجَابَهُ مِنْهُمْ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْرٍ فَتَوَجَّهَ بِهِمْ فَمَا ضَرَبُوا بِسَيْفٍ وَ لاَ طَعَنُوا بِرُمْحٍ حَتَّى فَتَحَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ .


الکافي , جلد ۸ , صفحه ۳۸۱

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

حدیث نزول نماز در معراج

شيخ فقيه ابو جعفر محمّد بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه قمى مصنّف اين كتاب مى‌گويد: پدرم و محمّد بن الحسن بن احمد بن الوليد رضى اللّٰه عنهما از سعد بن عبد اللّٰه از محمّد بن عيسى بن عبيد،از محمّد بن ابى عمير و محمّد بن سنان از صباح سدى و سدير صيرفى و محمّد بن نعمان مؤمن

ادامه مطلب »

مبحث بلا و صبر و رضا و علل فقر و غنی

عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَنَسٍ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنْ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ مِثْلَ تَرَدُّدِي فِي قَبْضِ نَفْسِ اَلْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ اَلْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ لاَ بُدَّ لَهُ مِنْهُ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لاَ يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى

ادامه مطلب »

سوره حمد تفسیر آیه (۱) – بسم الله الرحمن الرحیم

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۱) [به نام خداوند رحمتگر مهربان] (( آیه بسم الله الرحمن الرحیم جزء جدا نشدنی از سوره حمد است )) از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در باره سبع المثانی و قرآن عظیم پرسیدم: آیا سبع المثانی، سوره فاتحه است؟ فرمود: بله. عرض کردم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» در شمار این هفت آیه است؟ فرمود:

ادامه مطلب »

مقاله ای در باب تسلیم و در اعتراض به ابداعات در دین خدا و عزاداری امام حسین علیه السلام و …

بعضی وقتها اعمال دوستان و موالیان اهل بیت علیهم السلام مغایر با احادیث و دستورات ایشان است و بی شک احادیث مستند همه صادره از خداوند هستند ، در این زمان دیگر سخن علما خریدار ندارد. امروز هر به اصطلاح شیعه ، خود یک فقیه شده است. خودشان بدون در نظر گرفتن فرمایشات آل محمد علیهم السلام تعیین میکنند که

ادامه مطلب »

یک سئوال :رسول خدا ص برای چند روز که از مدینه خارج میشدند همیشه یک نفر را جانشین خود قرار میدادند  حالا  چطور شده که سنی ها میگویند پیغمبر ص بعد از شهادت ، وصی و جانشین معیین نکردند ؟

در این مقاله میپردازیم به اینکه حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله آیا هر وقت برای جنگ و یا امری دیگر از مدینه خارج میشدند جانشین داشته اند ؟ ما از کتب علمای سنی این مطالب را بیان میکینم  تا سنی ها  به فکر فرو روند  و شیعیان دور باور ، باور کنند که  پیغمبر ص برای  برای

ادامه مطلب »