احادیث زیادی در نهی از موسیقی
دوستان اقل موسیقی سنتی تار و طبل است و طبق این احادیث متواتر و معتبر ، حرام است وقتی تار حرام است چطور موسیقی پاپ حرام نباشد وقتیکه یک تار حرام است ، چطور سنتور حرام نباشد … وقتیکه سنج حرام است …
🟢 الکافي شیخ کلینی , جلد۶ , صفحه۳۹۶ – عَنْ أَبِي اَلرَّبِيعِ اَلشَّامِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْخَمْرِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَنِي «رَحْمَةً لِلْعٰالَمِينَ» وَ لِأَمْحَقَ اَلْمَعَازِفَ وَ اَلْمَزَامِيرَ وَ أُمُورَ وَ اَلْأَوْثَانَ وَ قَالَ أَقْسَمَ رَبِّي أَنْ لاَ يَشْرَبَ عَبْدٌ لِي فِي اَلدُّنْيَا خَمْراً إِلاَّ سَقَيْتُهُ مِثْلَ مَا شَرِبَ مِنْهَا مِنَ اَلْحَمِيمِ مُعَذَّباً أَوْ مَغْفُوراً لَهُ وَ لاَ يَسْقِيهَا عَبْدٌ لِي صَبِيّاً صَغِيراً أَوْ مَمْلُوكاً إِلاَّ سَقَيْتُهُ مِثْلَ مَا سَقَاهُ مِنَ اَلْحَمِيمِ مُعَذَّباً بَعْدُ أَوْ مَغْفُوراً لَهُ .
ابو ربيع شامى گويد:از حضرت امام صادق عليه السّلام درباره شراب پرسيدند. حضرتش فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:بهراستى كه خداوند مرا رحمت براى جهانيان برانگيخت و به يقين آلات موسيقى، نىها، امور دوران جاهلى و بتها را نابود خواهم نمود.همچنين فرمود: پروردگارم سوگند ياد كرده است كه هر مقدارى كه بنده من در دنيا شراب بنوشد، همان مقدار در روز قيامت او را از آب گرم و چركين دوزخ مىنوشانم، آنگاه به آتش دوزخ عذاب شود و يا مورد مغفرت قرار گيرد و هر مقدار از شراب را به كودك و يا بردهاى بنوشاند در روز قيامت به همان مقدار از آب گرم و چركين دوزخ به او مىنوشانم، آنگاه عذاب شود، و يا آمرزيده شود».
🟢 الخصال شیخ صدوق , جلد۱ , صفحه۲۴ – مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مِهْرَانَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ هَارُونَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْغِنَاءُ يُورِثُ اَلنِّفَاقَ وَ يُعْقِبُ اَلْفَقْرَ.
حسن بن هارون مىگويد:از امام صادق(عليه السّلام)شنيدم كه فرمود: موسیقی و آوازخوانى باعث نفاق مىشود و تنگدستى مىآورد.
🟢 الکافي , جلد۶ , صفحه۴۳۲ — عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَنْهَاكُمْ عَنِ اَلزَّفْنِ وَ اَلْمِزْمَارِ وَ عَنِ اَلْكُوبَاتِ وَ اَلْكَبَرَاتِ .
سكونى گويد: حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند : رسول الله صلّى اللّه عليه و اله فرمودند : من شما را رقصیدن و نى زدن، دايره زدن و طبل زدن نهى مىكنم.
🟢 مستدرك الوسائل ج۱۳ ص۲۱۲ — قال الامام الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
🟢 الکافي , جلد۵ , صفحه۵۳۶ – عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ اَلْقَفَنْدَرُ إِذَا ضُرِبَ فِي مَنْزِلِ اَلرَّجُلِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالْبَرْبَطِ وَ دَخَلَ عَلَيْهِ اَلرِّجَالُ وَضَعَ ذَلِكَ اَلشَّيْطَانُ كُلَّ عُضْوٍ مِنْهُ عَلَى مِثْلِهِ مِنْ صَاحِبِ اَلْبَيْتِ ثُمَّ نَفَخَ فِيهِ نَفْخَةً فَلاَ يَغَارُ بَعْدَ هَذَا حَتَّى تُؤْتَى نِسَاؤُهُ فَلاَ يَغَارُ .
اسحاق بن جرير گويد: حضرت امام صادق عليه السّلام فرموندند : شيطانى وجود دارد كه به آن «قفندر» مىگويند. هرگاه در منزلى به مدت چهل روز تار نواخته شود اين شيطان هر عضو از بدن خود را بر بدن صاحبخانه مىنهد. سپس بادى مىدمد كه ديگر پس از آن، غيرت صاحبخانه از بين مىرود به حدى كه همسرانش مورد تجاوز قرار مىگيرند اما او به غيرت نمىآيد.
🟢 بحار الأنوار ج۷۳ ص۳۵۶ – كِتَابُ زَيْدٍ اَلنَّرْسِيِّ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلَهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ طَلَبِ اَلصَّيْدِ وَ قَالَ لَهُ إِنِّي رَجُلٌ أَلْهُو بِطَلَبِ اَلصَّيْدِ وَ ضَرْبِ اَلصَّوَالِجِ وَ أَلْهُو بِلَعِبِ اَلشِّطْرَنْجِ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمَّا اَلصَّيْدُ فَإِنَّهُ مُبْتَغًى بَاطِلٌ وَ إِنَّمَا أَحَلَّ اَللَّهُ اَلصَّيْدَ لِمَنِ اُضْطُرَّ إِلَى اَلصَّيْدِ فَلَيْسَ اَلْمُضْطَرُّ إِلَى طَلَبِهِ سَعْيُهُ فِيهِ بَاطِلاً وَ يَجِبُ عَلَيْهِ اَلتَّقْصِيرُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ جَمِيعاً إِذَا كَانَ مُضْطَرّاً إِلَى أَكْلِهِ وَ إِنْ كَانَ مِمَّنْ يَطْلُبُهُ لِلتِّجَارَةِ وَ لَيْسَتْ لَهُ حِرْفَةٌ إِلاَّ مِنْ طَلَبِ اَلصَّيْدِ فَإِنَّ سَعْيَهُ حَقٌّ وَ عَلَيْهِ اَلتَّمَامُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ لِأَنَّ ذَلِكَ تِجَارَتُهُ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ صَاحِبِ اَلدَّوْرِ اَلَّذِي يَدُورُ اَلْأَسْوَاقَ فِي طَلَبِ اَلتِّجَارَةِ أَوْ كَالْمُكَارِي وَ اَلْمَلاَّحِ وَ مَنْ طَلَبَهُ لاَهِياً وَ أَشِراً وَ بَطِراً فَإِنَّ سَعْيَهُ ذَلِكَ سَعْيٌ بَاطِلٌ وَ سَفَرٌ بَاطِلٌ وَ عَلَيْهِ اَلتَّمَامُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَفِي شُغُلٍ عَنْ ذَلِكَ شَغَلَهُ طَلَبُ اَلْآخِرَةِ عَنِ اَلْمَلاَهِي وَ أَمَّا اَلشِّطْرَنْجُ فَهِيَ اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ – فَاجْتَنِبُوا اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثٰانِ وَ اِجْتَنِبُوا قَوْلَ اَلزُّورِ فَقَوْلُ اَلزُّورِ اَلْغِنَاءُ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ عَنْ جَمِيعِ ذَلِكَ لَفِي شُغُلٍ مَا لَهُ وَ اَلْمَلاَهِي فَإِنَّ اَلْمَلاَهِيَ تُورِثُ قَسَاوَةَ اَلْقَلْبِ وَ تُورِثُ اَلنِّفَاقَ وَ أَمَّا ضَرْبُكَ بِالصَّوَالِجِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ مَعَكَ يَرْكُضُ وَ اَلْمَلاَئِكَةَ تَنْفِرُ عَنْكَ وَ إِنْ أَصَابَكَ شَيْءٌ لَمْ تُؤْجَرْ وَ مَنْ عَثَرَ بِهِ دَابَّتُهُ فَمَاتَ دَخَلَ اَلنَّارَ .
🟢 علل الشرایع شیخ صدوق جلد۱ , صفحه۴۰ – حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلصَّلْتِ عَبْدُ اَلسَّلاَمِ بْنُ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ ابوصلب هروی از حضرت حضرت امام رضا علیه السلام در یک حدیث طولانی …وَ يَشْرَبُونَ اَلْخَمْرَ وَ يَضْرِبُونَبِالْمَعَازِفِ وَ يَأْخُذُونَ اَلدَّسْتَبَنْذَ … از جمله علل عذاب اصحاب رس این بود که شراب می خوردند، تار و تنبک می زدند و دستان می گرفتند و از اینها نهی نمی کردند .
🟢 تفسیر العیاشی ج۲ ص۲۹۲ – الکافي ج۶ ص۴۳۲ – عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي إِنَّنِي أَدْخُلُ كَنِيفاً لِي وَ لِي جِيرَانٌ عِنْدَهُمْ جَوَارٍ يَتَغَنَّيْنَ وَ يَضْرِبْنَ بِالْعُودِ فَرُبَّمَا أَطَلْتُ اَلْجُلُوسَ اِسْتِمَاعاً مِنِّي لَهُنَّ فَقَالَ لاَ تَفْعَلْ فَقَالَ اَلرَّجُلُ وَ اَللَّهِ مَا آتِيهِنَّ إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي فَقَالَ لِلَّهِ أَنْتَ أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً » فَقَالَ بَلَى وَ اَللَّهِ لَكَأَنِّي لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ مِنْ أَعْجَمِيٍّ وَ لاَ عَرَبِيٍّ لاَ جَرَمَ أَنَّنِي لاَ أَعُودُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ وَ أَنِّي أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ لَهُ قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ سَلْ مَا بَدَا لَكَ فَإِنَّكَ كُنْتَ مُقِيماً عَلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ مَا كَانَ أَسْوَأَ حَالَكَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِكَ اِحْمَدِ اَللَّهَ وَ سَلْهُ اَلتَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ مَا يَكْرَهُ فَإِنَّهُ لاَ يَكْرَهُ إِلاَّ كُلَّ قَبِيحٍ وَ اَلْقَبِيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ فَإِنَّ لِكُلٍّ أَهْلاً .
مسعدة بن زياد گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه مردى گفت: پدر و مادرم به فداى شما! وقتى وارد مستراح خانهام مىشوم گاهى بيشتر در آنجا توقف مىكنم تا صداى كنيزان آوازهخوان همسايه را كه تار مىزنند بشنوم.فرمودند: چنين نكن!آن مرد گفت: بهخدا سوگند! من نزد آنها نمىروم، فقط صدايشان را با گوشم مىشنوم.فرمودند: تو را به خدا! مگر سخن خداوند متعال را نشنيدهاى كه مىفرمايد:«همانا گوش، چشم و دل همه مسئول هستند»؟گفت: آرى به خدا سوگند! گويى اين آيه از قرآن را از هيچ عجم و عربى نشنيده بودم؛ ان شاء اللّه ديگر چنين نخواهم كرد و من از خدا آمرزش مىخواهم.حضرت به او فرمودند: برخيز غسل كن و هرچه مىخواهى از خدا بخواه، چرا كه تو به كار بزرگى مرتكب مىشدى. چقدر حالت بد مىشد اگر با اين حال مىمردى خدا را سپاس گوى و از هر كار ناپسندى توبه كن؛ چرا كه او از هر كار زشت ناخرسند است و كار زشت را به اهلش واگذار، چرا كه براى هر كارى اهلى است.
🟢 مشكاة الأنوار طبرسی ص: 120 – حضرت امیرالمؤمنین عليه السّلام فرمودند : پردههاى عنكبوت را از خانه پاك كنيد كه موجب فقر مىگردد بول در حمام فقر مىآورد، خوردن در حال جنابت موجب فقر مىشود و نيز چيزهائى كه موجب فقر مىگردد عبارتند از: شانه كردن سر در حال قيام. گذاشتن كثافت در خانه، سوگند به دروغ، زنا، حرص زياد خوابيدن بين نماز مغرب و عشاء، خوابيدن قبل از طلوع آفتاب، اعتياد به دروغ، شنيدن موسيقى، رد سائل در شب، نداشتن عقل معيشت، قطع رحم. پس از اين فرمود: شما را خبر دهم از آنچه رزق را زياد مىكند، گفتند: بفرمائيد، فرمود جمع كردن بين دو نماز، تعقيب نماز صبح، صله رحم، پاك كردن منزل از كثافات، مواساة با مؤمن، صبح دنبال زندگى رفتن، استغفار، گفتار حق، اجابت مؤذن و سخن نگفتن در بيت الخلاء. حريص نبودن شكم منعم، دورى كردن از سوگند حرام، شستن دست قبل از خوردن غذا، خوردن غذائى كه از سفره مىريزد، و هر كس هر روز سى بار سبحان اللَّه بگويد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مىگرداند، كه آسانترين آنها فقر مىباشد.
🟢 مشكاة الأنوار طبرسی ص163 – – رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: هر گاه در امت من پانزده خصلت بوجود آيد گرفتار بلا خواهند شد، پرسيدند: اى رسول خدا! آن خصلتها چيست؟ فرمود: هنگامى كه سرمايه ملّى در دست عدّه خاصى باشد، و امانت را غنيمت شمارند، و زكات دادن را زيان و ضرر دانند، و مرد فرمان همسرش برد و نافرمانى مادرش نمايد، و با دوستش مهربان باشد و به پدرش جفا كند، و خمر بنوشد، و حرير و پارچه ابريشمى بپوشد، و موسيقى بنوازد و آوازه خوان استخدام كنند، مردم از ترس احترامش كنند، و پست ترين افراد اجتماع بر آنها رياست كند، و آيندگان امت گذشتگانش را لعن كنند، و صداهاى نامشروع در مساجد بلند شود، در چنين هنگامى بايد منتظر سه چيز باشند: باد سرخ، و فرو رفتن زمين، و مسخ شدن مردم.
🟢 إرشاد القلوب ج1 ؛ ص48 – اى نوف بدان كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در اين ساعت از شب (سحر) براى راز و نياز برخاست و فرمود اين ساعتى است كه دعاى كسى رد نميشود مگر آنكه باجگير و گمركچى يا شرطى (پاسبان) يا شاعر هجوگو يا نوازنده موسيقى يا نقارهچى و دهلزن باشد يا اينكه مردم را بستمكاران بشناساند و اسرارشان را نزد آنها فاش نمايد، زيرا گناه ايشان مانع است از مستجاب شدن دعايشان.
🟢 إرشاد القلوب ؛ ج2 ؛ ص227 -حضرت امیرالمؤمنین عليه السّلام فرمودند: داخل نميشوند ملائكه در خانه اى كه در آن شراب يا دف (دايره) يا طنبور يا نرد و يا آلات ديگر موسيقى باشد و دعاى اهل آن خانه مستجاب نشود، و خداوند بركت را از ايشان بردارد
🟢 عبد الرحمن به حضرت عرض كرد: يا رسول اللَّه! آيا شما گريه مىكنيد مگر خود شما گريه كردن در مصيبت را نهى نفرموديد؟حضرت فرمود: من از دو نوع صدا و ناله زشت نهى كردم.
1- صداى آوازه خوانى و موسيقى .
2- صدايى به هنگام مصيبت كه توأم با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله اعتراض آميز شيطانى باشد.
اما گريه من بر مرگ ابراهيم گريه رحمانى است
🟢 جهاد النفس وسائل الشيعة ص: 235 – ابن عباس گويد: رسول الله(صلی الله علیه و آله) در آخرين حج خود فرمودند: از نشانه هاى قيامت: تباه كردن نماز، پيروى شهوات، گرايش به هوسها، بزرگ شمردن مال دنيا و دين را به دنيا فروختن است، در اين هنگام است كه دل مؤمن در درونش گداخته و آب مىشود مانند نمك كه در آب حل مىگردد بخاطر منكراتى كه مىبيند و نمىتواند تغيير داده و اصلاح كند سپس فرمود: در اين زمان است كه معروف منكر شده و منكر معروف مىشود، آدم خائن امين به حساب مىآيد و دروغگو صادق به حساب آمده، و راستگو تكذيب شود، سپس فرمود:در اين زمان است كه زنان به رياست رسند و مورد مشورت قرار گيرند، كودكان بالاى منبر روند، دروغگوئى هنر شمرده مىشود، پرداخت زكات غرامت و زيان به حساب مى آيد، و فيء (سهم مسلمين و خدا و پيغمبر و امام) غنيمت شمرده مىشود. فرزندان به پدر و مادرشان جفا و بىمهرى مىكنند در حالى كه به دوستانشان مهربانى و نيكوئى مىكنند، سپس فرمود:در اين زمان است كه مردها (از نظر شهوت) به مردها و زنها به زنها اكتفا نمايند، ..، و مردان به زنان شباهت پيدا كنند و زنان به مردان شبيه شوند، زنان بر مركبها سوار شوند، پس لعنت خدا بر اين گروه از امت من باد، سپس فرمودند: در اين زمان است كه مسجدها مانند معابد نصارى و يهود زينت داده شوند، قرآنها و كتابها زيور گردند، مناره ها را بلند سازند، صف هاى مردم زياد ولى قلبهايشان از هم جدا و زبانهايشان مختلف باشد. سپس فرمودند: در اين زمان مردان امت من خود را با طلا زيور مىكنند، لباس حرير و ديباج مىپوشند، و از پوست پلنگ براى خود جامه و پوستين درست مىنمايند سپس فرمودند :در اين هنگام است كه ربا ظاهر شده و غيبت و رشوه رايج شود، دين فرو گذارده شده و دنيا مورد توجه قرار گيرد. سپس فرمودند: و در اين هنگام طلاق زياد شده و حدى جارى نمىشود. و خداوند را هيچ چيز ضرر نمىدهد. سپس فرمودند: در اين هنگام خنياگرى و موسيقى آشكار شده و توسط بدترين امتم اجراء مىشود. سپس فرمود: در اين زمان ثروتمندان امتم براى تفريح و گردش به حج مىروند و خرده ثروتمندان براى تجارت به حج مىروند و فقيران جهت ريا و خود نمائى به حج مىروند، در اين زمان مردمى باشند كه قرآن را بخاطر غير خدا فرا مىگيرند و آن را با آهنگ آلات موسيقى همساز مىكنند، و نيز مردمى باشند كه احكام خدا را به خاطر غير از خدا بياموزند، اولاد زنا فراوان شود، قرآن را به غنا مىخوانند، و به دنيا پرداخته و در آن غوطهور شوند. سپس فرمود: و در اين زمان باشد كه حرمتها هتك شود، و گناهان انجام شود، و بدان بر خوبان مسلط گردند، و دروغ رايج باشد، و نيازمندى بر ملا گردد، و تنگدستى آشكار شود، و اشرار در ميان مردم مباهات كنند. شطرنج و قمار و موسيقى نيكو شمرده شود، امر بمعروف و نهى از منكر انكار گردد. تا اينكه فرمود:پس اينان در ملكوت آسمانها به پليدان و ناپاكان خوانده شوند.
🟢 اصبغ بن نباته گويد: از حضرت امیرالمؤمنین عليه السّلام شنيدم كه مىفرمودند: شش گروه شايسته سلام نيستند: 1- يهود، 2- نصارى، 3- اهل نرد و شطرنج، 4- اهل مشروبات الكلى و موسيقى، 5- كسانى كه فحش دادن به مادران را وسيله شوخى خود قرار مىدهند، 6- شاعران [شاعرانى كه افراد نالايق را مدح مىكنند].
🟢 جلد 74 بحار الأنوارص51 – رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : اى على سه چيز است كه دل را سخت ميكند: شنيدن موسيقى، دنبال شكار رفتن، در خانه ى سلطان آمدن.
🟢 جزائرى، نعمت الله بن عبد الله داستان پيامبران يا قصه هاي قرآن از آدم تا خاتم ص121 – حضرت امام صادق (علیه السلام ) مىفرمايند: بعد از مرگ آدم (ع) ابليس و قابيل به شماتت او پرداختند و به لوده گرى و نواختن آهنگ و موسيقى مشغول گشتند و هر گونه نواختن موسيقى و ضرب كه بر اين منوال باشد نيز از جانب ابليس است.
18- منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص425 – عنبسه از حضرت امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود:
«گوش دادن به موسيقى در دل نفاق مىروياند، همانگونه كه آب گياه مىروياند.
🟢 منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص419 – حضرت امام سجاد عليه السلام از حضرت امام حسين عليه السلام روايت مىكند كه فرمودتد:«يك روز وقتى امير مؤمنان عليه السلام در مسجد جامع كوفه بود، مردى از اهل شام بپا خاست و گفت:اى امير مؤمنان عليه السلام، من از شما پرسشهايى دارم!امام عليه السلام فرمود: براى يادگيرى بپرس …آن شخص در خلال پرسشهاى خود، از معناى آواز كبوتر راعبيه پرسيد. امام عليه السلام در پاسخ فرمود:به اهل آلات موسيقى و كنيزان خواننده و نىها و عودها، نفرين مىكند.
🟢 منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص419
در كتاب الجعفريات از على عليه السلام روايت شده كه فرمود:«قيامت براى گروهى برپا مىشود كه بدون آنكه از آنان درخواست شهادت شود، شهادت مىدهند و عليه كسانى كه عمل قوم لوط را انجام مىدهند و عليه كسانى كه دايره و آلات موسیقی مىنوازند.»
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص419 در كتاب المقنع شیخ مفید آمده است:
«و از تمام آلات موسیقی و بازى با انگشترها و اربعه عشر و هر قمارى دورى كن؛ زيرا پيشوايان معصوم عليهم السلام از همه اينها نهى كردهاند.»
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص419
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند پدرم فرمودند : همه اين لهو و لعب و طبل را كه مىبينى، همانا شيطان براى مسخره كردن و شماتت دادن به آدم هنگام بيرون شدن از بهشت ساخته است.
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص419
…كه هر كس چهل روز در خانه اش موسیقی تار يا عود يا يكى از آلات لهو همانند معزف و شطرنج و امثال آن نگهدارى كند، بى گمان با خشمى از جانب خدا همراه گرديده است. پس اگر در اين چهل روز بميرد، تبهكار و فاسق مرده است و جايگاهش آتش است و چه بد جايگاهى است!
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص419
در كتاب الجعفريات آمده است كه: نزد امير مؤمنان عليه السلام از مردى شكايت شد كه بربطى (آلات موسیقی و ساز) را شكسته بود. آن حضرت اين دعوى را باطل كرد.» در كتاب دعائم الاسلام اين جمله افزوده شده است: «و آن مرد را به پرداخت چيزى محكوم نكرد.
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج22، ص: 415
حضرت امیرالمؤمنین عليه السّلام فرمودند … اى نوف! بپرهيز از اينكه مامور وصول ماليات [/ يك دهم گير] يا شاعر يا پاسبان يا كارگزار و مامور اطلاعاتى حكومت در ميان مردم يا نوازنده طنبور يا طبل باشى؛ زيرا پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شبى بيرون آمد و به آسمان نگريست، آنگاه فرمود: اين زمانى است كه در آن هيچ دعايى رد نمىشود مگر دعاى مامور اطلاعاتى حكومت در ميان مردم يا دعاى شاعر يا دعاى مامور وصول ماليات يا پاسبان يا نوازنده طنبور يا طبلنواز.
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج22، ص: 415
در كتاب جامع الاخبار آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:«طنبورنواز در قيامت با چهره سياه و طنبورى از آتش در دست محشور مىشود و بالاى سرش هفتاد هزار فرشته گرز به دست هستند كه با گرزهاىشان بر سر و صورتش مىزنند و غناخوان كور و گنگ و كر از قبرش محشور مىشود و زناكار [نيز] همانگونه محشور مىشود و نىنواز همانگونه و دفزن مثل آن.
🟢 -منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج22، ص: 413
قطب راوندى در كتاب لبّ اللباب از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله روايت مىكند كه فرمودند: به راستى خداوند دف و تنبك و نى و هر بازيچهاى را حرام كرد.
🟢 – من لا يحضره الفقيه ج5 ؛ ص395
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند :… ساز و آواز از كارهائيست كه خداوند عزّ و جلّ بر آن وعده بعذاب آتش داده است…
🟢 – الخصال شیخ صدوق ج1 ؛ ص75
از امام ششم شنيدم كه ميفرمود غنا و آوازه خوانى سبب نفاق و فقر است.
🟢 – عيون أخبار الرضا عليه السلام ج2 ؛ ص279
باين اسناد از على بن ابى طالب (ع) مروى است كه فرمود از رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود من بر شما ميترسم از استخفاف و بى اعتنائى كردن بدين و رشوه گرفتن بر حكم شرعى و قطع كردن رحم از اينكه قرآن را فرا بگيرد مثل آلات لهو يعنى چنانچه آلات لهو و لعب اسباب اشتغال و تلف كردن است قرآن را نيز مثل آن آلات لهو قرار دهيد و در معانى آن تفكر نكنيد و چون از براى شما بخوانند مثل آن باشد كه اسباب لهو بنوازند و يا آيه قرآن را آلت لهو قرار دهيد و بآن غنا بخوانيد و تقدم جوئيد بر يك ديگر و حال اينكه در دين افضل نباشيد.
🟢 علل الشرایع شیخ صدوق , جلد۱ , صفحه۴۰ – امیرالمؤمنین علیه اسلام درباره عمل قوم رس که بر آنها عذاب نازل شد فرمودند : … به شراب خوارى و ساز و آواز ميپرداختند سنج بدست ميگرفتند … پس شيطان بر ايشان فرومىآمد و شاخههاى درخت را مىجنبانيد و چون بچهاى صدا مىداد كه:از شما راضى شديم،دلتان خوش و چشمتان روشن.پس سر برداشته،شراب نوشيده،چنگ و سنج مىزدند ..
🟢 من لا یحضره الفقیه ج۴ ص۵۸ – وَ سُئِلَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَاجْتَنِبُوا اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثٰانِ وَ اِجْتَنِبُوا قَوْلَ اَلزُّورِ» قَالَ «اَلرِّجْسُ مِنَ اَلْأَوْثَانِ اَلشِّطْرَنْجُ وَ قَوْلُ اَلزُّورِ اَلْغِنَاءُ وَ اَلنَّرْدُ أَشَدُّ مِنَ اَلشِّطْرَنْجِ فَأَمَّا اَلشِّطْرَنْجُ فَإِنَّ اِتِّخَاذَهَا كُفْرٌ وَ اَللَّعِبَ بِهَا شِرْكٌ وَ تَعْلِيمَهَا كَبِيرَةٌ مُوبِقَةٌ وَ اَلسَّلاَمَ عَلَى اَللاَّهِي بِهَا مَعْصِيَةٌ وَ مُقَلِّبَهَا كَمُقَلِّبِ لَحْمِ اَلْخِنْزِيرِ وَ اَلنَّاظِرَ إِلَيْهَا كَالنَّاظِرِ إِلَى فَرْجِ أُمِّهِ وَ اَللاَّعِبَ بِالنَّرْدِ قِمَاراً مَثَلُهُ مَثَلُ مَنْ يَأْكُلُ لَحْمَ اَلْخِنْزِيرِ وَ مَثَلَ اَلَّذِي يَلْعَبُ بِهَا مِنْ غَيْرِ قِمَارٍ مَثَلُ مَنْ يَضَعُ يَدَهُ فِي لَحْمِ اَلْخِنْزِيرِ أَوْ فِي دَمِهِ وَ لاَ يَجُوزُ اَللَّعِبُ بِالْخَوَاتِيمِ وَ اَلْأَرْبَعَةَ عَشَرَ وَ كُلُّ ذَلِكَ وَ أَشْبَاهُهُ قِمَارٌ حَتَّى لَعِبُ اَلصِّبْيَانِ بِالْجَوْزِ هُوَ اَلْقِمَارُ وَ إِيَّاكَ وَ اَلضَّرْبَ بِالصَّوَانِيجِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ يَرْكُضُ مَعَكَ وَ اَلْمَلاَئِكَةَ تَنْفِرُ عَنْكَ وَ مَنْ بَقِيَ فِي بَيْتِهِ طُنْبُورٌ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً «فَقَدْ بٰاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اَللّٰهِ» عَزَّ وَ جَلَّ» .
و امام صادق عليه السّلام را از اين آيه پرسيدند« فَاجْتَنِبُوا اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثٰانِ وَ اِجْتَنِبُوا قَوْلَ اَلزُّورِ »(از پليدى پرستيدن بتها دورى گزينيد و نيز از قول زور (كه همان باطل و دروغ و شهادت ناحق و سخنان لهو و غنا باشد) اجتناب و دورى كنيد)(الحجّ:30) فرمود: رجس از اوثان شطرنج است، و قول زور آواز لهوى با ساز. و نرد پليدتر از شطرنج است، امّا شطرنج تهيّه كردنش كفر است، و بازى كردن با آن شرك بخدا، و آموختن آن گناهيست بزرگ و هلاككننده، و سلام كردن بكسى كه شطرنج بازى ميكند گناه است، و آنكه اوراق بازى را زير و رو كند گوئيا گوشت خوك را براى خوردن زير و رو ميكند، و كسى كه بازى شطرنج را تماشا ميكند مانند آنست كه كسى بفرج مادرش بنگرد، و كسى كه با تخته نرد قمار بازى ميكند مثلش مثل كسى است كه گوشت خوك بخورد، و مثل كسى كه تنها براى تفريح نرد بازى ميكند و برد و باخت و قمار نمىكند، مانند كسى است كه دست خويش در گوشت يا خون خنزير فرو برده است. و بپرهيز از سنج زنى زيرا شيطان با تو همعنان شود و فرشتگان از تو بگريزند، و هر كس چهل روز سازى در خانه نگهدارد، بىشك بسوى غضب و خشم خداوند گرائيده است.
🟢 الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۳۳۸ -حضرت علی بن موسی علیهمالسلام فرمودند : در حدیثی طولانی صحبت حضرت یحیی علیه السلام با شیطان ملعون : …پس يحيى علیه السلام از شزطان : اين زنگ در دست تو چيست؟گفت:اين گردآورنده هر لذتى از سنتور و ساز و دف و طبل و نى و نى لبك است هَذَا مَجْمَعُ كُلِّ لَذَّةٍ مِنْ طُنْبُورٍ وَ بَرْبَطٍ وَ مِعْزَفَةٍ وَ طَبْلٍ وَ نَايٍ وَ صُرْنَايٍ .
🟢 المناقب ج۲ ص۲۵۱ – مدینة معاجز الأئمة علیهم السلام ج۱ ص۱۲۵ – بحار الأنوار ج۶۰ ص۲۵۳ – فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلصُّوفِيِّ : أَنَّهُ لَقِيَ إِبْلِيسَ وَ سَأَلَهُ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا مِنْ وُلْدِ آدَمَ فَقَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ أَنْتَ مِنْ قَوْمٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ يُحِبُّونَ اَللَّهَ وَ يَعْصُونَهُ وَ يُبْغِضُونَ إِبْلِيسَ وَ يُطِيعُونَهُ فَقَالَ مَنْ أَنْتَ فَقَالَ أَنَا صَاحِبُ اَلْمِيسَمِ وَ اَلاِسْمِ اَلْكَبِيرِ وَاَلطَّبْلِ اَلْعَظِيمِ وَ أَنَا قَاتِلُ هَابِيلَ وَ أَنَا اَلرَّاكِبُ مَعَ نُوحٍ فِي اَلْفُلْكِ أَنَا عَاقِرُ نَاقَةِ صَالِحٍ أَنَا صَاحِبُ نَارِ إِبْرَاهِيمَ أَنَا مُدَبِّرُ قَتْلِ يَحْيَى أَنَا مُمَكِّنُ قَوْمِ فِرْعَوْنَ مِنَ اَلنِّيلِ أَنَا مُخَيِّلُ اَلسِّحْرِ وَ قَائِدُهُ إِلَى مُوسَى أَنَا صَانِعُ اَلْعِجْلِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَا صَاحِبُ مِنْشَارِ زَكَرِيَّا أَنَا اَلسَّائِرُ مَعَ أَبْرَهَةَ إِلَى اَلْكَعْبَةِ بِالْفِيلِ أَنَا اَلْمُجَمِّعُ لِقِتَالِ مُحَمَّدٍ يَوْمَ أُحُدٍ وَ حُنَيْنٍ أَنَا مُلْقِي اَلْحَسَدِ يَوْمَ اَلسَّقِيفَةِ فِي قُلُوبِ اَلْمُنَافِقِينَ أَنَا صَاحِبُ اَلْهَوْدَجِ يَوْمَ اَلْخُرَيْبَةِ وَ اَلْبَعِيرِ أَنَا اَلْوَاقِفُ فِي عَسْكَرِ صِفِّينَ أَنَا اَلشَّامِتُ يَوْمَ كَرْبَلاَءَ بِالْمُؤْمِنِينَ أَنَا إِمَامُ اَلْمُنَافِقِينَ أَنَا مُهْلِكُ اَلْأَوَّلِينَ أَنَا مُضِلُّ اَلْآخِرِينَ أَنَا شَيْخُ اَلنَّاكِثِينَ أَنَا رُكْنُ اَلْقَاسِطِينَ أَنَا ظِلُّ اَلْمَارِقِينَ أَنَا أَبُو مُرَّةَ مَخْلُوقٌ مِنْ نَارٍ لاَ مِنْ طِينٍ أَنَا اَلَّذِي غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ فَقَالَ اَلصُّوفِيُّ بِحَقِّ اَللَّهِ عَلَيْكَ إِلاَّ دَلَلْتَنِي عَلَى عَمَلٍ أَتَقَرَّبُ بِهِ إِلَى اَللَّهِ وَ أَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى نَوَائِبِ دَهْرِي فَقَالَ اِقْنَعْ مِنْ دُنْيَاكَ بِالْعَفَافِ وَ اَلْكَفَافِ وَ اِسْتَعِنْ عَلَى اَلْآخِرَةِ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بُغْضِ أَعْدَائِهِ فَإِنِّي عَبَدْتُ اَللَّهَ فِي سَبْعِ سَمَاوَاتِهِ وَ عَصَيْتُهُ فِي سَبْعِ أَرَضِيهِ فَلاَ وَجَدْتُ مَلَكاً مُقَرَّباً وَ لاَ نَبِيّاً مُرْسَلاً إِلاَّ وَ هُوَ يَتَقَرَّبُ بِحُبِّهِ قَالَ ثُمَّ غَابَ عَنْ بَصَرِي فَأَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ فَأَخْبَرْتُهُ بِخَبَرِهِ فَقَالَ آمَنَ اَلْمَلْعُونُ بِلِسَانِهِ وَ كَفَرَ بِقَلْبِهِ .
مکالمه با شیطان : گفتش اكنون بگو تو كيستى،گفت:منم صاحب داغكن و نام بزرگ و صاحب طبل بزرگ ،منم كشنده هابيل. منم سوار بر كشتى بهمراه نوح،پى كن ناقه صالح،صاحب آتش ابراهيم، زمينه ساز كشتار يحيى، فراهمكننده قوم فرعون در نيل،جادو ساز و جادو پرداز با موسى،گوسالهساز بنى اسرائيل،ارهكش بر زكريا،همسفر ابرهه براى ويرانى كعبه با فيل،سردار لشكر ضد محمّد در احد و حنين،حسد انگيز در دل منافقانى در سقيفه،صاحب هودج در جنگ بصره و شتردار آن منم كه در سپاه صفين ايستادم،منم كه در كربلا مؤمنان را سرزنش كردم
🟢من لا يحضره الفقيه , جلد۴ , صفحه۳ – قال رسول الله صلی الله علیه و آله :… وَ نَهَى إِتْيَانَ اَلْعَرَّافِ وَ قَالَ مَنْ أَتَاهُ وَ صَدَّقَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِمَّا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَهَى عَنِ اَللَّعِبِ بِالنَّرْدِ وَ اَلشِّطْرَنْجِ وَ اَلْكُوبَةِ وَ اَلْعَرْطَبَةِ وَ هِيَ اَلطُّنْبُورُ وَ اَلْعُودِ يَعْنِي اَلطَّبْل …
در حدیث طولانی … فرموده هر كه نزد او رود و او را باور دارد بيزار شده از آنچه خدا فرو فرستاده بر محمد(صلّى اللّه عليه و آله) و بازداشت از بازى با نرد و شطرنج و كوبه و عرطبه كه طنبور و تار است و با عود يعنى طبل …
سلام عمل کردن به دستورات مراجع تقلید آیا درسته مثلا بعضی از مجتهدان گوش دادن به موسیقی که لهو ولعب شمرده نشود را جایز دانسته لطفا رهنمایی ام فرماید.باتشکر
سلام علیکم
ابتدا باید طبق دستور آقا امام حسن عسکری علیه السلام مرجع دینی خود را بطور صحیح انتخاب کنید که یکی از شراط آن این است که مطیع امر معصومین علیهم السلام باشد ، ما در بحث موسیقی ندیدیم که فرموده باشند تار حرام است به شرط لهوی بودن آن و در همه احادیث حرام بودن موسیقی و نگهداری آن مطلق آمده و شرطی برای آن ذکر نشده و به مومن به احتیاط در دین و توقف در شبهات بسیار تاکید شده و حتی از باب احتیاط هم همین است که از موسیقی پرهیز شود.