موضوع : کفاره و زکات فطره روزه ماه مبارک رمضان

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

در این مطلب  به دو موضوع اشاره میشود :

۱- کفاره روزه های غیر عمد

۲- زکات فطره (فطریه)

بهتر است  قبل از غروب  روز آخر ماه مبارک رمضان محاسبه و در صورت امکان پرداخت شوند


۱- کفاره روزه هایی که با غذر شرعی گرفته نشده :
کفاره به ازای هر روزی که روزه گرفته نشده (البته نگرفتن روزه ای با غذر شرعی ) یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم) گندم یا نان یا برنج و یا  خرما   مانند آن به فقیر بپردازد  یا معادل وجه آن پرداخت شود .

مثلاً اگر گندم کیلویی ۳۰۰۰ تومان باشد ۷۵۰ گرم آن = 2250 تومان است  و برای هر روز  که فرد مکلف به دلیل مثلاً  مسافرت و یا مریضی  و هر عذر شرعی  روزه نگرفته باشد  پرداخت میکند .

توجه داشته باشید  با دادن  کفاره  ، قضای روزه ساقط  نمیشود و باید  روزه قضا گرفته شود  و  کفاره هم داده شود .

کفاره  روزه هایی که عمداً  گرفته نشده :

۶۰ مسکین  را  طعام دادن  یا  ۶۰ روز  ، پشت سر هم  روزه گرفتن …

حضرت امام صادق  علیه السلام در تفسیر بخشی از آیه ۱۸۴ بقره : أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فرمودند  مراد از “الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ” کسانی هستند که به سن پیری رسیده و یا افرادی که عطش فوق‌العاده دارند؛اینها حق دارند روزه نگیرند و در برابر هر روز، یک مد طعام بدهند.


۲-زکات فطره  یا به اصطلاح فارسی فطریه :
بر اساس روایات، پرداخت زکات فطره تکمیل‌کننده روزه ، باعث قبولی آن ، موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال، و تکمیل‌کننده زکات مال است.

مقدار زکات فطره :

پرداخت حدود سه کیلوگرم از خوراکِ غالب مانند گندم، جو، خرما، برنج، کشمش و یا قیمت آن به ازاری هر  نان‌خور  به فقیر

پرداخت زکات فطره بر چه کسی واجب است ؟

كسي كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسب و کاری  هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند، فقير است، و پرداخت زكات فطره بر او واجب نيست.

زکات فطره  چه کسانی  به عهده ماست  ؟

انسانی که فقیر نباشد   فطره كساني را كه در غروب آخرین روز از ماه مبارک رمضان نان خور او حساب مي شوند بايد بدهد ، كوچك باشند يا بزرگ ، مسلمان باشند يا كافر ، حتی اگر  دادن خرج آنها بر او واجب نباشد هم باید زکات آنها را بدهد  ، در شهر خود او باشند يا در شهر ديگر

آیا زکات فطره میهمان بر عهده میزبان است  ؟

زکات فطره ميهماني كه پيش از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان  با رضايت صاحبخانه وارد شده ، در وقت وجوب زكات فطره نان خور او حساب مي شود و بر میزبان پرداخت زکات فطره چنین میهمانی واجب است و مواردی هم باید احتیاط کرد  یعنی مهماني كه پيش از غروب روز آخر ماه بدون رضايت صاحبخانه وارد شده و مدّتي نزد او مي ماند ، بنابر احتياط واجب زکات فطره اش را هم خودش و هم ميزبان بدهد ، و همين احتياط در مورد كسي كه انسان را مجبور كرده اند كه خرجي او را بدهد ، بايد رعايت شود

میهمانی که بعد از غروب روز آخر ماه وارد شود حُکمش چیست ؟

کسانی  که میهمان آنها  بعد از  غروب   وارد شود ،  پرداخت زکات فطره بر صاحبخانه واجب نمی شود   ، اگر چه پيش از غروب ،  او را برای افطار دعوت كرده باشد

حکم بچه دار شدن بعد از غروب  روز آخر ماه :

اگر بعد از غروب روز آخر ماه رمضان  بچّه دار شود ، يا كسي نان خور او حساب شود ، واجب نيست فطره او را بدهد ، اگر چه مستحب آن است که پرداخت کند .

به چه کسانی  زکات فطره پرداخت کنیم ؟

فقرا از دوستان  آل محمد علیهم السلام  اولویت دارند

كسي كه سيّد نيست نمي تواند به سيّد فطره بدهد ، حتّي اگر سيّدي نان خور او باشد نمي تواند فطره او را به سيّد ديگري بدهد.

به كسي كه زکات فطره را در معصيت صرف مي كند ، نبايد فطره بدهند.

مستحب است در دادن زكات فطره ،  خويشان فقيرِ  شیعه خود را  بر ديگران مقدّم بدارد ، و بعد همسايگان فقير را ، و مستحب است كسي را كه در دين و فقه و عقل مقدّم است در دادن فطره مقدم بدارد. در صورتیکه زکات فطره را   تقسیم کنند بین فقرا ،  احتياط واجب آن است كه به يك فقير كمتر از سه كيلوگرم زکات فطره ندهند

اگر كسي بگويد فقيرم ، چنانچه بداند كه قبلا فقير بوده مي شود به او فطره داد ، و به كسي كه معلوم نباشد فقير بوده يا نه و مي گويد فقيرم ، اگر از قولش اطمينان پيدا نشود ، بنابر احتياط واجب نمي شود فطره داد ، و اگر بدانند قبلا فقير نبوده ، نمي شود فطره به او داد ، مگر اين كه از گفته او اطمينان پيدا شود.


همه بر اساس  احادیث آل محمد علیهم السلام در کتابهای :  مَن لایحضره الفقیه  و  الکافی و تهذیب

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرمایشات معصومین علیهم السلام درباره موسیقی

احادیث زیادی در نهی از موسیقی دوستان اقل موسیقی سنتی تار و طبل است و طبق این احادیث متواتر و معتبر ، حرام است   وقتی تار حرام است چطور موسیقی پاپ حرام نباشد  وقتیکه یک تار حرام است ، چطور سنتور حرام نباشد … وقتیکه سنج حرام است … 🟢 الکافي شیخ کلینی ,  جلد۶  ,  صفحه۳۹۶  –  عَنْ أَبِي اَلرَّبِيعِ

ادامه مطلب »

متن عربی و فارسیِ حدیثی مهم و معتبر درباره امر به معروف و نهی از منکر

در دوران رواج فسق علنی در جامعه شیعیان به سر می بریم  .  ربا و بی حجابی و موسیقی و غذا های مشکوک و بدعتها در عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام و … در جامعه بصورت موجی روز افزون در حال افزایش است این حدیث تکلیف محبین و پیروان معصومین علیهم السلام را معلوم میکند ، لطفاً با علمای مورد اعتماد خود ، این حدیث را در میان بگذارید .

ادامه مطلب »

طرح حفظ حرمت قم مقدسه – ممنوعیت ورود زنان بی چادر به محدوده طرح

بسم الله الرحمن الرحیم دوستان ، یک دست ✋ صدا نداره صیانت از پناهگاه شیعیان «قم مقدسه» با عضویت در کانال ایتا @qom1405 – https://eitaa.com/qom1405    از طرح ممنوعیت بی حجابی در قم حمایت کنید «طرح قم ۱۴۰۵» طبق حدیث شهر قم حرم است و زمین آن مقدس است و حرمت دارد ، همانطور که شهر مکه حرم است ،

ادامه مطلب »

اگر بگويد:رمضان،بايدبراى كفّارۀ اين گفتار،روزه بگيرد … نباید کلمه رمضان را تنها گفت باید گفته شود ماه رمضان –

بسیار رایج شده بین مردم ، حتی در بین اهل علم و منبری ها  وقتیکه از ماه رمضان سخن به میان می آورند  کلمه ماه را نمی‌گویند از این رو  احادیث زیر  بعرض میرسد : عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ لاَ تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لاَ ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لاَ

ادامه مطلب »

دوران ظهور سیدی و مولای حضرت امام زمان علیه السلام

كمال الدين  ج۲ ص۶۷۰ / نوادر الأخبار  ج۱ ص۲۶۶ /اثبات الهداة  ج۵ ص۱۰۹ / بحار الأنوار  ج۵۲ ص۳۲۴ /تفسیر البرهان  ج۲ ص۷۷۰ /تفسير نور الثقلين  ج۲ ص۲۱۱ : عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدىٰ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ فَقَالَ وَ اَللَّهِ

ادامه مطلب »

منتخب احادیث فضیلت و عظمت روز عید غدیر خم ، عید الله اکبر

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى کمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا .   رسول خدا (صلی الله

ادامه مطلب »