موضوع : ۰۰۲۰۰۲ – تفسیر آیه ۲ سوره بقره: ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِین

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

 ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ (۲)

[آن کتاب با عظمتی است که شک درآن راه ندارد ومایه هدایت متقین است]


ابو بصیر، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند : کتاب، علی علیه السلام است که هیچ شکی در او نیست و «هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ» در وصف شیعیان ماست

📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۴۴، ح ۱ / البرهان فی تفسیر القرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۲


الم* ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: کِتَابُ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : منظور، همان قرآنیست که امیرالمؤمنین  (علیه السلام) جمع‌آوری کرده است.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


 ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: الْکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَا شَکَّ فِیهِ أَنَّهُ إِمَامُ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ.

حضرت امام باقر  العلوم  (علیه السلام) فرمودند :  منظور از کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است. هیچ شکّی در این حقیقت وجود ندارد که او پیشوای هدایتگری برای پرهیزکاران است.

📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳


 الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند  کتاب، همان امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

 📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳

الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ الْمُتَّقِینَ شِیعَتُهُ.

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند :  کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است و متّقین، شیعیان او هستند.

 📚 المناقب، ج۲، ص۳۱۳


المُتَّقُونَ شِیعَتُنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین، شیعیان ما هستند.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


هُدیً لِلْمُتَّقِینَ قَالَ بَیَانٌ لِشِیعَتِنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام روشنگر و هدایتگری [فقط] برای شیعیان ماست.

 📚 مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۹۶


 فَالْآیَتَانِ لِشِیعَتِنَا هُمُ الْمُتَّقُون.

حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:  این دو آیه مربوط به شیعیان ماست که آنان متّقین هستند.

 📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵


 الْمُتَّقُونَ شِیعَهًُْ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین در این آیه شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند.

 📚 کمال الدین، ج۱، ص۱۷


أَبُو بَكْرٍ الشِّيرَازِيُّ فِي كِتَابِهِ وَ أَبُو صَالِحٍ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ مُقَاتِلٍ عَنِ الضَّحَّاكِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ – لِلْمُتَّقِینَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) الَّذِی لَمْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَهًَْ عَیْنٍ وَ أَخْلَصَ لِلَّهِ الْعِبَادَهًَْ یُبْعَثُ إِلَی الْجَنَّهًِْ بِغَیْرِ حِسَابٍ هُوَ وَ شِیعَتُهُ.

از طریق مخالفین شیعه : ابن عباس گفت منظور از لاَ رَیْبَ فیهِ  علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است؛ همان کسی‌که به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی به خداوند شرک‌نورزید و او را خالصانه عبادت کرد؛ در روز قیامت شیعیانش به همراه او، بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند.

📚 المناقب، ج۳، ص۸۲ – تفسیر اهل بیت


 
اگر حدیثی دیگری میدانید که از قلم افتاده ، لطفاً  از طریق  ارتباط با ما ، حدیث را ارسال فرمایید
۰
نظر خود را مرقوم فرماییدx
 
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دو معجره از امیرالمؤمنین علیه السلام

روی آب رفتن مرد یهودی و ایمان آوردن او بعد از یافتن حقیقت قال: إن أمير المؤمنين عليه السّلام مرّ في‏ طريق‏ فسايره‏ خيبري‏ فمرّ بواد قد سال‏ فركب الخيبري مرطه و عبر على الماء ثم نادى أمير المؤمنين عليه السّلام: يا هذا لو عرفت كما عرفت لجريت كما جريت، فقال له أمير المؤمنين: مكانك، ثم أومأ إلى الماء فجمد

ادامه مطلب »

احادیث غیبت امام زمان علیه السلام و عجل الله فرجه

حضرت صاحب الامر علیه السلام و عجل الله فرجه  در بخشی از  حدیث  شریف فرمودند : أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ‏ الْفَرَجِ‏ فَإِنَ‏ ذَلِكَ‏ فَرَجُكُم‏  ترجمه : اکثر دعای شما باید براى تعجيل در فرج باشد كه همان فرج و گشايش شما است . 📚  كمال الدين و تمام النعمة  مرحوم شیخ صدوق اعلی الله درجة ، جلد ‏۲، صفحه  ۴۸۵ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ

ادامه مطلب »

احادیث تقیه

[تفسير الإمام عليه السلام ] : قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰاحِدٌ – لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلرَّحْمٰنُ اَلرَّحِيمُ  قَالَ اَلْإِمَامُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ إِلَهُكُمُ اَلَّذِي أَكْرَمَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْفَضِيلَةِ وَ أَكْرَمَ آلَهُمَا اَلطَّيِّبِينَ بِالْخِلاَفَةِ وَ أَكْرَمَ شِيعَتَهُمْ بِالرَّوْحِ وَ اَلرَّيْحَانِ وَ اَلْكَرَامَةِ وَ اَلرِّضْوَانِ وَاحِدٌ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ لاَ نَظِيرَ وَ لاَ عَدِيلَ – لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ اَلْخَالِقُ اَلْبَارِئُ اَلْمُصَوِّرُ اَلرَّازِقُ اَلْبَاسِطُ اَلْمُغْنِي اَلْمُفْقِرُ اَلْمُعِزُّ اَلْمُذِلُّ اَلرَّحْمَنُ اَلرَّحِيمُ يَرْزُقُ مُؤْمِنَهُمْ وَ كَافِرَهُمْ وَ صَالِحَهُمْ

ادامه مطلب »

جزای تفسیر قرآن به رأی (رای و عقل و نظر شخصی) چیست ؟ راسخون که طبق قرآن مفسر آن هستند چه کسانی میباشند ؟

این رساله به دو موضوع پرداخته که در قسمت اول به موضوع اینکه راسخونِ در علم که قرآن در ایه ۷ سوره آل عمران  فرموده وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ  راسخون در علم فقط میتوانند قرآن را تفسیر کنند  چه کسانی هستند و در قسمت دوم می پردازیم  به موضوع اینکه کسی که قرآن را به رای

ادامه مطلب »

دعایی برای برآورده شدن حاجت که تمسک به بسم الله الرحمن الرحیم دارد

حضرت امام صادق علیه السلام  فرمودند : هرگاه حاجتی داشتی [برای برآورده شدنش] سه روز: چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را روزه بگیر و آنگاه که نماز جمعه را به‌جاآوردی این دعا را بخوان: اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ  اَلْحَيِّ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ مِلْءَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ مِلْءَ اَلْأَرْضِ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ  اَلَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلْحَيُّ اَلْقَيُّومُ  اَلَّذِي عَنَتْ لَهُ اَلْوُجُوهُ وَ خَشَعَتْ لَهُ اَلْأَبْصَارُ وَ أَذِنَتْ لَهُ اَلنُّفُوسُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ تُجَابُ

ادامه مطلب »

احادیثی در اینکه گرفتاری ها و حوادث و بلا ها برای پاک شدن گناه شیعیان است …

حضرت إمام صادق عليه السّلام فرمودند : و چه بسا!برخى از شيعيان ما،در آغاز كار، [بِسْمِ‌ اَللّٰهِ‌ اَلرَّحْمٰنِ‌ اَلرَّحِيمِ‌] را (فراموش كند و)واگذارد!نتيجة؛خدا بگرفتارى و بلا،دچارش كند براى اينكه؛آگاه و بيدارش سازد!تا شكر و ثناى او بجاى آورد.و در آن گرفتارى و بلا،لكّۀ ننگ و تقصير و كوتاهى او را-بهنگام ترك[بسم اللّٰه]-از او،بزدايد!.(همچون؛داستان زير:) هر آينه؛عبد اللّٰه بن يحيى،بحضور أمير

ادامه مطلب »