موضوع : نماز یکشنبه های ماه ذیقعده صحیح نیست و از طریق عُمَریه در کتب شیعه آمده

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

معالم دینت را از غیر شیعیان ما مگیر

وسائل الشیعة  ج۲۷ ص۱۵۰ : حضرت باب الحوائج امام موسی الکاظم علیه السلام در زندان خطاب به علی بن سوید سائِی با تأکید می‌فرمایند: ای علی، معالم دینت را از غیر شیعیان ما مگیر؛ اگر دینت را از خائنان بگیری دین نداری ، زیرا آنها به خدا و رسولش خیانت کرده و در امانت‌ها  دست‌ کاری نموده‌اند. آنان کتاب خدا را تحریف و تغییر دادند. پس بر آنان باد لعنت خدا، لعنت رسولش، لعنت فرشتگانش، لعنت پدران بزرگوار و نیکو کارم، لعنت من و لعنت شیعیانم تا روز قیامت بر آنان / تمام شد حدیث شریف

ما به مؤمنین توصیه اکید داریم که تنها به آن دسته از اعمالی متعبد گردند که مستنداً در کتب معتبر شیعه و از طریق معصومین علیهم السلام  وارد شده.

روایتِ نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده که در مفاتیح الجنان  ، آن‌گونه که از کتاب “إقبال الأعمال” سیدبن‌طاووس از “أنس بن مالک” نقل شده ، در بوته‌ی نقد است؛ چرا که نه‌ تنها در دیگر منابع شیعه ذکری از این نماز نیست، بلکه از طریق اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) نیز به ما نرسیده است. “أنس بن مالک” که نامش در زمره‌ی سه نفری آمده که به رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دروغ می‌بستند، نه تنها از دشمنان و منکران امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده، بلکه در منابع متعددی نیز نقل شده که مورد نفرین حضرت امام المتقین علیه السلام  قرار گرفته است. در کتاب “الإرشاد” شیخ مفید، علت این نفرین چنین ذکر شده است:  انس در روز غدیر خم حاضر بوده ، هنگامی که حضرت امام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بعد از غصب خلافت برای احقاق حق از حاضران خواست تا شهادت دهند که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روز غدیر ایشان را  بعنوان جانشین و ولی و خلیفه بعد از خود معین نموده ، “أنس بن مالک” با وجود حضور در واقعه و شنیدن این سخن، از شهادت دادن امتناع ورزید. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به او فرمودند: «ای أنس، چرا شهادت نمی‌دهی؟» أنس پاسخ داد: «ای علی، من پیر شده‌ام و آنچه می‌گویی را به یاد نمی‌آورم.» در این هنگام، امام (علیه‌السلام) او را نفرین کرده و فرمودند: «خداوندا، اگر او دروغ می‌گوید، او را به پیسی‌ای مبتلا کن که عمامه‌اش آن را نپوشاند.» گفته شده که بعد از این نفرین، لکه‌ای سفید بین چشمان انس ظاهر شد که تا پایان عمر با او بود. مرحوم مجلسی درباره نقل روایات و دعاهایی اینچنین  در کتب علمای شیعه می‌نویسد: «باید دانست که برخی از علمای ما در مستحبات، به اخبار و روایات عمریه مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتاب‌هایشان ذکر می‌نمایند. این موضوع خالی از اشکال نیست؛ زیرا در بسیاری از روایات، ما از رجوع کردن به آنان و عمل به اخبارشان نهی شده‌ایم، به‌ویژه زمانی که در اخبار آن‌ها یک شکل اختراعی و یا عبادتی که بدعت است وارد شده باشد و مثل آن در روایات معتبر معصومین علیهم السلام نباشد.  بحارالانوار، ج ٢، ص ٢٥٧

 

{وسائل الشیعة  ج۲۷ ص۱۵۰ }: عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ اَلسَّائِيِّ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ فِي اَلسِّجْنِ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ يَا عَلِيُّ مِمَّنْ تَأْخُذُ مَعَالِمَ دِينِكَ لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا ، فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ لَعْنَةُ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فِي كِتَابٍ طَوِيلٍ .

{ الخصال‌، ج۱، ص۱۹۰}: مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ‌ ثَلَاثَةٌ كَانُوا يَكْذِبُونَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَبُو هُرَيْرَةَ وَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَ امْرَأَةٌ. 

(شیخ مفید الارشاد، ص۳۵۱) : حدّثَنا مِسعرُ بنُ كِدامِ قال : حدّثَنا طلحةُ بنُ عُميرةَ قالَ : نَشَمدَ عليٌّ علیه السلام النّاسَ في قولِ النّبي علیه السلام « مَنْ كُنتُ مَوْلاهُ فَعَليٌّ مَوْلاهُ » فشهدَ اثنا عشرَ رجلاً منَ الأَنصارِ ، وأَنسُ بنُ مالكٍ في القوم لم يَشهدْ ، فقالَ له أميرُ المؤمنينَ علیه السلام : « يا أَنسُ » قالَ : لَبَّيْكً ، قالَ : « ما يَمنعُكَ أن تَشهدَ وقد سمعتَ ما سمعوا؟ » فقالَ : يا أَميرُ المؤمنين ، كَبرت ونسيتُ ، فقالَ أَميرُ المؤمنينَ علیه السلام : « أللّهمّ إنْ كان كاذباً فاضربه ببياضٍ ـ أو بِوَضَحٍ ـ لا توارِيه العِمامة » قالَ طلحةُ بنُ عميرةَ : فأشهد باللهِ لقد رأيتُها بيضاءَ بينَ عينيهِ. 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرمایشات معصومین علیهم السلام درباره موسیقی

احادیث زیادی در نهی از موسیقی دوستان اقل موسیقی سنتی تار و طبل است و طبق این احادیث متواتر و معتبر ، حرام است   وقتی تار حرام است چطور موسیقی پاپ حرام نباشد  وقتیکه یک تار حرام است ، چطور سنتور حرام نباشد … وقتیکه سنج حرام است … 🟢 الکافي شیخ کلینی ,  جلد۶  ,  صفحه۳۹۶  –  عَنْ أَبِي اَلرَّبِيعِ

ادامه مطلب »

متن عربی و فارسیِ حدیثی مهم و معتبر درباره امر به معروف و نهی از منکر

در دوران رواج فسق علنی در جامعه شیعیان به سر می بریم  .  ربا و بی حجابی و موسیقی و غذا های مشکوک و بدعتها در عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام و … در جامعه بصورت موجی روز افزون در حال افزایش است این حدیث تکلیف محبین و پیروان معصومین علیهم السلام را معلوم میکند ، لطفاً با علمای مورد اعتماد خود ، این حدیث را در میان بگذارید .

ادامه مطلب »

طرح حفظ حرمت قم مقدسه – ممنوعیت ورود زنان بی چادر به محدوده طرح

بسم الله الرحمن الرحیم دوستان ، یک دست ✋ صدا نداره صیانت از پناهگاه شیعیان «قم مقدسه» با عضویت در کانال ایتا @qom1405 – https://eitaa.com/qom1405    از طرح ممنوعیت بی حجابی در قم حمایت کنید «طرح قم ۱۴۰۵» طبق حدیث شهر قم حرم است و زمین آن مقدس است و حرمت دارد ، همانطور که شهر مکه حرم است ،

ادامه مطلب »

اگر بگويد:رمضان،بايدبراى كفّارۀ اين گفتار،روزه بگيرد … نباید کلمه رمضان را تنها گفت باید گفته شود ماه رمضان –

بسیار رایج شده بین مردم ، حتی در بین اهل علم و منبری ها  وقتیکه از ماه رمضان سخن به میان می آورند  کلمه ماه را نمی‌گویند از این رو  احادیث زیر  بعرض میرسد : عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ لاَ تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لاَ ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لاَ

ادامه مطلب »

دوران ظهور سیدی و مولای حضرت امام زمان علیه السلام

كمال الدين  ج۲ ص۶۷۰ / نوادر الأخبار  ج۱ ص۲۶۶ /اثبات الهداة  ج۵ ص۱۰۹ / بحار الأنوار  ج۵۲ ص۳۲۴ /تفسیر البرهان  ج۲ ص۷۷۰ /تفسير نور الثقلين  ج۲ ص۲۱۱ : عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدىٰ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ فَقَالَ وَ اَللَّهِ

ادامه مطلب »

منتخب احادیث فضیلت و عظمت روز عید غدیر خم ، عید الله اکبر

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى کمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا .   رسول خدا (صلی الله

ادامه مطلب »