موضوع : ۰۰۲۰۰۲ – تفسیر آیه ۲ سوره بقره: ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِین

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

 ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ (۲)

[آن کتاب با عظمتی است که شک درآن راه ندارد ومایه هدایت متقین است]


ابو بصیر، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند : کتاب، علی علیه السلام است که هیچ شکی در او نیست و «هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ» در وصف شیعیان ماست

📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۴۴، ح ۱ / البرهان فی تفسیر القرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۲


الم* ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: کِتَابُ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : منظور، همان قرآنیست که امیرالمؤمنین  (علیه السلام) جمع‌آوری کرده است.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


 ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: الْکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَا شَکَّ فِیهِ أَنَّهُ إِمَامُ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ.

حضرت امام باقر  العلوم  (علیه السلام) فرمودند :  منظور از کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است. هیچ شکّی در این حقیقت وجود ندارد که او پیشوای هدایتگری برای پرهیزکاران است.

📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳


 الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند  کتاب، همان امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

 📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳

الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ الْمُتَّقِینَ شِیعَتُهُ.

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند :  کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است و متّقین، شیعیان او هستند.

 📚 المناقب، ج۲، ص۳۱۳


المُتَّقُونَ شِیعَتُنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین، شیعیان ما هستند.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


هُدیً لِلْمُتَّقِینَ قَالَ بَیَانٌ لِشِیعَتِنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام روشنگر و هدایتگری [فقط] برای شیعیان ماست.

 📚 مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۹۶


 فَالْآیَتَانِ لِشِیعَتِنَا هُمُ الْمُتَّقُون.

حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:  این دو آیه مربوط به شیعیان ماست که آنان متّقین هستند.

 📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵


 الْمُتَّقُونَ شِیعَهًُْ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین در این آیه شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند.

 📚 کمال الدین، ج۱، ص۱۷


أَبُو بَكْرٍ الشِّيرَازِيُّ فِي كِتَابِهِ وَ أَبُو صَالِحٍ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ مُقَاتِلٍ عَنِ الضَّحَّاكِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ – لِلْمُتَّقِینَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) الَّذِی لَمْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَهًَْ عَیْنٍ وَ أَخْلَصَ لِلَّهِ الْعِبَادَهًَْ یُبْعَثُ إِلَی الْجَنَّهًِْ بِغَیْرِ حِسَابٍ هُوَ وَ شِیعَتُهُ.

از طریق مخالفین شیعه : ابن عباس گفت منظور از لاَ رَیْبَ فیهِ  علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است؛ همان کسی‌که به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی به خداوند شرک‌نورزید و او را خالصانه عبادت کرد؛ در روز قیامت شیعیانش به همراه او، بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند.

📚 المناقب، ج۳، ص۸۲ – تفسیر اهل بیت


 
اگر حدیثی دیگری میدانید که از قلم افتاده ، لطفاً  از طریق  ارتباط با ما ، حدیث را ارسال فرمایید
۰
نظر خود را مرقوم فرماییدx
 
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

حدیث نزول نماز در معراج

شيخ فقيه ابو جعفر محمّد بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه قمى مصنّف اين كتاب مى‌گويد: پدرم و محمّد بن الحسن بن احمد بن الوليد رضى اللّٰه عنهما از سعد بن عبد اللّٰه از محمّد بن عيسى بن عبيد،از محمّد بن ابى عمير و محمّد بن سنان از صباح سدى و سدير صيرفى و محمّد بن نعمان مؤمن

ادامه مطلب »

مبحث بلا و صبر و رضا و علل فقر و غنی

عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَنَسٍ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنْ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ مِثْلَ تَرَدُّدِي فِي قَبْضِ نَفْسِ اَلْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ اَلْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ لاَ بُدَّ لَهُ مِنْهُ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لاَ يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى

ادامه مطلب »

سوره حمد تفسیر آیه (۱) – بسم الله الرحمن الرحیم

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۱) [به نام خداوند رحمتگر مهربان] (( آیه بسم الله الرحمن الرحیم جزء جدا نشدنی از سوره حمد است )) از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در باره سبع المثانی و قرآن عظیم پرسیدم: آیا سبع المثانی، سوره فاتحه است؟ فرمود: بله. عرض کردم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» در شمار این هفت آیه است؟ فرمود:

ادامه مطلب »

مقاله ای در باب تسلیم و در اعتراض به ابداعات در دین خدا و عزاداری امام حسین علیه السلام و …

بعضی وقتها اعمال دوستان و موالیان اهل بیت علیهم السلام مغایر با احادیث و دستورات ایشان است و بی شک احادیث مستند همه صادره از خداوند هستند ، در این زمان دیگر سخن علما خریدار ندارد. امروز هر به اصطلاح شیعه ، خود یک فقیه شده است. خودشان بدون در نظر گرفتن فرمایشات آل محمد علیهم السلام تعیین میکنند که

ادامه مطلب »

یک سئوال :رسول خدا ص برای چند روز که از مدینه خارج میشدند همیشه یک نفر را جانشین خود قرار میدادند  حالا  چطور شده که سنی ها میگویند پیغمبر ص بعد از شهادت ، وصی و جانشین معیین نکردند ؟

در این مقاله میپردازیم به اینکه حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله آیا هر وقت برای جنگ و یا امری دیگر از مدینه خارج میشدند جانشین داشته اند ؟ ما از کتب علمای سنی این مطالب را بیان میکینم  تا سنی ها  به فکر فرو روند  و شیعیان دور باور ، باور کنند که  پیغمبر ص برای  برای

ادامه مطلب »