التفسير الامام الزکی الحسن العسکری علیه السلام ج۱ ص۳۴۲ / مستدرك الوسائل ج۱۷ ص۳۱۹ : قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَبِّبْنِي إِلَى خَلْقِي، وَ حَبِّبْ خَلْقِي إِلَيَّ. قَالَ: يَا رَبِّ كَيْفَ أَفْعَلُ قَالَ: ذَكِّرْهُمْ آلاَئِي وَ نَعْمَائِي لِيُحِبُّونِي، فَلَأَنْ تَرُدَّ آبِقاً عَنْ بَابِي، أَوْ ضَالاًّ عَنْ فِنَائِي، أَفْضَلُ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ مِائَةِ سَنَةٍ بِصِيَامِ نَهَارِهَا وَ قِيَامِ لَيْلِهَا. قَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ : وَ مَنْ هَذَا الْعَبْدُ الْآبِقُ مِنْكَ قَالَ: الْعَاصِي الْمُتَمَرِّدُ. قَالَ: فَمَنِ الضَّالُّ عَنْ فِنَائِكَ قَالَ: الْجَاهِلُ بِإِمَامِ زَمَانِهِ تُعَرِّفُهُ، وَ الْغَائِبُ عَنْهُ بَعْدَ مَا عَرَفَهُ، الْجَاهِلُ بِشَرِيعَةِ دِينِهِ تُعَرِّفُهُ شَرِيعَتَهُ، وَ مَا يَعْبُدُ بِهِ رَبَّهُ، وَ يَتَوَصَّلُ [بِهِ] إِلَى مَرْضَاتِهِ. قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فَأَبْشِرُوا مَعَاشِرَ عُلَمَاءِ شِيعَتِنَا بِالثَّوَابِ اَلْأَعْظَمِ، وَ اَلْجَزَاءِ اَلْأَوْفَرِ .
سیدی و مولای حضرت امام سجاد علیهالسلام فرمودند : خداوند متعال به حضرت موسی علیهالسلام وحی کرد که مرا محبوب خلقم گردان و خلقم را محبوب من کن. حضرت موسی گفت : ای پروردگار من! چگونه این کار را بکنم؟ خداوند متعال فرمود: آلاء و نعمتهای من را به آنها یادآور شو تا مرا دوست بدارند. ای موسی اگر بندهٔ فراری از درگاه من، یا گمراهی را به سوی من بر گردانی، برای تو از عبادت صد سال که روزهایش را روزه بداری و شبهایش را نماز به پا داری بهتر است. حضرت موسی {علی نبینا و آله و علیه السلام} عرضه داشت : پروردگارا! این بنده فراری کیست؟ خداوند فرمود : معصیت کاری که از فرمان تجاوز کرده . حضرت موسی عرضه داشت : خدایا! آن گم شونده از در خانهٔ تو کیست؟ خداوند فرمود: نادانی که امام زمانش را نمیشناسد و تو او را برایش معرفی میکنی و میشناسانی ولی او بعد از شناخت امام زمانش به حضورش نمیرسد و از محضر حضرتش غایب است، و شریعت دینش را بلد نیست پس به بشناسان شریعت دینش را و آنچه به وسيلهی آن خدایش را عبإدت کند و توصل بجوید به آنچه رضایت پرودگارش را جلب کند و حضرت امام سجاد علیه السلام فرمودند : پس علمای شیعه را به ثواب عظیم و پاداش فراوانِ این عمل ، بشارت دهید . تمام شد حدیث شریف / بعرض میرسانم که بشارتی که حضرت در انتهای حدیث به علمای شیعه دادند این است که امام زمان علیه اسلام را به مردم بشناسانند و نه اینکه خود را امام زمان بخوانند.