در ابتدای این مقاله نظر شما را به احادیثی جلب میکنم که علما بر اساس این احادیث در کتاب رساله عملیه نداشتن ریش را حرام دانسته اند و حدیث دیگری ندیدم و برای تکمیل این مقاله اگر حدیثی در تایید و یا رد آن دارید در قسمت دیدگاه ها ثبت نمایید .
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند : پشت لب يا سبيل خود را از بن بچينيد و ريش را بگذاريد بلند شود ولى شبيه يهودان مباشيد.
من لا يحضره الفقيه جلد یک صفحه ۱۷۶
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند : همانا مجوس ريشهاى خود را مقراض (قیچی) كرده و سبيلها را بزرگ و كلفت ميساختند و ما بر خلاف ايشان پشت لبها را كوتاه ساخته و ريشهايمان را بلند ميگذاريم و اين فطرت اسلام است.
من لا يحضره الفقيه جلد یک صفحه ۱۷۷
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : در حنیفیه که آن ده شی است پنج تا در سر و پنج از آنها در بدن اما آن پنج چیز که در سر است پس کوتاه کردن شارب و بلند گذاردن ریش (و آراستنش )و چیدن مو و مسواک زدن و خلال کردن و اما پنج چیزی که در بدن است پس تراشیدن مو از بدن و ختنه کردن و چیدن ناخن و غسل جنابت و تطهیر با آب پس این ده چیز حنیفیه پاکی است که حضرت ابراهیم علیه السلام آوردند پس هرگز نسخ نشده و هرگز نمشود تا روز قیامت و آن قول خدای تعالی است که میفرماید و اتبع ملة ابرهيم حنيفا .
تفسیر علی بن ابراهیم قمی اعلی الله درجة – ذیل آیه شریفه و اتبع ملة ابرهيم حنيفا
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد ۷۳ , صفحه ۶۸
-شرح : این حدیث گویاست تا قیامت کوتاه کردن سبیل و بلند گذاشتن ریش تحت هیچ شرایطی منسوخ نمی شود یعنی به هیچ وجهی این حکم خداوند تبدیل و برداشته نمی شود
đ أَنْزَلَ اَللَّهُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ اَلْحَنِيفِيَّةَ وَ هِيَ اَلطَّهَارَةُ وَ هِيَ عَشَرَةُ أَشْيَاءَ خَمْسَةٌ فِي اَلرَّأْسِ وَ خَمْسَةٌ فِي اَلْبَدَنِ وَ أَمَّا اَلَّتِي فِي اَلرَّأْسِ فَأَخْذُ اَلشَّارِبِ وَ إِعْفَاءُ اَللِّحَى وَ طَمُّ اَلشَّعْرِ وَ اَلسِّوَاكُ وَ اَلْخِلاَلُ وَ أَمَّا اَلَّتِي فِي اَلْبَدَنِ فَحَلْقُ اَلشَّعْرِ مِنَ اَلْبَدَنِ وَ اَلْخِتَانُ وَ قَلْمُ اَلْأَظْفَارِ وَ اَلْغُسْلُ مِنَ اَلْجَنَابَةِ وَ اَلطَّهُورُ بِالْمَاءِ فَهَذِهِ خَمْسَةٌ فِي اَلْبَدَنِ وَ هِيَ اَلْحَنِيفِيَّةُ اَلطَّاهِرَةُ اَلَّتِي جَاءَ بِهَا إِبْرَاهِيمُ فَلَمْ تُنْسَخْ وَ لاَ تُنْسَخُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ هُوَ قَوْلُهُ: وَ اِتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرٰاهِيمَ حَنِيفاً .
حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام برايم بازگو نمودند كه پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : موى سبيل را كوتاه كنيد و موى ريشها را بگذاريد بلند شود و خود را شبيه گبرها نسازيد.
کتاب معاني الأخبار مرحوم شیخ صدوق اعلی الله درجة جلد ۲ صفحه ۲۰۲
حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند كه جماعتى بودند كه ريش را مىتراشيدند و شاربها را پيچ مىدادند پس حق سبحانه و تعالى ايشان را تبدیل كرد به مارماهى :
حبابه والبيه میگوید كه امير المؤمنين عليه السّلام را در ميان شرطة الخميس ديدم بهمراهش شلاقى بود كه بدان ميزد فروشندههاى جرى و مارماهى و زمير و ماهى مرده روى آب را و بدانها ميفرمودند : اى فروشندههاى مسخشدگان بنى اسرائيل و جند بنى مروان. ، فرات بن احنف برخاست و گفت: جند بنى مروان چيستند حضرت فرمودند : مردمى كه ريش بتراشند و سبيل تاب دهند.
ِّ عَنْ حَبَابَةَ الْوَالِبِيَّةِ قَالَتْ رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي شُرْطَةِ الْخَمِيسِ وَ مَعَهُ دِرَّةٌ لَهَا سَبَابَتَانِ يَضْرِبُ بِهَا بَيَّاعِي الْجِرِّيِّ وَ الْمَارْمَاهِي وَ الزِّمَّارِ وَ يَقُولُ لَهُمْ يَا بَيَّاعِي مُسُوخِ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ جُنْدِ بَنِي مَرْوَانَ فَقَامَ إِلَيْهِ فُرَاتُ بْنُ أَحْنَفَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا جُنْدُ بَنِي مَرْوَانَ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَقْوَامٌ حَلَقُوا اللِّحَى وَ فَتَلُوا الشَّوَارِبَ فَمُسِخُوا فَلَمْ أَرَ نَاطِقاً أَحْسَنَ نُطْقاً مِنْه
الكافي (چاپ الإسلامية) جلد یک صفحه ۳۴۶
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند : نیست از ما کسی که لطمه به صورت خود بزند یا لباس خود را بدرد و پاره کند و موی صورت را بتراشد .
مستدرک الوسایل – اعلامه مرحوم محدث نوری اعلی الله درجة جلد ۱ صفحه ۴۰۶
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند : ده خصلت است که قوم لوط به آنها عمل نکردند و هلاک شدند ( تا این که آن حضرت فرمودند ) و یکی از آنها کوتاه کردن ریش (محاسن) و بلند گذاشتن سبیل بود .
مستدرک الوسایل – اعلامه مرحوم محدث نوری اعلی الله درجة جلد ۱ صفحه ۴۰۷
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می فرمودند : سه طائفه اند که خداوند در روز قیامت با ایشان سخن نمی گوید و برایشان نظر نیندازد و برای ایشان عذاب دردناک است . یکی آن کسی که ریش خود را بتراشد ( نداشته باشد ) و دیگری آنکه به حرام از خود منی خارج کند و سوم کسی که مفعول واقع شود
وسائل الشیعه جلد ۲ باب عدم جواز حلق اللیحه صفحه ۱۱۶
(( احادیث نحوه کوتاه کردن ریش ))
سدير گويد: حضرت باقر عليه السّلام را ديدم كه موى صورت را كوتاه مىكردند ، و موى چانه را پر پشت مىگذاشتند .
حسن بن زيات گويد: حضرت باقر عليه السّلام را با ريشهاى كم پشت و مختصر ديدم.
حضرت صادق عليه السّلام فرمودند ريش بلندتر از يك قبضه در آتش است.
حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود: ريشهاى خود را با مشت بگير، و اضافه را بچين.
پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله چشمشان افتاد به مردى كه ريش بلند و درهمى داشت، و فرمودند چه ضرر داشت اگر اين مرد ريش خود را اصلاح مىكرد آن مرد شنيد و ريش خود را بطور معتدل اصلاح كرد و به نزد حضرت آمد پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله چون او را ديد، فرمود اين طور اصلاح كنيد.
مكارم الأخلاق جلد ۱، صفحه ۱۲۹
(( احادیث فضیلتهایی که با داشتن ریش به مومن میرسد ))
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند : هر كس ريش خود را هفتاد بار شانه كند و يك بار يك بار آن را بشمرد تا به هفتاد رسد شيطان چهل روز به او نزديك نشود.
من لا يحضره الفقيه جلد یک صفحه ۱۷۴
پيغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند : شانه زدن به سر و صورت درد را از بدن بيرون مىكشد.
نيز صلی الله علیه و آله فرمودند : شانه كردن ريش پس از هر وضوء فقر را از بين مي برد.
امير مؤمنان علیه السلام فرمودند : شانه زدن در حال ايستاده فقر مى آرد، و فرمود: چون صورت را شانه ميزنى، شانه را از زير به بالا ببر چهل مرتبه و (انا انزلناه) بخوان و از بالا بپايين هفت بار بكش و سوره (و العاديات …) بخوان و بعد بگو: (خداوندا غمها و وحشت دل و وسوسه شيطان را از من ببر).
مكارم الأخلاق جلد یک صفحه ۱۳۹
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : خَرَد مرد در سه چيز سنجيده شود: بلندی ريش و نقش خاتم او و كنيه او.
بحار الانوار جلد ۷۳ صفحه ۷۲
حضرت نبى اكرم صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: حضرت آدم سجده كرد بعد سر برداشت و به طرف آسمان بلند كرد و عرضه داشت: پروردگارا به جمال و زيبايى من بيفزا، پس برايش ريشى مشكى همچون ذغال روييد، پس دست زد و محاسن خود را گرفت و عرض كرد:الهى اين چيست؟خداوند فرمود: اين ريش است و تو و فرزندان ذكورت تا روز قيامت را با آن زينت دادم.
علل الشرائع مرحوم شیخ صدوق اعلی الله درجة جلد ۲ صفحه ۲۳۵
حضرت صادق عليه السّلام كه مي فرمودند موى ريش مردم از زمان حضرت آدم تا زمان حضرت إبراهيم علیه السلام سفيد نميشد تا آنكه حضرت ابراهيم علیه السلام موى سفيدى در محاسن خود مشاهده نمود عرضكرد خدايا اين موى سفيد چيست در محاسن من خداى سبحان وحى فرمود: اين وقار (آدمى) است، عرضكرد پروردگارا پس بيشتر نما وقارم را.
الکافي مرحوم محدث شیخ کلینی اعلی الله درجة جلد۶ صفحه۴۹۲
در رابطه با این احادیث بعرض میرسد متاسفانه نداشتن ریش در جامعه در بین مسجدی ها و مومنان رواج دارد که این خود یک نشانه عدم تسلیم است و شا ید عدم آگاهی و بنده با توجه به احادیث نیازی نمی بینم برای مومنان چیزی دیگری بنویسم اما برای آنها که دیر باورند و همیشه به عقل خود برای فهم حکم خدا مراجعه می کنند که بسیار کار بدی است می نویسم : همانطور که میدانید طبق احادیث تنفس از طریق دهان کراهت دارد و مستحب است از طریق بینی تنفس صورت بگیرد و دلیل علمی آن این است که مو های داخل بینی جلوی گرد و غبار و باکتری ها و میکروبهای زیادی را میگیرند و از این رو این بعنوان عمل مستحب در تشیع ، توصیه شده که از راه بینی تنفس شود ، ولی این توضیحاتش را امروز فهمیده ایم و در زمان ائمه علیهم السلام فقط فرموده اند مستحب است از راه بینی تنفس شود و مومن عمل می کند و کاری به فهمیدن دلیل هم ندارد کما اینکه در حدیث شریف وارد شده که یکی از اصحاب حضرت امام صادق علیه السلام عرض کرد که ای مولای من! قسم به خدا ! اگر اناری را دو نصف کنی و بفرمایی که نصف آن حلال و نصف دیگرش حرام است، مطمئنا شهادت خواهم داد که آن چه را گفتی حلال،حلال است; و آنچه را که فرمودی حرام ، حرام است و هیچ گونه چون و چرا نخواهم کرد و امام صادق علیه السلام به او فرمودند : خدا تو را رحمت کند، خدا تو را رحمت کند – نقل از کتاب رجال کَشْی، صفحه ۲۴۹ . باری در هر حال فهمیدیم که مو های بینی بی حکمت قرار داده نشده اند و فایده زیادی دارند و همین حکمت و بیشتر آن برای محاسن و ریش و شارب در نظر است و نداشتن ریش در اخبار ائمه اطهار علیهم السلام حرام است و مقصود فقط تراشیدن آن نیست که بعضی ها خود را گول زده اند و گفته اند ما با ماشین برقی ریش خود را میزنیم … در هر حال حکم واضح است و طبق احادیث صحیح که بالغ بر ۷ حدیث است و بین شیعه و سنی هم اتفاق است و بین همه علمای شیعه همین اتفاق است که نداشتن ریش حرام است حال علم جدید در این ایام ثابت کرده که ریش هم مثل مو های بینی میکروب ها و گرد و غبار و هر چه در هوا معلق است را جذب خود میکند و مانع آن میشود که وارد دهان شوند و یا وارد بینی و چون مرد برای در آوردن روزی خود باید به کارهایی سخت رو آورد و زن برای داخل منزل و تربیت فرزندان و یا کارهای آسان و ظریف قرار داده شده ، از این رو وقتی که مرد کارهایی مثل کشاورزی و دامداری و نجاری و آهنگری و کوزه گری و بقالی و لباس فروشی و جارو کشی و جمع آوری زباله و غیره است و قاعدتاً در معرض گرد و غبار و آلودگی است الان هم زنان بیشتر که وارد کار در جامعه شده اند که در طی ۴۰ سال گذشته آمار ها نشان داده جای مردان را در کارهای اداری گرفته اند باز هم دورتر از مردان از گرد و غبار و آلودگی هستند و یکی از حکمتهای محاسن و ریش در این ایام از طرف دانشمندان شناخته شده که جلوگیری از انتقال آلودگی به سیستم تنفسی است و البته باز هم تاکید میکنم بنده چه بدانم فایده دارد و یا ندانم مطیع امر ائمه علیهم السلام هستم و عمل مستحب و واجب را انجام میدهم و ترک کراهت و حرام میکنم ولی برای دیر باوران میگویم که علوم امروز ریش را باعث سلامتی بیشتر مردان دانسته و حتی در این مورد که ریش ، آلودگی و غبار را به خود جذب میکند و محل تجمع میکروب میشود ، ائمه علیهم السلام فرموده اند مستحب است که مومن دائم در حال وضو باشد و تاکید شده بی وضو نباشید … بنابر این دو بار در هر وضو صورت شسته میشود و کاملاً پاک میشود و بنده که حساب کردم دیدم در شبانه روز ۷ تا ۱۰ وضو می گیرم و در حدیث آمده که اگر وضو داشته باشیم ولی ساعتی از آن گذشته باشد و آب فراهم باشد مستحب است وضو روی وضو گرفته شود و فرموده اند نورٌ علی نور است و ثواب اعمال دوبرابر است بدین سبب روی صورت مؤمن آلودگی باقی نمی ماند و وارد بدنش هم نمی شود و از طرفی دیگر حدیث وارد شده که مستحب است قبل از هر وعده نماز ریش شانه زده شود و شانه را از وسائل مستحب همراه مومن شمرده اند و حتی ترتیب و تعداد شانه زدن هم ذکر شده ، بنابر این مومنین بعد از وضو ، ریش خود را شانه میکنند ، اگر هم چیزی از آلودگی باقی باشد برطرف میشود . در علم جدید ثابت شده که افرادی که ریش دارند کمتر سرما می خورند و ویروس کمتر وارد بدن آنها می شود و همچنین جلوگیری می کند از گلو درد که قسمتی از متن مقالات در انتهای این مقاله ارائه میشود و فواید زیادی دارد و از جمله در حدیث آمده که ریش ، محاسن مرد است یعنی حُسن و خوبی مرد است .
در این باره یک موضوع مهم است ، مردم در این زمان عقلشان و فهمشان بیشتر شده و در صدد بر آمده اند همه چیز را با عقل خود بفهمند و بعد عمل کنند ولی این اغلب برای دین است !!! مگر نه در ارتباط روز مره اکثرِ این افراد که نگاه کنید می بینید آنجا ملاحظه ای نیست مثلاً شراب میخورند و مواد مخدر مصرف میکنند و سیگار میکشند و در خوردن قند و شیرینی و غذای پر چرب زیاده روی میکنند و در پول خرج کردن و آب اسراف میکنند… که در همه اینها از نظر شرع و عقل خوب نیست اما انجام میدهند و همینکه به احکام دین میرسند ، باید با دلیل و برهان و از روی عقل بفهمند و تسلیم نیستند .
بهتر است بدانیم در امر اطاعت خداوند ، عقل را تا آنجا باید بکار گرفت که بفهمیم احکام صادره از خداوند هستند یا خیر یعنی راوی حدیث ثقه و راستگو است یا نه و همینکه فهمیدیم حدیث صادره از معصوم است دیگر عقل را به اطاعت از فرموده معصوم تسلیم می کنیم ، امیر عالم علیه السلام در نهج البلاغه فرمودند الْإِسْلاَمُ هُوَ التَّسْلِيمُ، وَ التَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِينُ اسلام یعنی تسلیم … مسلمان کسی است که تسلیم امر خدا و رسول و ائمه علیهم السلام باشد قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : إِنَّ دِينَ اَللَّهِ لاَ يُصَابُ بِالْعُقُولِ اَلنَّاقِصَةِ وَ اَلْآرَاءِ اَلْبَاطِلَةِ وَ اَلْمَقَايِيسِ اَلْفَاسِدَةِ وَ لاَ يُصَابُ إِلاَّ بِالتَّسْلِيمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اِهْتَدَى بِنَا هُدِيَ وَ مَنْ دَانَ بِالْقِيَاسِ وَ اَلرَّأْيِ هَلَكَ … مستدرک الوسائل جلد۱۷ صفحه۲۶۲ – کمال الدين صدوق جلد یک صفحه۳۲۴ – یعنی دین خداوند مساوی نمی شود با عقول ناقصه و آراء باطبه و مقایسه و قیاس های فاسد و بلکه مساوی است با تسلیم … در هر حال برای صاحب انصاف هیمن قدر کافی است که بدانید ریش گذاشتن طبق احادیث و فتوای علما در کتاب رساله واجب است و اندازه آن هم طبق عرف معین شده یعنی اگر کسی شما را دید بفهمد شما ریش دارید و نکته دیگر اینکه سبیل نباید بلند تر از ریش باشد بلکه کوتاهتر باشد و البته ریش به حدی باشد که شانه شود و تمام صورت را بپوشد و پوست صورت مشخص نشود و اندازه ریش بلندی آن در حدیث ذکر شده که بشتر از یک قبضه نباشد یعنی با دست ریش را بدست بگیرید و به چانه بچسبانید و اضافه ریش که از مشت بیرون آمده را بچینید و فرموده اند اگر بیشتر از این مقدار ریش بلند شود خوب نیست و از شیطان است .
ردِّ دلّه باطل
الف – ب – ت
الف – بعضی ادله آورده اند که ریش نداشتن ما به این دلیل است که فقیه ما راضی است به اینکه ریش نداشته باشیم و حتی در کتاب رساله آن عالم دیدم نوشته اند نداشتن ریش حرام است و حتی دیدم نوشته بودند که با قیچی کوتاه کردن ریش از بیخ هم ، حرام است با این وجود در عمل اعتقاد دارند که حرام نیست و شاید در کتاب بصورت تقیه نوشته اند و بنده که مکاتبه کردم و دلیل از آنها خواستم و نامه ایشان موجود است و متاسفانه جواب درستی نداند و نوشتند ما نمی توانیم یخه مردم را بچسبیم و بگوییم ریش بگذارید و نوشته اند آنها حرام مرتکب شده اند و ما توان امر به معروف و نهی از منکر را نداریم … بنده باید اینجا یک موضوع را روشن کنم : پیروان همین مرجع در یکی از روستا های کرمان در ماه مبارک رمضان برای نماز مغرب و عشا در مسجد حاضر می شند و امام جماعت هم می آمده ولی آقای مرجع خبر نداشتند و این کار چند سالی انجام میشده و همینکه آقای مرجع خبردار شدند دستور دادند که مسجد برای ماه مبارک رمضان در نماز مغرب و عشا باید بسته شود و دلیل را سنت علمای خود و پدران خود عنوان داشته و همچنین حدود ۲۰ سال در ماه محرم و صفر هر صبح در آن روستا مجلس زیارت عاشورا در حسینیه ها برگزار می شد اما بعد از ۲۰ سال مرجع محترم خبردار شدند و دستور دادند این مجالس زیارت عاشورا برگزار نشود و دلیل را باز هم پیروی از سنت پدران خود عنوان نمودند و حالا از شما سئوال میکنم زیارت عاشورا مستحب است خوانده شود و نماز جماعت هم از مستحب های مؤکد است اینها را به اعقاد خود که منکر بوده اند امر به معرف میکنند !!!! ولی در باره حرام که اغلب حدود ۹۸% مسجدی های مسجدشان ریش ندارند ولی اینجا یخه مردم را نمی توانند بگیرند و امر به معروف کنند و بنده واقعاً معنی این ار اینها را نمی دانم چیست ولی میدانم ریشه در انحراف دارد و عدم پیری از ائمه است و آنها عادت دارند کسی که منقدشان باشد را ناصب و دشمن بخوانند که در مکتوبه ای مرجع آنها مرا بد مذهب و … خطاب نموده در هر حال صاحب اختیارند ، بنده جز خیر خواهی چیزی نمی خواهم و مثل کتاب نصرت المؤمنین که از آنها در حمایت دعای ندبه صادر شد بنده هم در حمایت حلال و حرام خداوند مقاله می نویسم و اشاره میکنم به حدیث شریف از رسول خدا صلی الله علیه و آله : إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ یفْعَلْ فَعَلَیهِ لَعْنَةُ اللَّهِ. فرمودند : هنگامی که بدعت ها پدیدار می شود، عالم باید علم خود را آشکار کند، هرکس که چنین نکند، نفرین خدا بر او باد. الكافی مرحوم کلینی ج۱ ص۵۴ // باید هر کسی به این حدیث در حد وسع و شرایط تقیه عمل کند (شرح این حدیث ۳۱۳k.ir/593) و مثل این حدیث از ائمه علیهم السلام هم صادر شده پس نبابر این از خواب غفلت بیدار شویم و شعار را رها کنیم و عمل را شروع نماییم و پیری در کلی و جزئی از آل محمد که شعار همین مرجع است باید در عمل ثابت شود و مواردی چند از عنواع عدم پیروی این جماعت موجود است که در مقالات دیگر به آن پرداخته میشود .
این جماعت ادعا ها بزرگی میکنند و میگویند کسی مثل ما نتوانسته نشر فضائل و مناقب آل محمد علیهم السلام کند اما در مسائل کوچک از عمل به واجب و پرهیز از ارتکاب به حرام ناتوان هستند . در هر حال تا این تاریخ اول ماه شعبان ۱۴۴۰ ه ق اغلب ۹۸% پیروان آن مرجع ریش ندارند و سبیل دارند و یا تعداد کمی سبیل هم ندارند و در عکس های دسته جمی آنها از سال ۵۰ شمسی تا به اخیر مشخص است و حتی برادر و فرزند و اقوام نزدیک مرجع هم ریش ندارند و سبیل دارند چطور میشود آنها برای عزای امام حسین علیه السلام حتی روز عاشورا دسته جمعی مشکی نمی پوشند و سفید می پوشند و در این موضوع همه یک شکل میشوند و متحد و اغلب پیروانشان هیچ کاری را بی اجازه مرجع خود انجام نمی دهند … ولی در موضوع ریش همه امر مرجع خود را نادیده می گیرند !!!! این نمی شود و با هیچ ادراکی جور نیست و بنده در بین آنها تحقیق حضوری زیادی داشته ام و زباناً علمای آنها به نداشتن ریش توصیه میکنند … بنده به آنها میگویم حکم همان است که ائمه علیهم السلام فرموده اند و تمرد از امر واضح آل محمد علیهم السلام همین است و شعار پیروی در کلی و جزئی هینجا معلوم میشود که در حد شعار است . ای کاش ادله درستی می نوشتند تا بهتر بفهمیم از کجا حرام خداوند را حلال میکنند و احکام خداوند را تغییر میدهند و در حدیث های بالا که بعرض رسید که امام علیه السلام درباره سنت حنیف میفرماید یکی بلند گذاشتن ریش است و کوتاه داشتن سبیل که تا قیامت برداشته نمی شود و از بین نمی رود یعنی هیچ فقیهی نمیتواند بگوید من این سنت را تعطیل اعلام میکنم و در حدیث دیگر عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَكُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِی ءُ غَیْرُهُ وَ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ ع مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَكَ بِهَا سُنَّةً –الكافى جلد ۱ صفحه: ۷۵ زراره گوید از امام صادق علیه السلام راجع به حلال و حرام پرسیدم فرمودند : حلال رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همیشه تا روز قیامت حلال است و حرامش همیشه تا روز قیامت حرام، غیر حكم او حكمى نیست . // البته ما با چنین فقهایی که از خود حکم دارند کاری نداریم و اگر حدیثی دارند که می شود ریش نداشت و یا ادله ای دیگر است در زیر این مقاله در قسمت دیدگاه ها ثبت کنید تا بنده هم عمل کنم و نشر دهم و مومن کسی است که تسلیم امر ائمه علیهم السلام باشد و در کوچک و بزرگ و جزء و کل از ایشان پیروی کند و دین نسازد و نمی دانم حکم کسی که حرام خدا را حلال کند چیست . در هر حال این جماعت میگویند راه ما راه محمد و آل محمد علیهم السلام است ولی در حتی چیزی که واضح است و از راه منحرف شده اند ، از بزرگشان در این اشتباه پیروی میکنند و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : بعد از خودم از این می ترسم که مردم اطاعت از اشتباه و لغزش عالم کنند (يتبعوا زلة العالِم) . / این جماعت اعتقاد دارند که علمای ایشان اشتباه نمی کند و اعتراض کردن به عالمای خود را گناه و خطا میدانند و اصلاً قوه اعتراض به خطا را در مقابل کسی که در برابر او خاضع شده اند را ندارند و حکم آن مرجع را هر چند با حکم ائمه علیهم السلام مغایر ببینند ، عمل می کنند و میگویند حتماً علمای ما چیزی دانسته که ما نمی دانیم حالا به این حدیث اشاره میکنم که ان شاالله بیدار شوند : قالَ الصادق علیه السلام : إِيَّاكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَال . – پرهيز کن از اينكه مردى را به غیر از حجت خدا (۱۴ معصوم علیهم السلام ) به پيشوائى برگزينى و هر چه گفت تصديقش كنى – الکافي جلد ۲ ص ۲۹۸ در مقاله حد پیری از علما کامل این مسئله را توضیح داده ام ( ۳۱۳k.ir/590 )و عرض میکنم کسی که خواب باشد میشود بیدارش کرد ولی کسی که بیدار باشد و خود را به خواب زده را چگونه میشود بیدار کرد.
ب – بعضی در دین قیاس کرده اند که این کار حرام است و قیاس کننده در آتش است و ریش را با چیز های دیگر قیاس کرده اند و سه حدیث از چندین حدیث قیاس را نقل میکنم تا واضح شود :
قَالَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : الْمَقَایِیسِ طَلَبُوا الْعِلْمَ بِالْمَقَایِیسِ فَلَمْ تَزِدْهُمُ الْمَقَایِیسُ مِنَ الْحَقِّ إِلَّا بُعْداً وَ إِنَّ دِینَ اللَّهِ لَا یُصَابُ بِالْمَقَایِیسِ الكافى جلد ۱ صفحه:۷۲ ترجمه : امام صادق علیه السلام فرمودند : قیاس كنندگان ، علم را از راه قیاس جستند و قیاس جز دورى از حق بر آنها نیفزود، همانا دین خدا با قیاس درست نمى شود.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ السُّنَّةَ لَا تُقَاسُ أَ لَا تَرَى أَنَّ امْرَأَةً تَقْضِی صَوْمَهَا وَ لَا تَقْضِی صَلَاتَهَا یَا أَبَانُ إِنَّ السُّنَّةَ إِذَا قِیسَتْ مُحِقَ الدِّینُ – الكافى جلد ۱ صفحه:۷۴ حضرت امام صادق علیه السلام به ابان بن تغلب فرمود: احكام اسلامى را نمى توان قیاس كرد، نمى بینى كه زن حائض روزه اش را قضا میکند و نمازش را قضا نمیكند اى ابان احكام اسلامى اگر قیاس شود دین از میان برود.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند هر كه خود را بر كُرسى قیاس نشاند همیشه عمرش در اشتباه است و كسی كه براى خود خدا پرستى كند همیشه عمر در باطل فرو رفته است.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: كسى كه به رأى خویش به مردم فتوى دهد ندانسته خدای دیگری را پرستىده و آنكه ندانسته خدای دیگری را بپرستد مخالفت خدا نموده چون كه آنچه را ندانسته حلال و حرام كرده است.
با این احادیث فهمیده میشود که قیاس عملی حرام است
گروه دیگری هستند که گفته اند که ما ریش نمی گذاریم دلیلش را احادیث مربوط به هم شکل نشدن به کفار ارائه کرده اند و البته احادیث صحیح و قابل عمل است اما این گروه قیاس کرده اند – مثلاً مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه ج۱ص۴۲۳ آورده است : که خداوند مؤمنان را از تشبه به کفار برحذر داشته. و در حدیثی در کتاب من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج ۱ و تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۶، ص ۱۷۲ آمده : عن ابی عبدالله الصاق عليهالسلام قال: اوحی الله عزوجل الی نبی من انبیائه قل للمومنین: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند: خداوند به پیامبری وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راههای دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت. – تمام شد نقل حدیث و این گونه احادیث صحیح زیاد هستند و تشبیح برای کلاه و عمامه و پیراهن و شلوار و سبک لباس و کفش است که اینها را نباید شبیه به دشمنان خداوند و در کل دستور فرموده اند در هر زمانی لباس اهل آن زمان را بپوشیم اما نمی شود قیاس کنیم و مثلاً بگوئیم دشمنان ریش میگذارند ما شبیه آنها نباشیم و یا قرآن می خوانند ما قرآن نخوانیم و… نمیشود احکام واضح و صریح صادره از معصومین علیهم السلام را تعطیل کنیم و حرامی را حلال کنیم که در احادیث بالاتر هم ذکر شد حلالشان حلال است تا روز قیامت … و احادیث ریش هم قسمتی به اینکه بر خلاف یهود باشید اشاره دارد که می بینید الان مردم یهودی غالب در دنیا اغلب ریش ندارند و بنده یهودی های ایرانی را دیده ام مثل نماینده مجلس که ریش ندارد … و البته از یک طرف دیگر هم میشود بررسی کرد و به نتیجه رسید ، در احادیث آمده که لباس سیاه کراهت دارد الا دی سه چیز عبا و عمامه و کفش و دلیل کراهتش این آمده که لباس فرعون و همچنین لباس و پرچم بنی عباس بوده و آیا میشود گفت که الان که بنی عباس و فرعون نیستند پس کراهت لباس مشکی برداشته شده ؟!!! و در باره لباس سیاه هم باید متذکر شوم مجوزی برای عزاداری از ائمه علیهم السلام در عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام رسیده که آن هم مربوط به ایام عزا است و این مسئله بطور کامل در مقاله ذکر شده ( مقاله درباره پوشیدن لباس سیاه در عزداری حضرت سید الشهداء علیه السلام /۳۱۳k.ir/3740 )
ت – یک دسته دیگر هم هستند که مطیع امر زن خود شده اند و چون زن ایشان راضی به ریش نمیشود ایشان ریش خود را میزنند و ریش ندارند که دو جرم دارند یکی اینکه اطاعت غیر معصوم را کرده اند و دوم حکم خداوند را تعطیل کرده اند و از خانم های مومنه خواهش میکنم اگر مقید به دین هستند شوهر های خود را به این واجب الهی که مثل فریضه های دیگر است راهنمایی کنید و آنها را منع نکنید …
مقالات علمی درباره ریش که البته با یک جستجو در گوگل قابل روئیت است و بنده نمی توانم صحت مطالب زیر را تایید کنم ولی دیدم برای بعضی مردم دیر باور مفید است و همچنین دیدم که با علوم دیگر تطبیق دارد :
ریش = مقابله با سرفه
داشتن ریش ضخیم زیر چانه و گردن دمای گردن را افزایش می دهد و می تواند عاملی برای عدم ابتلا به سرماخوردگی باشد.
بر اساس اظهارات دکتر کارول واکتر ، مو می تواند عایقی برای گرم نگاه داشتن صورت و گردن باشد، موهای بلند و پر پشت از هوای سرد جلوگیری کرده و دمای گردن را در هوای سرد افزایش می دهد. وقتی هم که گلو درد دارید، گرمای این بخش از بدن با ویروس مبارزه می کند. موهای صورت می تواند مانع فیزیکی در مقابل دمای سرد باشد.
ریش برای مقابله با حملات آسم
افراد مبتلا به آسم به خوبی می دانند که آلاینده ها و گردوغبار موجود در هوا چه قاتلان خاموشی هستند! محققان انگلیسی کلینیک Harley Street بر این عقیده هستند که داشتن ریش و سبیل تا حدی مانع از ورود مواد آلرژن (حساسیت زا) به حفره ی بینی و ریه ها می شود.
این بدین معنی است که ریش می تواند مواد آلرژن و دیگر دشمنان میکروسکوپی مانند باکتری ها را در خود نگه داشته و ذخیره کند. بنابراین لازم است که به طور مرتب ریش تان را با آب و صابون شسته و خشک کنید.
ریش برای مقابله با سرماخوردگی
یکی از موارد آزاردهنده ریش گذاشتن در تابستان احساس گرمای بیش از حد معمول است. اما به عقیده ی محققان مرکز Trichology شهر بیرمینگهام بریتانیا در فصل زمستان داشتن ریش از بروز سرماخوردگی در آقایان پیشگیری می کند، چون می تواند با افزایش دمای پوست صورت باعث گرم ماندن آن شده و به بدن کمک می کند تا با ویروس ها مقابله کند.
لازم است که ریش تان را مرتب کنید و به تمیزی آن اهمیت دهید
با ثبت دیدگاه ، این مقاله را کامل کنید و اشتباه نویسنده را بدون تعصب و با در نظر گرفتن احادیث تذکر دهید یا احادیث و مقالاتی در تایید این مقاله در قسمت دیدگاه ها ثبت نمایید .
۰
۰
رای ها
امتیازدهی به مقاله