Ę دفتر حفظ و نشر آثار آل محمدŦ پیرو اصولِ مِنْ آلِ الرسُول هستیم  تفسیر حدیث فقط با احادیث و قرآن  تفسیر قرآن فقط با تفسیر آل محمد Ŧ در پی تصحیح اعتقادات باشید قال جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ عَليْهِ السَّلاَم پرهيز کن از اينكه مردى را به غیر از  حجت خدا به پيشوائى برگزينى  و هر چه گفت  تصديقش كنى  الکافي ،  مرحوم کلینی  جلد 2 ص 298

جامع ابزارهای شیعه دعا ها  زیارت قرآن 30 جزء   114سوره تعقیبات نماز آداب زندگی عمل ایام  تقویم شیعه اشعار رسانه شیعه روضه مداحی تواشیح

موضوع : متن عربی و فارسیِ حدیثی مهم و معتبر درباره امر به معروف و نهی از منکر

خلاصه مطلب |در دوران رواج فسق علنی در جامعه شیعیان به سر می بریم  .  ربا و بی حجابی و موسیقی و غذا های مشکوک و بدعتها در عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام و ... در جامعه بصورت موجی روز افزون در حال افزایش است این حدیث تکلیف محبین و پیروان معصومین علیهم السلام را معلوم میکند ، لطفاً با علمای مورد اعتماد خود ، این حدیث را در میان بگذارید ....

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

(متن عربی و بعد فارسی حدیث مهم و معتبر  امر به معروف و نهی از منکر)

در دوران رواج فسق علنی در جامعه شیعی ایران به سر می بریم. ربا و بی حجابی زنان و موسیقی ، غذا های مشکوک ، بدعتها در عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام و … در جامعه به صورت موجی روز افزون در حال افزایش است این حدیث تکلیف محبین و پیروان معصومین علیهم السلام را معلوم میکند ، لطفاً با علمای مورد اعتماد خود ، این حدیث را در میان بگذارید . قبل از اینکه حدیث مورد اشاره را بعرض برسانم به این حدیث کوتاه از سیدی و مولای امیرالمؤمنین علیه السلام توجه فرمایید : إیّاکَ و المجاهَرَةَ بالفُجورِ فإنّها مِن أشَدِّ المَآثِمِ . از آشکار و علنی نمودن فسق و فجور بپرهیز ، که بدترین گناهان است.

 

حدیثی که بعرض میرسانم در کتب معتبر زیر موجود است :

📗الکافي شیخ کلینی (اعلی الله مقامه) , جلد۵ , صفحه۵۵ – 📙تهذيب الأحکام شیخ طوسی (اعلی الله مقامه) , جلد۶ , صفحه۱۸۰ -📘 الوافي ج۱۵ ص۱۶۹ -📙 تفسير الصافي ج۱ ص۳۶۷ -📕 تفسير كنز الدقائق ج۳ ص۱۹۴ -📗 وسائل الشیعة ج۱۶ ص۱۱۹

📖عنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: يَكُونُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ قَوْمٌ يُتَّبَعُ فِيهِمْ قَوْمٌ مُرَاءُونَ يَتَقَرَّءُونَ وَ يَتَنَسَّكُونَ حُدَثَاءُ سُفَهَاءُ لاَ يُوجِبُونَ أَمْراً بِمَعْرُوفٍ وَ لاَ نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ إِلاَّ إِذَا أَمِنُوا اَلضَّرَرَ يَطْلُبُونَ لِأَنْفُسِهِمُ اَلرُّخَصَ وَ اَلْمَعَاذِيرَ يَتَّبِعُونَ زَلاَّتِ اَلْعُلَمَاءِ وَ فَسَادَ عَمَلِهِمْ يُقْبِلُونَ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ مَا لاَ يَكْلِمُهُمْ فِي نَفْسٍ وَ لاَ مَالٍ وَ لَوْ أَضَرَّتِ اَلصَّلاَةُ بِسَائِرِ مَا يَعْمَلُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ لَرَفَضُوهَا كَمَا رَفَضُوا أَسْمَى اَلْفَرَائِضِ وَ أَشْرَفَهَا إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ اَلْفَرَائِضُ هُنَالِكَ يَتِمُّ غَضَبُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِمْ فَيَعُمُّهُمْ بِعِقَابِهِ فَيُهْلَكُ اَلْأَبْرَارُ فِي دَارِ اَلْفُجَّارِ وَ اَلصِّغَارُ فِي دَارِ اَلْكِبَارِ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ سَبِيلُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ اَلصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ اَلْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ اَلْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ اَلْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ اَلْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ اَلْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ اَلْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ اَلْأَمْرُ فَأَنْكِرُوا بِقُلُوبِكُمْ وَ اِلْفِظُوا بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ صُكُّوا بِهَا جِبَاهَهُمْ وَ لاَ تَخَافُوا فِي اَللَّهِ لَوْمَةَ لاَئِمٍ فَإِنِ اِتَّعَظُوا وَ إِلَى اَلْحَقِّ رَجَعُوا فَلاَ سَبِيلَ عَلَيْهِمْ: «إِنَّمَا اَلسَّبِيلُ عَلَى اَلَّذِينَ يَظْلِمُونَ اَلنّٰاسَ وَ يَبْغُونَ فِي اَلْأَرْضِ بِغَيْرِ اَلْحَقِّ أُولٰئِكَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ » هُنَالِكَ فَجَاهِدُوهُمْ بِأَبْدَانِكُمْ وَ أَبْغِضُوهُمْ بِقُلُوبِكُمْ غَيْرَ طَالِبِينَ سُلْطَاناً وَ لاَ بَاغِينَ مَالاً وَ لاَ مُرِيدِينَ بِظُلْمٍ ظَفَراً حَتَّى يَفِيئُوا إِلَى أَمْرِ اَللَّهِ وَ يَمْضُوا عَلَى طَاعَتِهِ قَالَ وَ أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ اَلنَّبِيِّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا رَبِّ هَؤُلاَءِ اَلْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ اَلْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ اَلْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي .

خلاصه و ترجمه فارسی :

📖 جابر (اعلی الله درجته) گويد: سیدی و مولای حضرت امام محمد باقر عليه السّلام فرمودند :
گروهى در آخر الزمان به وجود مى‌آيند كه در بين خود از فرقه‌اى پيروى مى‌كنند كه رياكار، قارى قرآن، اهل انجام عبادات، داراى حالتى زهدگونه، تازه به دوران رسيده و سفيه و نادان ‌اند.
در صورتى كه از ضررى در امان باشند ، امر به معروف و نهى از منكر را واجب نمى‌دانند ،
براى خودشان رخصت و بهانه مى‌جويند،
و از لغزش‌هاى علما و بد عملى آن‌ها پيروى مى‌كنند.
به نماز و روزه و چيزهايى كه به مقام و مال‌شان لطمه‌اى نزند روى مى‌آورند ، و اگر نماز و ديگر كارهايى را كه انجام مى‌دهند نيز به مال و جان‌شان ضررى برساند، آن را هم همانند فريضه‌ها و واجبات بزرگ ديگرى كه ترك كرده اند ، رها مى‌كنند.

🔸حضرت امام باقر علیه السلام در ادامه فرمودند: در واقع امر به معروف و نهى از منكر فريضه و واجب عظيم و بزرگى است كه فرايض و واجبات، تنها با آنها برپا مى‌شود.

🔥 اين‌جاست كه غضب الهى بر اين افراد تمام و كامل مى‌شود و همه را به كيفر خود گرفتار میکند…

🔸امر به معروف و نهى از منكر در حقيقت راه انبيا، رَوشِ رُوشن صالحان است

🔸 فريضه‌اى است بزرگ كه فرايض با آن زنده و پابرجا مى‌شود و دين از بدعت‌ها در امان مى‌ماند ، تجارت‌ها حلال مى‌شود، آن‌چه به ستم گرفته شده باز مى‌گردد و زمين آباد مى‌شود و از دشمنان انتقام گرفته مى‌شود و امور (دين و دنيا) به راه راست كشيده مى‌شود.

👌پس، با دل‌هايتان مُنكر و كار بد را انكار كنيد و زشت بدانيد

👌 و با زبان‌هاى خود تذکر دهید

👌و در راه خدا از سرزنش هيچ سرزنش كننده‌اى مترسيد.

✊🏻 اگر مقامت کردند در چنين موردى با بدن هايتان به جهاد با آنها بپردازيد

🔸و با دل‌هايتان بر آنان خشم بگيريد

👑 بدون اين كه در پى حكومت‌يابى باشيد

💰بدون اين كه در پى مالى باشید که با ستم بگيريد

🖐 امر به معروف و نهی از منکر را مکرر انجام دهید تا به دستور الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند.

👈🏻 پس اگر پند گرفتند و به حقّ‌ بازگشتند ديگر اجازۀ آزار آنها را نداريد…

🔸بعد امام باقر علیه السلام در ادامه فرمودند : خداى عزّ و جلّ‌ به شعيب پيامبر عليه السّلام وحى كرد: «من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب مى‌كنم، چهل هزار نفر از بد های ایشان و شصت هزار نفر از خوبان را.
شعيب عليه السّلام عرض كرد: اى پروردگارِ من ! چهل هزار نفر که بد هستند ، ولى خوبان به چه سبب‌ عذاب میشوند؟
خداوند عزّ و جلّ‌ به او وحى فرمود: با معصيت‌كاران كنار آمدند و به خاطر خشم و غضب من ، به معصیت کاران خشمگين نشدند.
(تمام شد حدیث شریف )

به دلیل اهمیت موضوع ، نشر این حدیث واجب است

 

دیدگاه خود را برای ابلاغ این حدیث شریف ، مطابق با مکتب امامیه که فقط بر گرفته از فرمایشات معصومین علیهم السلام است را در زیر این برگه ارائه دهید .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

1
بعد از ثبت دیدگاه نتیجه پایین تر نمایش داده میشود

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 پیگیرها
 
اکثرا واکنش نشان داده اند
داغ ترین موضوع دیدگاه
1 Comment authors
عبدالعلی تهرانی Recent comment authors
  اشتراک در  
newest oldest most voted
اطلاع از
عبدالعلی تهرانی
میهمان
عبدالعلی تهرانی

بسیار عالی و امیدوارم مؤمنین به این تکیف عمل کنند و همه مسؤل باشیم . خدایا کمکمان کن تا نترسیم