موضوع : ۲۷ رجب بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله (اما این یک امر ظاهری بود)

خلاصه مطلب :آیا قبل از این روز ، رسول خدا صلی الله علیه و آله رسول و صاحب دین نبودند ؟...

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

بعثت رسول خدا  صلّی اللَّه علیه و آله

آیا قبل از این روز ، رسول خدا صلی الله علیه و آله رسول و صاحب دین نبودند ؟

سیدی و مولای حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند  : … وَ مَا بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيّاً إِلاَّ وَ تَعَيَّدَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ… یعنی  : خداوند بزرگ هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، مگر اينكه اين روز را عيد گرفت (بحار الانوار  جلد۹۵  ,  صفحه۳۲۱)
مبعث مبارک رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در سن ۴۰ سالگی و آغاز نزول ظاهری قرآن بر رسول خدا  صلّی اللَّه علیه و آله در این روز بوده است. (اعلام الوری: ج ۱، ص ۴۶. مصباح المتهجد: ص ۷۵۰. تهذیب: ج ۶، ص ۲. زاد المعاد: ص ۳۶.)

هر چیزی یک ظاهری دارد و یک باطن 

روزی است که به ظاهر امر، در این عالم ناسوت حضرت رسول الله  صلّی اللَّه علیه و آله برای زمینیان به رسالت مبعوث گردید و البته که در واقعیت این بزرگوار  از ابتدا رسول و نبی بودند و قرآن در سینه آن حضرت از ابتدا بوده  زیرا  در روایات شیعه آمده که  رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : كُنْتُ نَبِيّاً وَ آدَمُ بَيْنَ الْمَاءِ وَ الطِّينِ. (المناقب – ابن شهرآشوب  ج۱ ص۲۱۴) من نبی بودم در حالی که آدم در بین آب و گل بود .در کتاب شریف احتجاج طبرسی ج۱ ، ص۱۳۳ و منابع دیگر آمده است سیدتی و مولاتی حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه در مسجد النبی  فرمودند  : وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِي مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اِخْتَارَهُ قَبْلَ أَنْ أَرْسَلَهُ وَ سَمَّاهُ قَبْلَ أَنِ اِجْتَبَاهُ وَ اِصْطَفَاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَهُ…  و  برای باور دیر باوران  عرض میکنم در روایات عُمَریه هم احادیث زیادی نقل کرده اند که به یکی از آنها اشاره میکنم  ، البته برای ما احادیث شیعه ملاک و معیار است ،  ابن سعد در طبقات ج۱ ، ص ۱۴۸ نقل می کند که شخصی از رسول خدا صلی الله علیه وآله پرسید : مَتی کُنت نَبیا / چه زمان پیامبر بودی ؟ … حضرت به آن شخص فرمودند : کُنتُ نَبیًّا وآدَم بَینَ الرُّوْحِ والجَسَد ، من پیامبر بودم در حالی که آدم بین روح و جسد به سر می برد. / بنابر این پر واضح است که ۲۷ رجب افتتاح رسمی برای اهل زمین بود مگرنه طبق روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله ، صاحب دین اسلام و امام بر همه انبیاء هستند ، افضل و اشرف همه مخلوقاتند و در حدیثی نورانی که با الفاظ مختلف بین شیعه و عُمَریه مشهور است سیدی و مولای حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِي ، فَفَتَقَ مِنْهُ نُورَ عَلِيٍّ ثُمَّ خَلَقَ الْعَرْشَ وَ اللَّوْحَ وَ الشَّمْسَ وَ ضَوْءَ النَّهَارِ وَ نُورَ الْأَبْصَارِ وَ الْعَقْلَ وَ الْمَعْرِفَةَ  بحار الأنوار  ,  جلد۵۴  ,  صفحه۱۷۰ / یعنی فرمودند:نخست چيزى كه خداوند آفريد نور من بود،و نور على را از آن برگشود،سپس آفريد عرش و لوح و خورشيد و روشنى روز و نور ديده‌ها و عقل و معرفت / و در حدیث دیگر سیدی و مولای حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهما صلوات الله از جد خود سرور موجودات رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمودند : قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنِّي وَ لاَ أَكْرَمَ عَلَيْه …  علل الشرایع – شیخ صدوق ,  جلد۱  ,  صفحه۵ فرمودند: خداوند متعال موجودى را برتر و عزيزتر از من نيافريده… / احادیث بسیار زیاد است و در این مختصر نمی‌گنجد . / از طرفی در حدیث مشهورِ ولادت سیدی و مولای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بعد از سه روز با مادر بزرگوارشان از کعبه خارج میشوند ، وقتیکه رسول الله را برای اولین دفته زیارت میکنند امیرالمؤمنین علیه السلام شروع میکنند به قرآن خواندن ،در حالیکه حضرت رسول الله به ظاهر مبعوث نشده اند ، حضرت امیر علیه السلام شروع به قرائت آیات ابتدایی سوره مؤمنون میکنند… ، وفَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : أَنْتَ وَ اللَّهِ أَمِيرُهُمْ، تَمِيرُهُمْ مِنْ عُلُومِكَ فَيَمْتَارُونَ، وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ دَلِيلُهُمُ وَ بِكَ يَهْتَدُونَو رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمودند:به خدا سوگند تو فرماندۀ آنانى،از دانش‌هايت به آنان آذوقه مى‌دهى و آنان تأمين معاش مى‌شوند و به خدا سوگند تو راهنماى آنانى و به واسطۀ تو راهبرى مى‌شوند. الأمالي (للطوسی)  ج۱ ص۷۰۶ و با اسنادی دیگر در کتاب مناقب ابن شهر آشوب 

ادله و احادیث بسیار زیاد است برای کسب اطلاعات بیشتر برنامه جامع ابزارهای شیعه را از بازار نصب نمایید .

      در روز ۲۷ رجب ، صلوات بر رسول خدا  صلّی اللَّه علیه و آله و اهل بیت آن حضرت و نیز زیارت آن حضرت و امیر المؤمنین علیهما السّلام وارد شده است. از جمله چهار روزيست كه روزه آن مستحب مؤكد است  سیدی و مولای حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام فرمودند : هر كه روز بيست و هفتم رجب را روزه دارد حق سبحانه و تعالى از برای او روزه هفتاد ساله بنويسد . 
طبق روایات هنگامی که آن حضرت از کوه حِرا بر می گشتند انوار جلال و عظمت ایشان را فرا گرفته بود، بحدی بود که هیچکس را یارای آن نبود که به آن حضرت نظر کند. از کنار هر درخت و گیاه و سنگ که می گذشتند در برابر آن حضرت خم می شدند و به زبان فصیح می گفتند: «السّلام علیک یا نبی اللَّه، السّلام علیک یا رسول اللَّه  …    التماس دعا – قم مقدسه –  شیخ عبدالحسن امامی منش ، ۲۷ رجب سال ۱۴۴۶ قمری

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دو معجره از امیرالمؤمنین علیه السلام

روی آب رفتن مرد یهودی و ایمان آوردن او بعد از یافتن حقیقت قال: إن أمير المؤمنين عليه السّلام مرّ في‏ طريق‏ فسايره‏ خيبري‏ فمرّ بواد قد سال‏ فركب الخيبري مرطه و عبر على الماء ثم نادى أمير المؤمنين عليه السّلام: يا هذا لو عرفت كما عرفت لجريت كما جريت، فقال له أمير المؤمنين: مكانك، ثم أومأ إلى الماء فجمد

ادامه مطلب »

احادیث غیبت امام زمان علیه السلام و عجل الله فرجه

حضرت صاحب الامر علیه السلام و عجل الله فرجه  در بخشی از  حدیث  شریف فرمودند : أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ‏ الْفَرَجِ‏ فَإِنَ‏ ذَلِكَ‏ فَرَجُكُم‏  ترجمه : اکثر دعای شما باید براى تعجيل در فرج باشد كه همان فرج و گشايش شما است . 📚  كمال الدين و تمام النعمة  مرحوم شیخ صدوق اعلی الله درجة ، جلد ‏۲، صفحه  ۴۸۵ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ

ادامه مطلب »

احادیث تقیه

[تفسير الإمام عليه السلام ] : قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰاحِدٌ – لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلرَّحْمٰنُ اَلرَّحِيمُ  قَالَ اَلْإِمَامُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ إِلَهُكُمُ اَلَّذِي أَكْرَمَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْفَضِيلَةِ وَ أَكْرَمَ آلَهُمَا اَلطَّيِّبِينَ بِالْخِلاَفَةِ وَ أَكْرَمَ شِيعَتَهُمْ بِالرَّوْحِ وَ اَلرَّيْحَانِ وَ اَلْكَرَامَةِ وَ اَلرِّضْوَانِ وَاحِدٌ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ لاَ نَظِيرَ وَ لاَ عَدِيلَ – لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ اَلْخَالِقُ اَلْبَارِئُ اَلْمُصَوِّرُ اَلرَّازِقُ اَلْبَاسِطُ اَلْمُغْنِي اَلْمُفْقِرُ اَلْمُعِزُّ اَلْمُذِلُّ اَلرَّحْمَنُ اَلرَّحِيمُ يَرْزُقُ مُؤْمِنَهُمْ وَ كَافِرَهُمْ وَ صَالِحَهُمْ

ادامه مطلب »

جزای تفسیر قرآن به رأی (رای و عقل و نظر شخصی) چیست ؟ راسخون که طبق قرآن مفسر آن هستند چه کسانی میباشند ؟

این رساله به دو موضوع پرداخته که در قسمت اول به موضوع اینکه راسخونِ در علم که قرآن در ایه ۷ سوره آل عمران  فرموده وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ  راسخون در علم فقط میتوانند قرآن را تفسیر کنند  چه کسانی هستند و در قسمت دوم می پردازیم  به موضوع اینکه کسی که قرآن را به رای

ادامه مطلب »

دعایی برای برآورده شدن حاجت که تمسک به بسم الله الرحمن الرحیم دارد

حضرت امام صادق علیه السلام  فرمودند : هرگاه حاجتی داشتی [برای برآورده شدنش] سه روز: چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را روزه بگیر و آنگاه که نماز جمعه را به‌جاآوردی این دعا را بخوان: اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ  اَلْحَيِّ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ مِلْءَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ مِلْءَ اَلْأَرْضِ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ  اَلَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلْحَيُّ اَلْقَيُّومُ  اَلَّذِي عَنَتْ لَهُ اَلْوُجُوهُ وَ خَشَعَتْ لَهُ اَلْأَبْصَارُ وَ أَذِنَتْ لَهُ اَلنُّفُوسُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ تُجَابُ

ادامه مطلب »

احادیثی در اینکه گرفتاری ها و حوادث و بلا ها برای پاک شدن گناه شیعیان است …

حضرت إمام صادق عليه السّلام فرمودند : و چه بسا!برخى از شيعيان ما،در آغاز كار، [بِسْمِ‌ اَللّٰهِ‌ اَلرَّحْمٰنِ‌ اَلرَّحِيمِ‌] را (فراموش كند و)واگذارد!نتيجة؛خدا بگرفتارى و بلا،دچارش كند براى اينكه؛آگاه و بيدارش سازد!تا شكر و ثناى او بجاى آورد.و در آن گرفتارى و بلا،لكّۀ ننگ و تقصير و كوتاهى او را-بهنگام ترك[بسم اللّٰه]-از او،بزدايد!.(همچون؛داستان زير:) هر آينه؛عبد اللّٰه بن يحيى،بحضور أمير

ادامه مطلب »