برای جستجو در این احادیث از کلید ترکیبی ctrl+F روی کیبرد کامپیوتر استفاده نمایید و واژه مورد نظر را جستجو کنید .
17*
الکافي (محمد بن یعقوب کلینی اعلی الله درجته متولد 258 ق) ج۶ ص۵۵۰ | الخصال (شیخ صدوق اعلی الله درجته متولد 306 ق) ج۱ ص۲۹۸ | وسائل الشیعة (شیخ حر عامِلی اعلی الله درجته متوفی 1104 ق) ج۴ ص۱۱۳
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرّضا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ
با سه طریق و سند مختلف از سیدی و مولای حضرت اباالحسنٍ رّضا عليه السّلام نقل مىشود
قَالَ: فِي الدِّيكِ خَمْسُ خِصَالٍ مِنْ خِصَالِ الْأَنْبِيَاءِ
كه فرمودند : در خروس سفيد پنج خصلت از خصلتهاى پيامبران است
السَّخَاءُ وَ الشَّجَاعَةُ وَ الْقَنَاعَةُ
سخاوت و شجاعت و قناعت
وَ الْمَعْرِفَةُ بِأَوْقَاتِ الصَّلَوَاتِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ وَ الْغَيْرَة
و آگاهى او از اوقات نماز و کثرت در عیال … و غيرت
45*
الخصال (شیخ صدوق اعلی الله درجته متولد 306 ق) ج۱ ص۲۹۹ | روضة الواعظین (تألیف مرحوم فتال نیشابوری زنده در 480 ق) ج۲ ص۳۲۵ | وسائل الشیعة (شیخ حر عامِلی اعلی الله درجته متوفی 1104 ق) ج۲۲ ص۱۱ | تفسير كنز الدقائق ( میرزا محمد قمی مشهدی متوفی 1125) ج۱۱ ص۴۰۹
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خَمْسَةٌ لاَ يُسْتَجَابُ لَهُمْ
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند پنج شخصند كه دعاى آنها مستجاب نشود
رَجُلٌ جَعَلَ اللّهُ بِيَدِهِ طَلاَقَ اِمْرَأَتِهِ فَهِيَ تُؤْذِيهِ
مردی که زنش او را آزار ميدهد ،در حالی که خداوند قرار داده برای مرد طلاق زنش را
وَ عِنْدَهُ مَا يُعْطِيهَا وَ لَمْ يُخَلِّ سَبِيلَهَا
و به اندازهاى كه مَهر او را بدهد دارد و او را رها نكند
وَ رَجُلٌ أَبَقَ مَمْلُوكُهُ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَبِعْهُ
و کسی که سه بار مملوکش گريخته و او را نفروشد
وَ رَجُلٌ مَرَّ بِحَائِطٍ مَائِلٍ وَ هُوَ يُقْبِلُ إِلَيْهِ
و شخصی که زير ديوار شكسته گذر كند و ديوار بر سر او سرازير است
وَ لَمْ يُسْرِعِ الْمَشْيَ حَتَّى سَقَطَ عَلَيْهِ
و به سرعت فرار نكند تا اینکه دیوار بر او افتد
وَ رَجُلٌ أَقْرَضَ رَجُلاً مَالاً فَلَمْ يَشْهَدْ عَلَيْهِ
و شخصی كه بديگرى قرضى داده و گواه و شاهد نگرفته
وَ رَجُلٌ جَلَسَ فِي بَيْتِهِ وَ قَالَ اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي وَ لَمْ يَطْلُبْ .
و شخصی که در خانۀ خود نشسته و ميگويد خدايا روزى بمن بده.
13*
الکافي الکافي (محمد بن یعقوب کلینی اعلی الله درجته متولد 258 ق) ج۳ ص۲۱۰ | الخصال (از تألیفات مرحوم شیخ صدوق قمی اعلی الله درجته متولد 306 قمری) ج۱ ص۳۰۰ | تهذيب الأحكام
(تألیف شیخ طوسی اعلی الله درجته (شیخ الطائفه) متولد 385قمری ) ج۱ ص۳۳۷ | وسائل الشیعة (شیخ حر عامِلی اعلی الله درجته متوفی 1104 ق) ج۲ ص۴۷۴
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصّادِق عَلَيْهِ اَلسَّلاَم :
سیدی و مولای حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام فرمودند:
خَمْسٌ يُنْتَظَرُ بِهِمْ إِلاَّ أَنْ يَتَغَيَّرُوا
پنج فردند كه بايد بر آنان انتظار كشيد (آنگاه دفن كرد مگر اینکه زنده شوند)
اَلْغَرِيقُ وَ الْمَصْعُوقُ وَ الْمَبْطُونُ وَ الْمَهْدُومُ وَ الْمُدَخَّنُ
غرق شده ، صاعقهزده شده ، اسهال گرفته ، زير آوار مانده و گاز و دود گرفته شده.
10
بحار الأنوار مرحوم مجلسی ج۵۷ ص۲۱۷ | عوالم العلوم مرحوم شیخ عبدالله بحرانی ج۲۱ ص۳۴۲
عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهما السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لَعَلَىٰ قُمَّ مَلَكاً رَفْرَفَ عَلَيْهَا بِجَنَاحَيْهِ
سیدی و مولای حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : كه البته بر قم فرشتهايست كه بر آن پر ميزند با دو بالش
لاَ يُرِيدُهَا جَبَّارٌ بِسُوءٍ إِلاَّ
و هيچ زورگو سوء قصد بدان نكند الا اینکه
أَذَابَهُ اللَّهُ كَذَوْبِ الْمِلْحِ فِي الْمَاءِ
خدا او را آب كند بمانند نمك در آب
ثُمَّ أَشَارَ إِلَىٰ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ فَقَالَ سَلاَمُ اللَّهِ عَلَىٰ أَهْلِ قُمَّ
سپس اشاره بعيسى بن عبد اللّٰه كرد و فرمودند :درود خدا بر مردم قم
يَسْقِي اللَّهُ بِلاَدَهُمُ الْغَيْثَ وَ يُنْزِلُ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْبَرَكَاتِ
خدا بلادشان را سير باران كند،و بركات خود را بر آنها فرو آورد
وَ يُبَدِّلُ اللّٰهُ سَيِّئٰاتِهِمْ حَسَنٰاتٍ
و گناهانشان را بدل بحسنات كند
هُمْ أَهْلُ رُكُوعٍ وَ سُجُودٍ وَ قِيَامٍ وَ قُعُودٍ
آنان اهل ركوع و سجود و قيام و قعودند
هُمُ الْفُقَهَاءُ الْعُلَمَاءُ الْفُهَمَاءُ
آنان فقهاء علماء بافهمند
هُمْ أَهْلُ الدِّرَايَةِ وَ الرِّوَايَةِ وَ حُسْنِ الْعِبَادَةِ.
آنان اهل فهم و روايت و عبادت خوبند.
8*
📚 مائة منقبة (مرحوم ابن شاذان قمی اعلی الله درجته زنده در 335 قمری) , جلد۱ , صفحه۲۸ | 📚 کنز الفوائد (مرحوم کراجکی اعلی الله درجته زنده در 380 قمری) , جلد۲ , صفحه۱۲ | الیقین (مرحوم سید بن طاووس اعلی الله درجته 664 قمری) ج۱ ص۵۳۹ |📚 اثبات الهداة (مرحوم شیخ حر عامِلی اعلی الله درجته متوفی 1104قمری) ج۲ ص۲۳۵ | 📚 بحار الأنوار (مرحوم حاج شیخ محمد باقر مجلسی اعلی الله درجته متوفی 1110 قمری) ج۳۸ ص۱۳۴ | 📚 مستدرك الوسائل ج۱ ص۱۷۱
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا عَلِيُّ أَنْتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : ای علی تو امیرالمؤمنین و امام با تقوایان هستی
يَا عَلِيُّ أَنْتَ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ وَارِثُ عِلْمِ النَّبِيِّينَ
ای علی تو آقای جانشیان و وارق علم پیامبرانی
وَ خَيْرُ الصِّدِّيقِينَ وَ أَفْضَلُ السَّابِقِينَ
و بهترین راستگویان و افضل همه پیشینیان
يَا عَلِيُّ أَنْتَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ
ای علی تو مولیٰ و آقای مؤمنین هستی
وَ الْحُجَّةُ بَعْدِي عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ
و استدلال و حجت خداوند بر همه مردمی
اِسْتَوْجَبَ الْجَنَّةَ مَنْ وَالاَكَ
واجب میشود بهشت برای دوست تو
وَ اسْتَحَقَّ دُخُولَ النَّارِ مَنْ عَادَاكَ
و دشمن تو مستحق ورود به جهنم است
يَا عَلِيُّ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ
ای علی قسم به کسی که مرا به نبوت مبعوث کرد
وَ اصْطَفَانِي عَلَىٰ جَمِيعِ الْبَرِيَّةِ
و به خدا که مرا انتخاب کرد برای همه خلق
لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اللَّهَ أَلْفَ عَامٍ
اگر بنده اي هزار سال عبادت حق تعالي کند
مَا قَبِلَ اللَّهُ ذَلِكَ مِنْهُ إِلاَّ بِوَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ
از او خداوند نمیپذیرد مگر اين که همراه با ولايت تو و ولايت امامان از فرزندان تو باشد.
وَ إِنَّ وَلاَيَتَكَ لاَ يُقْبَلُ إِلاَّ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ.
و ولايت تو هم پذيرفته نميشود مگر اين که همراه با برائت و بيزاري از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندان تو باشد.
بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ
و جبرائيل مرا به اين امر (آیة 29 کهف) خبر داده است
وَقُلِ الحَقُّ مِن رَبِّكُم
بگو این سخن حق از طرف پروردگارتان است
فَمَنْ شٰاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شٰاءَ فَلْيَكْفُرْ
هركسی خواهد ایمان بیاورد و هر کسی خواهد انكاركند و کافر باشد
إِنّا أَعتَدنا لِلظّالِمينَ نارًا أَحاطَ بِهِم سُرادِقُها
كه ما براى ستمگران آتشى آماده كردهايم كه سراپردههايش آنان را در بر مىگيرد
وَإِن يَستَغيثوا يُغاثوا بِماءٍ كَالمُهلِ يَشوِي الوُجوه
و اگر فريادرسى جويند، به آبى چون مس گداخته كه چهرهها را بريان مىكند يارى مىشوند
بِئسَ الشَّرابُ وَساءَت مُرتَفَقًا
وه! چه بد نوشیدنی و چه زشت جايگاهى است
12
📖| المحاسن (مرحوم شيخ احمد برقى قمی (اعلی الله درجته) زنده در 230 قمری از فُقهاى بزرگ شيعه امامی) جلد۱ صفحه۲۲۲ 📖| الکافي (مرحوم حاج محمد بن یعقوب کُلینی (اعلی الله درجته) متولد 258 ق) جلد۲ , صفحه۴۵ 📖| نهج البلاغه (مرحوم سید رضی (اعلی الله درجته) متولد 359ق) حکمت 125 📖| وسائل الشیعة (مرحوم حاج شیخ حر عامِلی (اعلی الله درجته) متوفی 1104ق) ج۱۵ ص۱۸۳ 📖|بحار الأنوار (مرحوم حاج شیخ محمد باقر مجلسی (اعلی الله درجته) متوفی 1110 ق) ج۶۵ ص۳۱۱
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلاَمَ نِسْبَةً لاَ يَنْسُبُهُ أَحَدٌ قَبْلِي
امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند :نسبتى براى اسلام بيان كنم كه احدی قبل از من نگفته
وَ لاَ يَنْسُبُهُ أَحَدٌ بَعْدِي إِلاَّ بِمِثْلِ ذَٰلِكَ
و پس از من هم كسى جز به مثل من بيان نکند
إِنَّ الْإِسْلاَمَ هُوَ التَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمَ هُوَ الْيَقِينُ
همانا قطعاً اسلام همان تسليم است و تسليم همان يقين
وَ الْيَقِينَ هُوَ التَّصْدِيقُ وَ التَّصْدِيقَ هُوَ الْإِقْرَارُ
و يقين همان تصديق و تصديق همان اقرار
وَ الْإِقْرَارَ هُوَ الْعَمَلُ وَ الْعَمَلَ هُوَ الْأَدَاءُ
و اقرار همان عمل و عمل همان اداء
إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَمْ يَأْخُذْ دِينَهُ عَنْ رَأْيِهِ
همانا قطعاً مؤمن دينش را از رأی عقل خود نگرفته
وَ لَٰكِنْ أَتَاهُ مِنْ رَبِّهِ فَأَخَذَهُ
بلكه از جانب پروردگارش آمده و از او گرفته است
إِنَّ الْمُؤْمِنَ يُرَىٰ يَقِينُهُ فِي عَمَلِهِ
همانا قطعاً مؤمن يقينش در عملش ديده مىشود
وَ الْكَافِرَ يُرَىٰ إِنْكَارُهُ فِي عَمَلِهِ
و كافر هم انكارش در عملش ديده مىشود
فَوَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا عَرَفُوا أَمْرَهُمْ
قسم بآن كه جانم در دست اوست كه کافران امر دين خود را نشناختند
فَاعْتَبِرُوا إِنْكَارَ الْكَافِرِينَ وَ الْمُنَافِقِينَ بِأَعْمَالِهِمُ الْخَبِيثَةِ .
پس شما انكار كافران و منافقان را از كردار هاى پليدشان تشخيص دهيد.
*************************************************
شرح : إِنَّ الْإِسْلاَمَ هُوَ التَّسْلِيمُ یعنی شاه کلامی و شاه کلیدی است برای ورود به اسلام و اگر میخواهیم مسلمان باشیم باید ابتدا یاد بگیریم که تسلیم فرمایشات موثق معصومین علیهم السلام باشیم و نخواهیم با عقل خود کلام آن بزرگواران را بسنجیم و بعد از سنجش تصمیم به عمل یا رد آن کنیم زیرا دین خداوند مساوی نمیشود با عقول ناقص ، به هر حال اگر ادعای اسلام داریم باید طبق چهارچوب آن عمل کنیم و اگر نه یک دین دیگر و خدایی دیگر بنام خودمان ثبت کنیم ، چکار ما به اسلام است … این دین پاک را آلوده نکنیم . إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَمْ يَأْخُذْ دِينَهُ عَنْ رَأْيِهِ یعنی مؤمن به رای خود که بر گرفته از عقل او یا عقل جمیع کثیری باشد ، دین خود قرار نمیدهد و فقط تسلیم و پیرو امر فرستادگان خداوند (14 معصومین علیهم السلام ) است . وَ لَٰكِنْ أَتَاهُ مِنْ رَبِّهِ فَأَخَذَهُ یعنی دین باید فقط از طریق خداوند اخذ شود و اگر میگوئیم دین اسلام داریم و باید کلی و جزئی آن از خداوند اخذ و گرفته شده باشد و راه خداوند راه فرستادگان اوست ، آنها ائمه اطهار و رسول الله علیهم السلام هستند – إِنَّ الْمُؤْمِنَ يُرَىٰ يَقِينُهُ فِي عَمَلِهِ و از آنجایی که ابتدای اسلام ، تسلیم است و بعد یقین لاکن اگر کسی تسلیم امر 14 معصوم علیهم السلام نباشد در عمل او هم دیده میشود که پیرو و تسلیم نیست و عمل مؤمن برگفته از تسلیم است یعنی تسلیم فرمایشان چهارده معصوم علیهم السلام .
3
📖| علل الشرایع (مرحوم شیخ صدوق قمی (اعلی الله درجته) متولد 306 ق) ج۲ ص۵۷۲ 📖|بحار الأنوار (مرحوم حاج شیخ محمد باقر مجلسی (اعلی الله درجته) متوفی 1110 ق) ج۱۸ ص۴۰۷ 📖|تفسير نور الثقلين ( مرحوم عبدالعلی هُوِیزی متوفی 1112 ق امامی) ج۳ ص۱۰۲ 📖|تفسير كنز الدقائق ( مرحوم حاج میرزا محمد قمی مشهدی اعلی الله درجته متوفی 1125) ج۷ ص۳۰۶ 📖|عوالم العلوم (مرحوم شیخ عبدالله بحرانی (اعلی الله درجته) متوفی 1148 ق) ج۲۱ ص۳۳۴
عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
از سیدی و مولای حضرت امام صادق علیه اسللام از جد خود و ایشان از پدرشان علیهم السلام که فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ حَمَلَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَىٰ كَتِفِهِ الْأَيْمَنِ
هنگامى كه مرا به آسمان سير و عروج دادند جبرئيل مرا بر كتف راستش حمل مىكرد
فَنَظَرْتُ إِلَىٰ بُقْعَةٍ بِأَرْضِ الْجَبَلِ حَمْرَاءَ
پس چشمم در زمين به بقعهاى سرخ افتاد
أَحْسَنَ لَوْناً مِنَ الزَّعْفَرَانِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ
كه رنگش از زعفران زيباتر و بويش از مشك معطّرتر بود
فَإِذَا فِيهَا شَيْخٌ عَلَىٰ رَأْسِهِ بُرْنُسٌ
در آن بقعه شيخى و پير مردى كه بر سرش كلاه بلندى نهاده بود ديدم
فَقُلْتُ لِجَبْرَئِيلَ مَا هَذِهِ الْبُقْعَةُ الْحَمْرَاءُ
به جبرئيل گفتم:اين بقعه سرخ رنگ
الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ لَوْناً مِنَ الزَّعْفَرَانِ وَ أَطْيَبُ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ
كه رنگش از زعفران زيباتر و بويش از مشك معطّرتر است چيست؟
قَالَ بُقْعَةُ شِيعَتِكَ وَ شِيعَةِ وَصِيِّكَ عَلِيٍّ
جبرئيل عرضه داشت:اينجا مكان شيعيان شما و پيروان وصىّ شما امیرالمؤمنین عليه السّلام است.
فَقُلْتُ مَنِ الشَّيْخُ صَاحِبُ الْبُرْنُسِ قَالَ إِبْلِيسُ
به جبرئيل گفتم:اين شيخ و پير مردى كه كلاه بلند بر سر دارد كيست؟ جبرئيل عرض كرد:اين ابليس است.
قُلْتُ فَمَا يُرِيدُ مِنْهُمْ
به او گفتم:او از اين شيعيان چه مىخواهد؟
قَالَ يُرِيدُ أَنْ يَصُدَّهُمْ عَنْ وَلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ يَدْعُوَهُمْ إِلَى الْفِسْقِ وَ الْفُجُورِ
جبرئيل عرضه داشت:مىخواهد ايشان را از ولايت و دوستى امير المؤمنين عليه السّلام باز دارد و آنها را به فسق و فجور دعوت مىكند.
فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ أَهْوِ بِنَا إِلَيْهِمْ
به او گفتم:اى جبرئيل،به سوى ايشان فرود آييم
فَأَهْوَى بِنَا إِلَيْهِمْ أَسْرَعَ مِنَ الْبَرْقِ الْخَاطِفِ وَ الْبَصَرِ اللاَّمِعِ
پس با سرعتى سريعتر از برق جهنده و تيزتر از شعاع چشم خود را به ايشان رسانيديم
فَقُلْتُ قُمْ يَا مَلْعُونُ
به ابليس گفتم: قم (بایست) ای ملعون
فَشَارِكْ أَعْدَاءَهُمْ فِي أَمْوَالِهِمْ وَ أَوْلاَدِهِمْ وَ نِسَائِهِمْ
و در اموال و اولاد و زنان دشمنان شيعيانم شركت كن
فَإِنَّ شِيعَتِي وَ شِيعَةَ عَلِيٍّ لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطٰانٌ
نه در اموال و اولاد و زنان ايشان زيرا بر شيعه من و على ، تو را دستى نيست و سلطهاى بر ايشان نخواهى داشت
فَسُمِّيَتْ قُمْ .
از اين رو اين سرزمين به نام«قم»موسوم گشت.
📖| كمال الدين (مرحوم شیخ صدوق قمی (اعلی الله درجته) متولد 306 ق) ج۲ ص۳۶۱ 📖| کفایة الأثر (مرحوم خزاز قمی (اعلی الله درجته) زنده در 380 قمری از علمای شیعه امامی) ج۱ ص۲۶۹ 📖| إعلام الوری بأعلام الهدی (مرحوم فضل بن حسن طبرَسی (اعلی الله درجته) زنده در ۴۹۰ ق ) جلد۲ , صفحه۲۳۹ 📖| کشف الغمة فی معرفة الائمة (مرحوم اربلی شیعه امامی متوفی ۶۹۲ قمری) جلد۲ , صفحه۵۲۳ 📖| منتخب الأنوار المضیّة (سید علی نجفی از علمای شیعه امامی متوفی ۸۰۳ ق) جلد۱ صفحه۸۰
عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَىٰ سیدی و مولای مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ
يونس بن عبد الرّحمن گويد:بر سیدی و مولای حضرت امام موسى بن جعفر علیهماالسلام وارد شدم
فَقُلْتُ لَهُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
پس گفتم: اى فرزند رسول خدا !
أَنْتَ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ فَقَالَ أَنَا الْقَائِمُ بِالْحَقِّ
آيا شما قائم به حقّ هستيد؟ فرمودند :من قائم به حقّ هستم
وَ لَكِنَّ الْقَائِمَ الَّذِي يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
و ليكن قائمى كه زمين را از دشمنان خدا پاك سازد
وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
و آن را از عدل و داد آكنده سازد همچنان كه پر از ظلم و جور شده باشد
هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَىٰ نَفْسِهِ
او پنجمين از فرزندان من است و او را غيبتى طولانى است زيرا بر جان خود از شر دشمنان مىهراسد
يَرْتَدُّ فِيهَا أقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ
و اقوامى در آن غيبت مرتدّ شده و اقوامى ديگر در آن ثابت قدم خواهند بود.
ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ طُوبَىٰ لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا
سپس امام علیه السلام فرمودند: خوشا بر احوال شيعيان ما كه در غيبت قائم ما به رشتۀ ما متمسّك هستند
الثَّابِتِينَ عَلَىٰ مُوَالاَتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا
و بر دوستى ما و بيزارى از دشمنان ما ثابت قدم هستند
أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ
آنها از ما و ما از آنهائيم
قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً
آنها ما را به امامت و ما نيز آنان را به عنوان شيعيان پذيرفتهايم
فَطُوبَىٰ لَهُمْ ثُمَّ طُوبَىٰ لَهُمْ
پس خوشا بر احوال آنها و خوشا بر احوال آنها
وَ هُمْ وَ اللّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَة
بخدا سوگند آنان در روز قيامت هم درجۀ ما هستند.
الکافي (مرحوم حاج محمد بن یعقوب کُلینی (اعلی الله درجته) متولد ۲۵۸ ق) ج۱ ص۴۱
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : تَذَاكَرُوا وَ تَلاَقَوْا وَ تَحَدَّثُوا
سیدی و مولای رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمودند: احادیث را مورد مذاكره قرار دهید ، با هم ملاقات كنيد و باز گو كنيد
فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلاَءٌ لِلْقُلُوبِ
زيرا حديث وسيله زلال كردن دلها است كه زنگ زده
إِنَّ الْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ
به راستى دلها زنگ گيرد چنانچه شمشير زنگ گيرد
جِلاَؤُهَا الْحَدِيثُ
زلال كردن و جلاى دلها به حديث گفتن است.
الکافي (مرحوم حاج محمد بن یعقوب کُلینی (اعلی الله درجته) متولد ۲۵۸ق) جلد ۲ صفحه ۴۹۹
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَادِق عَلَيْهِ السَّلاَمُ
ابابصیر اعلی الله درجته از سیدی و مولای حضرت صادق عليه السلام نقل نمود
قَالَ: شِيعَتُنَا الَّذِينَ إِذَا خَلَوْا ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً
امام علیه السلام فرمودند : شيعيان ما آنهائى هستند كه هر گاه تنها باشند ذكر خدا بسيار كنند.
الخصال جلد ۱ ص۱۴۴ (مرحوم شیخ صدوق قمی (اعلی الله درجته) متولد ۳۰۶ هجری قمری) به دعای سیدی و مولای حضرت امام زمان علیه السلام به دنیا آمد و پدرش اِبنِ بابَوَیْه قمی که از وکلای سیدی و مولای حضرت امام الزکی الحسن العسکری علیه السلام بود
عَنْ جَبَلَةَ الْإِفْرِيقِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَ إِنْ كَانَ هَازِلاً وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : من ضامن يك خانه در (اطراف) چمن زار بهشت و يك خانه در مركز بهشت و يك خانه در بالاى بهشتم براى كسى كه كشمكش در سخن را ترك كند اگر چه حق با او باشد و براى كسى كه دروغ نگويد اگر چه (دروغ) بطور شوخى باشد و براى كسى كه اخلاق خود را خوش كند.
شرح : (منظور برای غیر مباحث دینی زیرا در آخر حدیث آمده برای درست کردن اخلاق باشد – البته مباحث دینی هم طبق احادیثی نباید به جدال کشیده شود )
بعد از ثبت دیدگاه نتیجه پایین تر نمایش داده میشود