[به نام خداوند رحمتگر مهربان]
(( آیه بسم الله الرحمن الرحیم جزء جدا نشدنی از سوره حمد است ))
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : هر گاه کسی به امامت گروهی ایستد، شیطان به نزد شیطانی دیگر که نزدیک امام ایستاده می آید و می پرسد: آیا نام خدا را به زبان آورد؟ یعنی آیا «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» را خواند؟ اگر بگوید آری، او از امام دور می شود و اگر بگوید نه، او بر گردن امام سوار می شود و پاهایش را بر سینه اش می آویزد و این گونه شیطان پیشاپیش آن گروه به امامت می ایستد تا نمازشان را به پایان رسانند.(تفسیر عیاشی، ج 1، ص 34، ح 7.)
(( بسم الله الرحمن الرحیم اسم اعظم ))
(( بسم الله الرحمن الرحیم نجات میدهد از شر شیطان در هر کاری ))
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند : هر گاه یکی از شما خواست با همسرش نزدیکی کند، بایست پیش از آن وی را ناز و نوازش کند، چه این کار دل همسرش را نرمتر می کند و اگر کدورتی در دل داشته باشد، آن را از بین می برد و پس از آن که به خواسته اش دست یافت، سه مرتبه «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید و اگر توانست هر آیه ای از قرآن را که به خاطرش آمد، بخواند وگرنه همان «بِسْمِ اللَّه»، وی را کفایت کند.( تفسیر عیاشی، ج 1، ص 35، ح 14)
(( فضیلت آیه بسم الله الرحمن الرحیم ))
((بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم))
((نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم)) حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را با بهترین خط خود بنویس [و در هنگام نوشتن آن] باء را نکش و سین را بلند و کشیده بنویس (الکافی، ج۲، ص۶۷۲) |
تفیسیر آیه بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مردی به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کرد: «چه چیزی بر وجود خدا دلالت دارد؟ برایم از عالم و عرض و جوهر چیزی مگو». ایشان فرمودند : «آیا دریانوردی کردهای»؟ عرض کرد: «بله»! فرمود: «و آیا شده بادی سهمگین بر شما بوزد، آن چنان که در هراس از غرقشدن بیافتید»؟ عرض کرد: «بله»! فرمود: «و آیا امیدت از کشتی و دریانوردان قطع شده است»؟ عرض کرد: «بله»! فرمود: «آیا در دل نداشتی که کسی وجود دارد و نجاتت میدهد»؟ عرض کرد: «بله»! فرمود: «او همان خداوند سبحانه و تعالی است». خداوند عزّوجلّ فرمود: جز او، تمام کسانی را که [برای حلّ مشکلات خود] میخوانید، فراموش میکنید. (اسراء/۶۷) و هنگامی که ناراحتی به شما رسد، فقط او را میخوانید! (نحل/۵۳).
قَالَ الْبَاقِرُ علیه السلام اللَّهُ مَعْنَاهُ الْمَعْبُودُ الَّذِی أَلِهَ الْخَلْقُ عَنْ دَرْکِ مَاهِیَّتِهِ وَ الْإِحَاطَهًِْ بِکَیْفِیَّتِه. ( التوحيد , جلد۱ , صفحه۸۹)
حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند : اللَّه، معنیاش معبودیست که خلق از دریافتن ماهیّت او و احاطهنمودن کیفیّتش، حیران و سرگردان شدهاند.
قال الصّادق علیه السلام : اسْمُ اللَّهِ غَیْرُ اللَّهِ وَ کُلُ شَیْءٍ وَقَعَ عَلَیْهِ اسْمُ شَیْءٍ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَا خَلَا اللَّه. (التوحيد صدوق , جلد۱ , صفحه۱۹۲)
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : اسم خدا غیر خداست و هر آنچه نام «چیز» بر او صادق باشد مخلوق است جز خدا.
تفسیر الرحمن
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- الرَّحْمَنِ الَّذِی یَرْحَمُ بِبَسْطِ الرِّزْقِ عَلَیْنَا. ( التفسير الإمام العسکري عليه السلام , جلد۱ , صفحه۲۷ )
أمیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : الرَّحْمَنِ؛ بخشندهای که با فراخی روزی بر ما رحمت میآورد.
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ: اَلرَّحْمَنُ رَحْمَنُ اَلدُّنْيَا، وَ اَلرَّحِيمُ رَحِيمُ اَلْآخِرَةِ ( تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب , جلد۱ , صفحه۳۰ )
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : حضرت عیسی فرمود : خداوند، الرَّحْمَنِ در دنیا و الرَّحِیمِ در آخرت است [رحمان اشاره به رحمت عامّ پروردگار دارد که در دنیا، شامل مؤمن و کافر میشود؛ و رحیم اشاره به رحمت خاصّ او دارد که مخصوص بندگان مؤمن در آخرت میباشد].
فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ فِي دُعَائِهِ: رَحْمَنَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ (تفسير نور الثقلين , جلد۱ , صفحه۱۴ )
حضرت امام رضا علیه السلام در دعا فرمودند : «ای رحمان دنیا و آخرت و رحیم در دنیا و آخرت بر محمّد و آل محمّد درود فرصت .
قال الصادق علیه السلام اَلرَّحْمٰنِ بِجَمِيعِ خَلْقِهِ اَلرَّحِيمِ بِالْمُؤْمِنِينَ خَاصَّةً . ( البرهان في تفسير القرآن , جلد۱ , صفحه۱۰۷ )
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند الرَّحمن؛ رحمتی است برای جمیع خلقش و الرحیم خاصه برای شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام است . {زیرا در لسان روایات مؤمن به شیعه اطلاق میشود}
عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلرَّحْمَنُ اِسْمٌ خَاصُّ بِصِفَةٍ عَامَّةٍ وَ اَلرَّحِيمُ اِسْمٌ عَامٌّ بِصِفَةٍ خَاصَّةٍ . (جنة الأمان الواقیة (المصباح کفعمی) , جلد۱ , صفحه۳۱۷ )
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : الرَّحمن؛ اسم خاص است با صفتی عام {یعنی نامی است مخصوص خدا ولی مفهوم رحمتش همگان را در بر میگیرد} و الرحیم اسم عام است و با صفتی خاص
قال الامام العسکری (علیه السلام)- وَ تَفْسِیرُ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ الرَّحْمنِ أَنَ الرَّحْمَنَ مُشْتَقٌ مِنَ الرَّحْمَهًْ. (التفسير الإمام العسکري عليه السلام , جلد۱ , صفحه۳۴ )
حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند تفسیر الرَّحْمنِ که قول خداست، مشتقّ از رحمت است.
بعد از ثبت دیدگاه نتیجه پایین تر نمایش داده میشود