موضوع : ۰۰۲۰۰۲ – تفسیر آیه ۲ سوره بقره: ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِین

Ę

ثبت دیدگاه در انتهای صفحه

 ذَلِکَ الْکِتَاب لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ (۲)

[آن کتاب با عظمتی است که شک درآن راه ندارد ومایه هدایت متقین است]


ابو بصیر، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند : کتاب، علی علیه السلام است که هیچ شکی در او نیست و «هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ» در وصف شیعیان ماست

📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۴۴، ح ۱ / البرهان فی تفسیر القرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۲


الم* ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: کِتَابُ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : منظور، همان قرآنیست که امیرالمؤمنین  (علیه السلام) جمع‌آوری کرده است.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


 ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ: الْکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَا شَکَّ فِیهِ أَنَّهُ إِمَامُ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ.

حضرت امام باقر  العلوم  (علیه السلام) فرمودند :  منظور از کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است. هیچ شکّی در این حقیقت وجود ندارد که او پیشوای هدایتگری برای پرهیزکاران است.

📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳


 الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند  کتاب، همان امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

 📚 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۳

الکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ الْمُتَّقِینَ شِیعَتُهُ.

حضرت امام عسکری علیه السلام فرمودند :  کتاب، امیرالمؤمنین علیه السلام است و متّقین، شیعیان او هستند.

 📚 المناقب، ج۲، ص۳۱۳


المُتَّقُونَ شِیعَتُنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین، شیعیان ما هستند.

📚 تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵


هُدیً لِلْمُتَّقِینَ قَالَ بَیَانٌ لِشِیعَتِنَا.

حضرت امام صادق علیه السلام روشنگر و هدایتگری [فقط] برای شیعیان ماست.

 📚 مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۹۶


 فَالْآیَتَانِ لِشِیعَتِنَا هُمُ الْمُتَّقُون.

حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:  این دو آیه مربوط به شیعیان ماست که آنان متّقین هستند.

 📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵


 الْمُتَّقُونَ شِیعَهًُْ عَلِیٍّ (علیه السلام).

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:  متّقین در این آیه شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند.

 📚 کمال الدین، ج۱، ص۱۷


أَبُو بَكْرٍ الشِّيرَازِيُّ فِي كِتَابِهِ وَ أَبُو صَالِحٍ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ مُقَاتِلٍ عَنِ الضَّحَّاكِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ – لِلْمُتَّقِینَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) الَّذِی لَمْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَهًَْ عَیْنٍ وَ أَخْلَصَ لِلَّهِ الْعِبَادَهًَْ یُبْعَثُ إِلَی الْجَنَّهًِْ بِغَیْرِ حِسَابٍ هُوَ وَ شِیعَتُهُ.

از طریق مخالفین شیعه : ابن عباس گفت منظور از لاَ رَیْبَ فیهِ  علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است؛ همان کسی‌که به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی به خداوند شرک‌نورزید و او را خالصانه عبادت کرد؛ در روز قیامت شیعیانش به همراه او، بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند.

📚 المناقب، ج۳، ص۸۲ – تفسیر اهل بیت


 
اگر حدیثی دیگری میدانید که از قلم افتاده ، لطفاً  از طریق  ارتباط با ما ، حدیث را ارسال فرمایید
۰
نظر خود را مرقوم فرماییدx
 
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

لوح اعتقاد ، تاریخ معصومین علیهم السلام  در سال 1428 هجری قمری در دفتر حفظ و نشر آثار آل محمد علیهم السلام  توسط محققین این مؤسسه تحقیق و طراحی شد و از منابع معتبر شیعه بهره گرفته و کاملاً مستند است .
آیات مهمی در اثبات ولایت و امامت آل محمد علیهم صلوات الله در چهار طرف این لوح قرار گرفته که هم بحث علمی دارد و هم حِرز است .

با نشر مطلب از طرُق بالا ، در ثواب نشر ، شریک باشید

لطفاً با ثبت نظر و دیدگاه خود، ما را در ثبت عقاید صحیح یاری کنید و اشتباه ما را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

زیارت اربعین

شیخ طوسی اعلی الله درجة  در کتاب «تهذیب» و «مصباح» از امام حسن عسکری علیه‌السلام روایت کرده: نشانه‌های مؤمن «پنج» چیز است: «پنجاه‌ویک» رکعت نماز خواندن که مراد «هفده» رکعت واجب و «سی‌وچهار» رکعت نافله [مستحب] در هر شب و روز است و زیارت اربعین و انگشتر به دست راست کردن و پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و

ادامه مطلب »